Kolla även ContourHD 1080 som är en helt jämförbar kamera med vissa fördelar. Jag valde den efter mycket velande eftersom den är betydligt mindre och smidigare. Den har något sämre ljud men också något bättre bild.
Eftersom den är mindre och lättare så är den också lättare att placera både med fästena (sugkopp, hjälmfäste) eller bara genom att tejpa fast den. Det sitter två stycken laserpekare på den vridbara linsen så den är busenkel att horisontera och placera så bilden blir som förväntat.
Ytterligare fördelar är att jag köpte ett gäng batterier från Batterikungen, samma batterier som en gammal Nokia (minns inte modellen) för 99 spänn styck, funkat klockrent hela sommaren.
Dessutom har Contouren inte lika mycket vidvinkel som GoPro vilket är en stor fördel när man skall ligga nära och filma någon annan. Med GoPron måste man ligga rätt upp i arslet på vederbörande, annars så blir denne någon bara en fluglort i bilden.
Contouren tar heller inte lika mycket vind eftersom den är så mycket mindre. Vattenhus måste dock köpas som tillbehör men jag kör bara hoj med den så det behöver jag inte.
Jo en sak till, det finns en adapter för standardfilter för systemkameror, då kan man sätta på ett gråfilter som gör underverk för att filma i mulet väder eller när man åker skidor, stooooor skillnad på bildkvalitén
Exempel med hjälmontage:
http://www.youtube.com/watch?v=UeWo41QS1Hs