Vilken glykol?

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Ska byta lite vätskor i en gammal husqvrna 2008 och kollade av en händelse en snubbe på youtube som bytte lylarmedium i en gammal KTM EXC-F.
Han avslutade sin lilla session med att säga "please make sure you only use specific motorbike coolant"..
Nu köpte jag denna Biltema longlife
Jag har nog aldrig i mitt långa liv haft speciell glykol till MC...
Såg att biltema-glykolen inte får blandas med Propylenglykol men jag har ingen aning om vad som är i kylaren nu.
Borde kanske räcka att tömma den och dra igenom ett par liter vatten och sedan i med Biltema-giftet lagom utspätt eller gör jag något dumt?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Etylenglykol - när man byter glykol är det lämpligt att skölja med vatten - gärna destillerat. Pytsa sedan i blandad 50/50 glykol o dest. vatten - häll INTE i hälften av varje direkt i kylsystemet.
Det finns en hel del att läsa om glykol på nätet, men sammantaget så är det olämpligt att blanda eftersom tillverkarnas olika tillsatser kanske inte är bra att blanda
Helt ren etylenglykol går bra att blanda med helt ren propylenglykol, men även om det går så gör det inte - håll dig till ett o samma märke så slipper du dessutom tänka så mycket på att skölja systemet

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Tack,
Då tömmer jag och fyller på med destilerat vatten (från torktumlaren tänkte jag), tämmer ut och repeterar ett par gånger sedan min biltema-glykal blandad 50/50 med destilerat vatten så är jag OK alltså!
Igen tack!

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Så j-kla noga behöver du knappast skölja - räcker med en gång om det inte är ett system med många fickor (och det betvivlar jag att det är på en Husqvarna - värre på V4:eek:r o liknande)

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om du tömmer och sköljer så kan du faktiskt välja vilken glykol som helst. Etylenglykol är dock bättre på sitt jobb. Proylenglykol är inte giftig vilket kan vara bra att använda om man har husdjur och råkar spilla. Det är inte olika i bilar och mc. Idag finns även glykol som är blandbar med alla andra glykoler och mekonomen säljer även en kylarvätska som inte innehåller nåt vatten.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Får man fylla på med en fråga i ämnet?

Kollar på en bil där kylarvätskan är rätt mörk, ingen direkt färg, bara mörk.

Tänker att de har nog blandat (fel). Burken ännu ej brun och missfärgad.

Det jag undrar är hur man bäst sköljer. Jag har tidigare tömt i kärl och sen kört vattenslang. Samlat upp så länge det ser grisigt ut men sen varit en buse och bara spolat från alla håll och kanter, öppnat och lossat här och var.

Make or break?

Har jag tjyvat tråden på olämpligt vis tar jag bort.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Får man fylla på med en fråga i ämnet?

Tänker att de har nog blandat (fel). Burken ännu ej brun och missfärgad.

Det jag undrar är hur man bäst sköljer. Jag har tidigare tömt i kärl och sen kört vattenslang. Samlat upp så länge det ser grisigt ut men sen varit en buse och bara spolat från alla håll och kanter, öppnat och lossat här och var.

Make or break?

Har jag tjyvat tråden på olämpligt vis tar jag bort.
Mörk kylarvätska brukar det bli i gjutjärnsblock men det tar några år.
Töm i kärl och lämna till återvinning (om du frågar hur man skall göra). Sedan används etylenglykol till avisning av flygplan och hur det tas om hand vet jag inte. Både etylen o propylenglykol anses vara miljöfarliga (om än på den mindre farliga sidan)

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11

Tänker att de har nog blandat (fel).
Att man blandat färger behöver nödvändigtvis inte per automatik vara fel då det inte finns någon standard att en viss färg ska vara en viss typ av glykol, det är fritt upp till varje tillverkare att ta vilken färg som helst.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA