vilken fighter är det mest åka i

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
jag har just sålt min dragstar 1100 och är nu ute efter en streetfighter
helst en v-twin som hänger på dom flesta sporthojarna typ r1, har kollat på på en aprilia tuono eller speed triple, har även kollat lite på fz1-n och z1000 vilken av dessa hojar är roligast och åka med. vill helst leka lite på bakhjulet också.
tacksam för all hjälp då jag ej har möjlighet att provköra några.

luci-guard

ja varför inte?
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
R1 -02 och -05
Min Fighter är det åka i 180hk He he...

Om jag skulle välja någon hoj av de du skrev. Skulle jag välja Z1000 utan att tveka. Det är en j-kligt rolig och allsidig hoj. fz1-n tycker jag ser så tråkig ut, har inte kört den så jag vet ej hur den är att köra. Z1000 och speed triple har jag båda kört men mitt val faller lätt på Z1000.

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
okej jag har varit inne ganska mycke på en z1000 men jag har hörst att dom ska vara nervösa i körningen och lite klena på låga varv stämmer det eller??
en anna som jag har funderat på är aprilia tuono kan den vara nåt eller??

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
okej jag har varit inne ganska mycke på en z1000 men jag har hörst att dom ska vara nervösa i körningen och lite klena på låga varv stämmer det eller??
en anna som jag har funderat på är aprilia tuono kan den vara nåt eller??

Eftersom du helst vill ha en v-twin så skulle jag inte ha tvekat att tagit Aprilia Touno, en väldigt roligt hoj som går lätt att slanga med m.m och hänger med de flesta rad4orna. Den har allt! , ljudet , utsendet , kraften.

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Om jag inte missminner mig fixade de så att Z1000-modeller från 2007 och framåt har bättre drag på låg- och mellanregistret. Huruvida den fortfarande är nervös vet jag inte... Inget som jag lider av på min gamla häck iaf.

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
blir antingen en z1000 -03/04 eller en touno är lite rädd att den sist nämda inte ska hänga med i högre farter,
hur är dessa hojar vid eventuellt lite längre färd.

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
blir antingen en z1000 -03/04 eller en touno är lite rädd att den sist nämda inte ska hänga med i högre farter,

Jag köpte min relativt nyligen (nov-07) och har inte hunnit med några längre turer än sisådär 10mil i ett svep. Lite öm i rökan blir man ju, men i övrigt har jag inga anmärkningar. Ska pröva att köra ner den till Öland snart. Då får vi se vad den går för som tourer... :)

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
okej det blir hårdkörning för mig isånafall, hittade ett par stycken söderut men eftersom jag bor i luleå så blir det en bit att åka, men du alex76 har inget negativt om dessa hojar eller finns det nåt allas, eller finns det nåt man bör kika på vid köp kanske.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Monster st4 ?

Strippad Suzuki TLR /TLS

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Skulle jag ha en gathoj skulle jag ha en Aprilia Tuono. Grymt kul hoj. På mittsverige-banan gör den sig bättre än RSVn. Jag har provat dem båda efter varann :tummenupp Inga problem att gå på bakhjulet på tvåan på gaspådrag och den mullar och trycker på riktigt bra i hela registret. Inte samma push på slutet men det är inte direkt det man söker efter när man kör streetfighter... Eller?

Har man inte riktigt så mycke pengar så skulle jag välja Speed Triple. Den är så grymt mysig att glida runt på och lyssna på musiken från motorn med ;)

Vill du provköra Tuonon så kommer Nordimotor på roadshow upp till Skellefteå den 17e, dvs på Lördag, och då kommer han ha med sig en Tuono.

http://www.nordimotor.se/

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

:rolleyes:

Tuonon har 10kw mer i motorn än Z1000...
102kW mot 92kW.

Alla nakna hojar är jobbiga i högafarter under längre tider. Men visst går de att toura med. Man vänjer sig, och så kör man ju heldre i 150 än 250...

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux

Touno är god för farter över 270km/h+ det borde väll räcka?, Touno funkar bra för längre turer m.m om man ska ut på semester(man sitter bra).

Vilken års model funderar du på? <-05 eller den nyare modelen?

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
okej låter inte helt fel med en tounu då ändå, vill ju helst av allt ha en v-twin.
jag har kollat på en 06 men även kikat på en 04 vet inte riktigt vad som skiljer dom är motormässigt??
vilken bör man satsa på??

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
1000RR -08
Provkörde en Z1000 förra veckan, min uppfattning var att den kändes jäkligt ostabil + nervös...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Touno är god för farter över 270km/h+
Nja, närmare 250 km/h ärlig fart stämmer väl bättre.
Men å andra sidan vem bryr sig för utan kåpor testar man inte allt för ofta.

Tuono heter den förresten och inget annat.

Det är en trevlig hoj och bygger som sagt var på Millen. Det är inte många saker som ändrats när dom byggde den, vilket är bra. Det är en av dom hojarna som det gjorts minst kompromisser på när man gjort en fabriksfighter av den.
Går bra att köra lite längre med. Motorn är en lite råare V-twin än t.ex. Suzukis SV1000. Den lever om lite mer.

Speed Triple 1050 är en väldigt trevlig hoj det med. Nice ljud, en blandning mellan twin och radfyra.
När man sätter sig på Triumphen så förvandlas man direkt till en huligan och kör därefter.

Alla hojar går att leka med. Bakhjulskörning/stoppies är inget problem på någon av dom som nämnts.

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Det finns otaliga tester på just detta ämnet i den engelska tidningen Bike/uk. Alla gånger har det stått mellan Tuonon och Tripeln, oftast har faktiskt Tuonon vunnit tack vare sitt sportiga chassi. Den är ju byggd på en sporthoj vilket tripeln inte är. Z1000 har varit bland de sista i testet alla gånger vilket för mig säger en hel del. Med risk för reaktioner så måste jag personligen säga att jag inte tycker att den hänger med överhuvudtaget. Skulle hellre tänka i Duke-banor istället. Där missar du ännu lite topp men att bränna 250+ med en naken hoj är för mig inte grejen.

Skulle säga provkör och gå på den som känns bäst, är snyggast och som du fastnar mest för. Då kommer du nog bli nöjd!:)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Nja, närmare 250 km/h ärlig fart stämmer väl bättre.
Men å andra sidan vem bryr sig för utan kåpor testar man inte allt för ofta.

Tuono heter den förresten och inget annat.

Det är en trevlig hoj och bygger som sagt var på Millen. Det är inte många saker som ändrats när dom byggde den, vilket är bra. Det är en av dom hojarna som det gjorts minst kompromisser på när man gjort en fabriksfighter av den.
Går bra att köra lite längre med. Motorn är en lite råare V-twin än t.ex. Suzukis SV1000. Den lever om lite mer.

Speed Triple 1050 är en väldigt trevlig hoj det med. Nice ljud, en blandning mellan twin och radfyra.
När man sätter sig på Triumphen så förvandlas man direkt till en huligan och kör därefter.

Alla hojar går att leka med. Bakhjulskörning/stoppies är inget problem på någon av dom som nämnts.

Tack för rättelsen , halv trött igår kvällst :) , mja 250 ärlig fart kanske närmare stämmer om man inte orkar pressa den en längre tid. Men 250 ärlig fart tycker jag borde räcka gör ju ändå jävligt ont att krocka med en fågel i de hastigheterna så man undviker helst att köra så fort länge.

Ps.. vem har beställt snö till jämtland idag?! grr

Edit: 270-280+ på mätarn om man ska tolka svaren i denna tråd...

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=147054&highlight=Tuono+top+speed

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tack för rättelsen , halv trött igår kvällst :) , mja 250 ärlig fart kanske närmare stämmer om man inte orkar pressa den en längre tid. Men 250 ärlig fart tycker jag borde räcka gör ju ändå jävligt ont att krocka med en fågel i de hastigheterna så man undviker helst att köra så fort länge.

Ps.. vem har beställt snö till jämtland idag?! grr

Edit: 270-280+ på mätarn om man ska tolka svaren i denna tråd...

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=147054&highlight=Tuono+top+speed
Apriliaägarnas spekulationer är väl lite grann som med min gamla R1:a. Visst den visade 302 km/h som max på mätaren ute på Lunda flygfält men i verkligheten var det nog 265-275 km/h oavsett vad jag ville tro.
Personligen tycker jag det räcker när nakenhojar toppar max 230-240 km/h. Du har inte behov av mer.

SuperDuken är ett riktigt bra alternativ. Lekfull som f*n, trevlig att köra. Vet dock inte hur långkörningen ter sig.

ReDan

&#59416;&#8721;&#8730; I L&#59416;
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R

Åkte på min förra Z1000 till isle of man utan problem. (över 300 mil) Man sitter som en kung : )
Den går fint att köra på bakhjulet om man kan. Och kommer snabbt över 200 blås
om man gillar sådant = )
Och nervös? Körde förståts motard innan men hade inte alls den känslan?!?

-> Bild från isle of man.
IMG_7032.jpg

Last edited:

InkBash

SFS
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
BMW G650 Xcountry 07
Monster S2R 1000 kanske? Ljudet är svårslaget om man kör med t ex termignoni. :tummenupp Annars skulle jag nog säga tuono.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC