Vilken glykol?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
är det nått man ska tänka på när man fyller på skiten.. hälla försiktigt så man får in så lite luft som möjligt i systemet, mer än så borde de väl inte va?

borde ju inte va så jäkla viktigt med vad man häller i, det ska kyla och inte klegga igen, på vintern när det är minusgrader åker jag inte med den, då står den och gosar sig inne i värmen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns där luftning i högsta punkten skall du när du fyllt på försiktigt lossa den och lufta tills vatten kommer ur hålet, fyll sedan på till fullt. Lite beroende på konstruktion av överloppskärl etc så skall man antingen fylla på till locket alternativt lämna 1-2 cm... Läs i handboken.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Det går också alldeles utmärkt att använda kondensvattnet ifrån torktumlaren om man vill. Inte för att det skulle vara dyrt med destillerat vatten men ibland kan man vara för lat för att åka ner till macken.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Retep skrev:
Det går också alldeles utmärkt att använda kondensvattnet ifrån torktumlaren om man vill. Inte för att det skulle vara dyrt med destillerat vatten men ibland kan man vara för lat för att åka ner till macken.
låter som mer besvär att samla det än att åka till macken, ska ju dessutom ha glykolen så :)
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
scud skrev:
låter som mer besvär att samla det än att åka till macken, ska ju dessutom ha glykolen så :)

Kan det vara så att det är någon annan än du själv som tömmer tumlaren hos dig? :tuttar
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Retep skrev:
Kan det vara så att det är någon annan än du själv som tömmer tumlaren hos dig? :tuttar
Could be :) Men kondensvattnet åker väl iofs rakt ner i avloppet via en slang, känns som att det kan va fullt me partiklar o shit, well.. nu är det ganska offtopic :D
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Kawarider skrev:
:fatta! Varför hålla på och blanda byt alltihop på en gång det är ju för f¤n bara frågan om en ynka liter glykol!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, om man inte har något hemma och hojjen har spottat ut en del...(eller läckage) så kan det vara bra att veta vad man får hälla i..eller anser du det som onödig fakta? :va
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
men egentligen borde jag väl klara mig med destilerat vatten? Vad mer gör glykolen än att skydda mot kylan? (Jag kör inte på vintern)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Smörjer vattenpumpen sänker ytspänningen och höjer kokpunkten...
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Saxat från ett tidigare inlägg:

"Det finns tre huvudtyper av kylarglykol i handeln: Vanlig glykol, Long life glykol och Miljö glykol. Alla innehåller inhibitorer som förhindrar korrodering av metaller.
Man skall inte blanda de olika huvudtyperna med varandra. Inom respektive grupp är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara (även om vissa tillverkare vill få oss att betala dubbelt så mycket för sin "Raceblandning") så där går det bra att blanda.
Alla är egentligen färglösa men Vanlig- och Miljöglykol brukar färgas grön eller blå och Longlifeglykolen röd eller neongrön.

Vanlig: innehåller till största delen 1,2-etandiol (etylenglykol). Är giftig, ger svåra njurskador.

Longlife: innehåller också till största delen etylenglykol men även sodium(natrium)-2-ethylhexanoate samt är helt nitrat fri. Lika giftig som vanlig och ethylhexanoaten kan ge fosterskador.

Miljö: innehåller till största delen monopropylenglykol. Är giftfri.

Varför välja Longlife i stället för Vanlig: Längre bytesintervall (fyra, fem istället för två, tre år), ger mindre utfällningar och beläggningar.

Varför välja Miljö i stället för Vanlig: Är giftfri (går att dricka om man är sugen på något sött). Har dock en högre viskositet (trögare att pumpa runt) och lite sämre värmeöverföring som kanske inte är så bra i en hoj med liten kylare?

Skall man blanda själv bör man använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som vanligtvis innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65°C fäller dessa ut och fastnar på alla ytor och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen och i värsta fall täpper igen små kanaler helt."

Tänk på att använda minst 35% glykol för att få fullt korrosionskydd.
Det är även därför man behöver byta glykolen, fryskyddsegenskaperna ändras inte nämnvärt med tiden.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Anton_Ljunghusen skrev:
Finns pumpsmörjning eller vad det nu kallas, på mekonomen bla.. sånt som racenissarna har i sina knarrar

Du menar Redlines Watervetter... För raceåkare som inte får ha glykol i vattnet... På en gatcykel är glykol absolut att föredra så slipper man fundera på om den klarar vinterförvaring etc.....
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
FZ1 skrev:
Saxat från ett tidigare inlägg:

"Det finns tre huvudtyper av kylarglykol i handeln: Vanlig glykol, Long life glykol och Miljö glykol. Alla innehåller inhibitorer som förhindrar korrodering av metaller.
Man skall inte blanda de olika huvudtyperna med varandra. Inom respektive grupp är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara (även om vissa tillverkare vill få oss att betala dubbelt så mycket för sin "Raceblandning") så där går det bra att blanda.
Alla är egentligen färglösa men Vanlig- och Miljöglykol brukar färgas grön eller blå och Longlifeglykolen röd eller neongrön.

Vanlig: innehåller till största delen 1,2-etandiol (etylenglykol). Är giftig, ger svåra njurskador.

Longlife: innehåller också till största delen etylenglykol men även sodium(natrium)-2-ethylhexanoate samt är helt nitrat fri. Lika giftig som vanlig och ethylhexanoaten kan ge fosterskador.

Miljö: innehåller till största delen monopropylenglykol. Är giftfri.

Varför välja Longlife i stället för Vanlig: Längre bytesintervall (fyra, fem istället för två, tre år), ger mindre utfällningar och beläggningar.

Varför välja Miljö i stället för Vanlig: Är giftfri (går att dricka om man är sugen på något sött). Har dock en högre viskositet (trögare att pumpa runt) och lite sämre värmeöverföring som kanske inte är så bra i en hoj med liten kylare?

Skall man blanda själv bör man använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som vanligtvis innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65°C fäller dessa ut och fastnar på alla ytor och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen och i värsta fall täpper igen små kanaler helt."

Tänk på att använda minst 35% glykol för att få fullt korrosionskydd.
Det är även därför man behöver byta glykolen, fryskyddsegenskaperna ändras inte nämnvärt med tiden.

Perfekt, mycket bra inlägg, nu e bara frågan om min är grön eller neongrön, men ja köper nog vanlig glyckol i vilket fall som helst.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top