Vilken gsxr topp är bäst att porta/använda för turbo?

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Som ämnet antyder, jag har 2 topplock att välja mellan, en från en -91:a och en från en -86:a. Jag vet att -91:an har fetare insugshål än -86:an , men har
det egentligen någon betydelse vid överladdning om man väljer den större toppen med fetare förgasare vs den från -86 med de relativt små 34:eek:rna?

Även inne på att smått skicka iväg en topp för portning, vilken skulle ni rekommendera att man filar på?
Motorn är för övrigt en -86:a som jag bygger på.

Tackar på förhand!
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
gixxern skrev:
Som ämnet antyder, jag har 2 topplock att välja mellan, en från en -91:a och en från en -86:a. Jag vet att -91:an har fetare insugshål än -86:an , men har
det egentligen någon betydelse vid överladdning om man väljer den större toppen med fetare förgasare vs den från -86 med de relativt små 34:eek:rna?

Även inne på att smått skicka iväg en topp för portning, vilken skulle ni rekommendera att man filar på?
Motorn är för övrigt en -86:a som jag bygger på.

Tackar på förhand!

Ta 86á toppen den har justerskruv till ventiljusteringen, lättare att hålla på med än 91´ans schims och det är lättare att hitta kammar till 86án.
Skall du åka med turbo är Cv34órna från 86án perfekta.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kurres löjligt små CV34'or levererar ca 420 hästar på bakhjulet, du hade tänkt plocka ut mer än så ur din hoj?

Ska du inte porta topparna ska du använda 91'a toppen om möjligt (den flödar bättre i originalskick än 86'a), annars är 86'a toppen den du ska använda.

Du vet om att 91'a toppen och 86'an inte använder samma typ av kamaxlar?
Det går att konvertera shimstoppen till att använda skruvjustering. Man får svetsa upp och fräsa nya axiella lagerlägen på två av överfallen och svarva till några axeldistanser.
 

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Tackar för svaren! Oh, nej herregud, 420 hk är nog inget jag siktar på i det här skedet! Jag är medveten om kamaxelskillnaden, jag fick med kammar till 91'a toppen, dom är tyvärr på gränsen till nerslitna på nockarna. Jag ville bara
höra mig för om det var värt att byta ut 86'a toppen som jag har nu på hojen till 91'a toppen. Båda topparna är nämligen orörda, förutom att jag slipat in ventilerna på 86'a toppen så dom inte läcker mer.

Jag har inte heller CV40:eek:r att tillgå just nu, bara CV34:eek:r.
Jag är rätt så nöjd om jag kan klämma ur 300 hk på slangen med mitt lilla 16T aggregat, men jag har fått uppfattningen att det inte är möjligt med orginal kubik (1052) och max 1.5 bar tryck, utan att börja porta toppen och höja kubiken.

Vet du/ni kanske vad max borr man kan ha på 86'a cylindern med turbo?
Jag har även sett att det verkar populärt att plocka på 1127 cylindern på de
gamla 86'a blocken, slipar man bara ur med slipstift för fodren, eller fräser man helst blocket?


andersbrink skrev:
Kurres löjligt små CV34'or levererar ca 420 hästar på bakhjulet, du hade tänkt plocka ut mer än så ur din hoj?

Ska du inte porta topparna ska du använda 91'a toppen om möjligt (den flödar bättre i originalskick än 86'a), annars är 86'a toppen den du ska använda.

Du vet om att 91'a toppen och 86'an inte använder samma typ av kamaxlar?
Det går att konvertera shimstoppen till att använda skruvjustering. Man får svetsa upp och fräsa nya axiella lagerlägen på två av överfallen och svarva till några axeldistanser.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Max 2 mm borr på originalfodren, dvs max 78 mm, 1109cc. Annars blir de för lätt ovala. Upp till 82 mm (1225 cc) kan du gå med andra foder. Ett 1127-block kan du ta till 80 mm, dvs 1166 cc.

Det är bara att slipa ur för fodren i ditt block, du lär dock splitta motorn för att kunna göra rent efteråt.

Porta toppen? Det enklaste du kan göra är att fylla igen grytan efter ventilstyrningen för att ta bort turbulensen samt slipa bort kanterna kring ventilsätet - det är nästa så du klarar det med en rundfil!

Coop, dvs OBS, har just nu Julrea på en Dremmel-kopia, 145 kronor för en komplett liten slipmaskinssats inklusive böjlig axel. Jag köpte tre uppsättningar.

JB-Weld (för plastningen av "pottan") finns nu tydligen på Claes Ohlson.

Effekt? Du blir nog nöjd än hur du gör! :D

<edit>Angående rubriken "Vilken gsxr topp är bäst att porta/använda för turbo?", well... MINA TOPPAR! Hehe... </edit>
 
Last edited:

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
<edit>Angående rubriken "Vilken gsxr topp är bäst att porta/använda för turbo?", well... MINA TOPPAR! Hehe... </edit>[/QUOTE]

Haha! Ja, du har ju bevisat att dina toppar uppenbarligen fungerar med tanke på "Kurres" maskin.. :)

Tack för dina svar, jag ska försöka ta mig över det stora havet och försöka få
tag i lite prylar då att experimentera med. :lol
 

NLR

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hayabusa turbo
Jag förföljer Dig Anders...hehe
1127 cylindern går bra att borra till 81mm dvs 1216cc, Jag körde med det i
flera år ,stor turbo och ofta 2bar i laddtryck, Jag kontrollmätte cylindern
efteråt och den var löjligt bra ca 5 tusingar i konicitet....
Man kan använda standrad busa kolvar (81mm) i en 1127 ger 8:1 utan spacer!
/Christer
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag själv har kört två 1127-block ovala. 1157'ans halva millimeter extra höll bättre innan en vevstake sa upp sig. B12'or borrade till 82 mm verkar inte heller hålla, 81 verkar iaf funka. Både Jay på APE och Kim på Carolina Cycle avråder från att ta upp fodren så tunna. Å andra sidan är det lätt att borra upp cyllarna och byta foder om man har oturen att de slår sig. Nya foder och kolvringar direkt från USA kostar ju inte mer än ca 300 dollar.

Kan kanske vara att lustgasen utvecklar lite mer värme och högre momentant förbränningstryck som gör att fodren slår sig.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
NLR skrev:
Man kan använda standrad busa kolvar (81mm) i en 1127 ger 8:1 utan spacer!
/Christer

Den opplysninga har du fra Erik som igjen fikk tipset fra meg......:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top