Vilken hjälmkamera ska man välja?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har jag missat nått. Vet att han skadade sig i en skidolycka med vad har det med kameran att göra?

Vad jag förstått hade Schumi kameran monterad på sidan av skidhjälmen, se inlägg #2 som exempel. Och när han körde omkull slog GoPro kameran i nått hårt och trängde in i hjälmen, GoPro är en kvalitetskamera som tål smällar !

Skulle jag ha kamera på hjälmen.
Skulle jag ha kameran nedanför visiret (platt kamera) tex GoPro se inlägg #2
eller
ovanpå hjälmen.

För efter en av mina vurpor ser hjälmen ut som man kört den med en bandslip
Framtill över visiret, på vänstersida, på höger sida och tom ett mindre märke baktill.
Rullat runt på asfalten och slagit i överallt.
Enda oskadade partiet på hjälmen är högst upp !
Och en GoPro Hero duger utmärkt till att filma på dagen !
Enligt Omdömena
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s257822146&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
 
Last edited:

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
Enligt mig bedrövligt dålig bildkvalitet som är ljusår efter GoPro, både på still- och rörlig bild. Men alla har vi olika krav.

Du jämför ju inte med något. Dessutom noll angivelse om upplösning mm. Här är iaf. två klipp, ett i dagsljus och ett i mörkare stadsmiljö, bägge i 1080p 60fps:

Dagsljus (Hero4 Silver i detta testet men den har samma sensor och prestanda i dessa inställningar):
https://www.youtube.com/watch?v=0DLmicG11jU

Mörkare omgivning:
https://www.youtube.com/watch?v=ty2K2H1Btaw

För att återkoppla till trådskaparens ursprungsfrågor:

Just formen på kameran kan spela roll för vindfång. Där har tex. Sony, Garmin mfl. en fördel med tanke på att de är "spetsiga" istället för att vara byggda i ett boxformat. Men det tycker jag personligen att du bara ska överväga om det är så att du känner att du kommer att köra i väldigt höga hastigheter i kombination med hjälmmontage.

Själva vikten är rätt så försumbar i jämförelse med hjälmen så någon större viktöverföring sker inte, men det beror på faktorer som tex. vilket fäste som nyttjas samt vilken modell du väljer. Sidomontage med bred kamera långt ifrån hjälmen ger hävstångseffekt och vikten blir mer påtaglig.

När det gäller montaget så kommer du att kunna testa dig fram om det bara är så att du köper ett bra paket som innehåller lite olika fästen. På hjälmen, på framgaffeln, bak, riktad mot förare, ja, det beror på vad man vill ha.

Betydelse av bildstabilisering spelar också större roll om man monterar i någon fast del på motorcykeln som skakar mycket, monterar man alltid på hjälm så har man ju liksom en inbyggd stabilisering i att den sitter i toppen på en kropp som i sig dämpar vibrationer.

Har du någon speciell budget? Det kan naturligtvis spela roll.

Vill du kunna nyttja kameran till andra saker, tex. under vintern så kan batteritid mm. vara bra att ha koll på. På fordon så finns ju dock alternativet att dra fram matning via usb-sladd förutsatt att kameran stödjer det samt att det inte är för krångligt på fordonet.

En till detalj som kan vara bra att tänka på är den där finessen med att många nya kameror har möjlighet till fjärr. Det kan ibland vara praktiskt med tanke på att det kan vara fippligt att dels se kameran på sitt eget huvud samt att det med handskar kan vara svårt att slå av och på. Var indikering om inspelning sitter spelar också roll, jag föredrar att det på fronten är en tydlig lampa som blinkar eller tänds, det är väldigt behändigt om man tex. kan sätt fjärren på styret eller kring handleden och sedan bara kolla på sig själv i backspegeln då man slår av och på kameran.

Vissa tycker att man vill dölja sitt kameranyttjande lite, kanske därmed väljer en liten och diskret kamera. Det beror lite på personlighet och var man kör.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Måndagsexemplar sker hos alla tillverkare. Jag har bara ett originalbatteri och det fungerar enligt specifikation. Har också 8 st tredjepartsbatterier och även dessa fungerar. Får den batteritid som utlovas. Köper tredjepart för man får 2-3 st batterier mot vad ett original kostar.

Det var nog inget fel på batteriet utan att kameran inte levererar vid kallare temperaturer. Det var originalbatterier vid båda fallen. Det första var det som ingick med kameran och det andra togs från en bruten förpackning.

Man får nog ha ett gäng batterier med sig om man vill använda kameran i kallare temperaturer. Alla har inte intresse av det. Man kanske inte har lust att kontrollera att kameran är igång i tid och otid.

Var det minusgrader? Vid skidåkningen?
Minus, under noll Celcius, är ju inte det bästa temperaturen för Li-batterier.

Det var kallare temperatur. Någon minusgrad kanske i luften. Påverkar så klart batteritiden negativt. Det var riktigt dålig batteritid på båda batterierna. Jag förstår helt klart killen att han var missnöjd. Det är ju ingen mening att ha en kamera som inte håller måttet. Sedan har folk olika kravbild så klart.

Såg att det var många som åkte runt med GoPros som de fäst på hjälmar, axelremmar på ryggsäckar etc. Det värsta jag såg var en som åkte utan hjälm och hade satt fast kameran i ett pannband typ. Han lär få skallen spräckt rätt fort vid ett olyckligt fall. Man undrar hur folk tänker om de ens tänker.
 

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
-
Hoj
-
Du jämför ju inte med något. Dessutom noll angivelse om upplösning mm.

Bilderna jag länkade till är i full upplösning som Git2 klarar av, d.v.s. 16MP (4608x3456). Bilden är tagen direkt från kameran enligt uppladdaren utan komprimering (mer än den som sker i kameran när bilden tas).

GoPro är i en helt annan klass. Påstår man annat är man blind. Behövs ingen jämförelse men visst, här har du en exempelbild tagen i rörelse utan någon form av bildstabilisering. Enligt uppladdaren så är bilden något komprimerad.

Videoklipp säger nada eftersom man kan påstå att det är filmat med en viss kamera när så inte är fallet. SJcam, eller vad kinamärket heter, åkte ju dit för ett tag sedan då man påstod att klipp på hemsidan var från deras kamera men det visade sig att man rippat filmerna från GoPro-användare runt om i världen.

Man gör som man vill. Vissa gillar att handla på Ullared så...
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Gopro är fortfarande bäst.
Sonys antiskak är skitnajs. men klarar inte riktigt av mikrovibrationer.

De leder utvecklingen, resten följer. Därav är resten billigare.
Sen är tredjepartens tillbehörsmarknad till gopro så extremt mycket bättre och större än resten.
Marginalen är nästan obehaglig.

Bygger de drönare till garmins/Sonys kameror? Djupdykhus? Används de i rymden? Nope..
Sen att de har andra funktioner är najs!
Men OM du bara ska ha EN KAMERA, är gopro hero4 black bäst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I inlägg #22 är två jämförande filmer, en med 2 kameror, en med 4 kameror.
Filmerna visar, tycker jag, att det inte är nån större skillnad på bildkvaliten.
Mellan de testade kamerorna.
När resultatet visas på Youtube. Så filmar man för Youtube duger vilken som helst. Av
GoPro / GitUp Gp2 / SJ5000 / Firefly
tycker jag !
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
den där Gopro hero utan wifi köpte jag i våras för jag ville ha en kamera till, den gör faktiskt bra filmer tycker jag, ljudet är inte fy skam och priset är väldigt bra, du får ju en gopro hero 3 white, fast med extra vid vinkel när man spelar in i 720 (120 grader tror jag? eller mer, det gör stor skillnad på hur mkt som kommer med på videon, jag gillade det)
kostar väl en sådär 1000-1300kr i sverige, köpte min utomlands så jag är lite osäker, men jag betalade typ 1100kr
här e en liten snutt ifrån gopro hero med "vidaste vinkeln" (superwide eller vad de nu heter)
https://www.youtube.com/watch?v=jtGyld8aGd0&feature=youtu.be
helt okej tycker jag :)
(obs filmklippet är bara ett klipp jag hade tänkt o använda i någon video så därför kanske inte så "fint klippt" utan det är rå material ^^ )
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Budget och användningsområde?

Ska du enbart filma soliga dagar och vill komma riktigt billigt undan så är Mobius en väldigt populär kamera bland RC folk som behöver lätta kameror att sätta på flygande plattformar.

Inga bells and whistles men den kostar bara några hundralappar från Ebay så man kan proppa hela hojen full för samma pris som en GoPro.
Nackdelen är då att den har inget väderskydd så det är uppehållsväder som gäller. Den kan nog kanske vara lite lurig att montera också då den måste monteras liggande (om man inte vill modda linsen/sensorn själv. Men det går att göra)
Fördelarna är att den är billig. Under 500-lappen på Ebay. Den går att öppna och fixa själv om exempelvis linsen går sönder. Den är byggd för att användas som dashcam men är extremt populär inom rc tack vare låg vikt och lågt pris. Och det faktum att man kan köpa extension kits till sensorn så man kan montera själva lådan med knappar och batteri på ett ställe och dra fram linsen med en sladd till en bättre position där hela kameran inte fått plats.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad är billigaste alt. med GPS och möjlighet att få in hastighet enkelt o snyggt i videon.. utan att filma en hastighetsmätare ;)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vad är billigaste alt. med GPS och möjlighet att få in hastighet enkelt o snyggt i videon.. utan att filma en hastighetsmätare ;)

Garmin Virb XE skulle jag säga.
Alternativt att ha med en GPS-baserad laptimer typ qstarz6000 och exportera data efteråt.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag slår ett slag för Sony

1. Bildstabilsering
2. Jätte bra batteri tid kallt som varmt(kör med den på vinter i snön)" En hel dag är inga problem med det versionen jag har"
3. Minst lika bra bild som Hero Black.

Det ända jag saknar är gyro/gps.

Skulle jag ha bytt till Go pro Hero black? , aldrig i livet!

https://www.youtube.com/watch?v=CfHy4eASLzo

Precis Sonyn är bäst o det behövde inte ens titta på klippet 10 sek...:hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är billigaste alt. med GPS och möjlighet att få in hastighet enkelt o snyggt i videon.. utan att filma en hastighetsmätare ;)

Att du kan hitta en Garmin Virb Elite (dvs Garmins gamla kamera) på "utförsäljning" hos tex Elgiganten, MediaMarket, osv osv Jag betalade 2179kr på Elgiganten.
Tänk på att du måste ladda hem Garmins mjukvara Virb Edit för att få med position och hastighet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2147945
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
360 är grejen nu.
Öppna länken youtube appen på din smarta enhet eller i google chrome (annars funkar det inte)
http://youtu.be/5gWotP4MDLM
Vrid sedan din smarta enhet åt det håll du vill kolla eller dra med fingret på skärmen åt det håll du vill kolla åt.
Om du har dator så drar du med musen på skärmen åt det håll du vill kolla.
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Kolla efter reor, själv köpte jag Sony kameran som länkades ovan (Fdr-x1000v) för 1500 kr hos Elgiganten. Vanliga priset brukar ligga vid 3000.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Senas 10c är ju lite nytt o udda, kommunikation o kamera
http://www.sena.com/product/10c/


10C_helmet_mount_02.jpg
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Senas 10c är ju lite nytt o udda, kommunikation o kamera
http://www.sena.com/product/10c/


10C_helmet_mount_02.jpg

Sådan e ja sugen på, men sålänge gopron fungerar så nöjer jag mig

Tips ang. mic till gopro, om man har en sena20S så går det utmärkt o kolla in den i gopron (med gopros 3.5mm adapter) ljudet blir väldigt klart o tydligt, Sena använder helt klart en bra kvalite på micarna.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top