Vilken hoj har bäst rykte? 250 2t

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Tjena!
Det är så att jag går i valet o kvalet av att skaffa en 250 2t och börja köra cross..

Vad för någon bör man satsa på? Jag vill max lägga 30 tusen.. har kollat mestadels på kawasaki kx 250 runt 04-06. men det känns tveksamt (ingen åf häromkring)

Sen så självklart ktm sx 250. känns som ett mer säkert kort, då jag skruvat massor ktm tidigare.. dock så är dom lite dyrare..

vad har ni erfarna att säga till om i ämnet? vad bör man satsa på? hållbarheten? service?

förresten: om man skulle få lust att tävla. finns det någon klass man får göra det med 250 2t som 17åring?
 
Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Du kan nästan inte göra fel med köp av en 250, alla är mkt bra hojjar.
Hitta en i valfri färg med bra åf i närheten :)
Jag skulle valt en blå, gul eller orange men det är ju jag det.

Brukar finnas motions/amatörtävlingar i MX på de flesta ställen och det är en bra början.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Du kan nästan inte göra fel med köp av en 250, alla är mkt bra hojjar.
Hitta en i valfri färg med bra åf i närheten :)
Jag skulle valt en blå, gul eller orange men det är ju jag det.

Brukar finnas motions/amatörtävlingar i MX på de flesta ställen och det är en bra början.

tack för hjälpen.

Får ta mig en riktig funderare om hur jag skall göra, vill inte släppa landsvägskörandet helt.. :gnissla
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
De flesta 2T-crossarna är "bullet-proof". Satsa på den som du har bäst kontakter med ÅF eller polare som kör.
Kolla denna tråden också
det finns motionstävlingar (typ "korpen") för nybörjare och avdankade gamlingar (som jag.. ;) ) Sen efter det så är det dags att ta licens och börja tävla på riktigt om du vill. Men ett par kul år i motionsserien kan du allt ha!

Lycka till!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
En rm250 2003 års modell går helt grymt bra! Jag tycker den går bättre än både 04 och 05, har inte testat nåra senare från suzuki. Tidigare modeller från dom typ 99 o framåt har enligt mitt tycke alldeles för starkt bottendrag original. Fixas lätt med en annan pipa visserligen men ändå. Dom börjar bli till åren också.

Yamaha är alltid ett säkert kort men jag själv gillar dom inte riktigt, chassit lirar i en annan liga för mig åt det negativa hållet. Kan inte förklara riktigt.

Honda har jag inte testat men dom har ju ryktet att vara bra hojar. Kawasaki har jag haft också men inte helt nöjd där, även synonymt med halvtaskig kvalitet senare 90-talet och början på -00.

KTM är bra grejor och går bra från 02 o framåt, innan 02 vet jag att dom har haft problem med sving o grejer. Dock går dom bra även innan 02.

Jag skulle satsat mina rubiner på en RM250 2003. Du får en fin för 26±2-3 laxar.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
De flesta 2T-crossarna är "bullet-proof". Satsa på den som du har bäst kontakter med ÅF eller polare som kör.
Kolla denna tråden också
det finns motionstävlingar (typ "korpen") för nybörjare och avdankade gamlingar (som jag.. ;) ) Sen efter det så är det dags att ta licens och börja tävla på riktigt om du vill. Men ett par kul år i motionsserien kan du allt ha!

Lycka till!

Det har jag också hört, vilket gör mig glad. Jag vill dock helst ha en 2t. då jag slipper lämna iväg hojen om något större skulle hända, då jag kan mecka 2t utan o innan.

En polare till mig har en kx250 som jag kört en del, mkt bra intryck.. oså är det en till polare till mig som vill köpa ktm 250sx oxå. så vi kan bli ett par stycken. kan bli väldigt roligt.. :tummenupp
 

Clyde

Bygg om golfbanor till crossbanor...
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Sweden
Hoj
Honda CRF 450
Tjena,
kul att du skall börja köra cross. Vad gäller KTM 250 SX 2-t så har en snubbe i vår klubb haft både 04:an, 05:an samt 06:an och han har varit helnöjd med alla. Någon av årsmodellerna hade dock ett fruktansvärt drag i motorn... men det är ju i och för sig ingen nackdel....Det enda han gnällde lite om var att kedjesläpan fick bytas lite för ofta:va (inga pengar i sig men tråkigt..)

Om du vill sticka ut lite extra så kanske du kan fundera på någon av dessa
http://www.maicouk.co.uk/html/mx.html
700 kubikaren på 80 hästar.. helt sjukt (...du lär ta alla starter motionsklassen!:D )
Lycka till.:tummenupp
 

fiendclub

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2011
Ort
mora
Hoj
2002
En rm250 2003 års modell går helt grymt bra! Jag tycker den går bättre än både 04 och 05, har inte testat nåra senare från suzuki. Tidigare modeller från dom typ 99 o framåt har enligt mitt tycke alldeles för starkt bottendrag original. Fixas lätt med en annan pipa visserligen men ändå. Dom börjar bli till åren också.

Yamaha är alltid ett säkert kort men jag själv gillar dom inte riktigt, chassit lirar i en annan liga för mig åt det negativa hållet. Kan inte förklara riktigt.

Honda har jag inte testat men dom har ju ryktet att vara bra hojar. Kawasaki har jag haft också men inte helt nöjd där, även synonymt med halvtaskig kvalitet senare 90-talet och början på -00.

KTM är bra grejor och går bra från 02 o framåt, innan 02 vet jag att dom har haft problem med sving o grejer. Dock går dom bra även innan 02.

Jag skulle satsat mina rubiner på en RM250 2003. Du får en fin för 26±2-3 laxar.


Tja! Jo jag tänkte höra. Ska kanske byta min crf 450 02 mot en ktm sx 250cc 00a. Är det stora problem med KTM cyklarna som är äldre än 02?
Tack i förhand!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kvalitetsmässigt anser jag att Honda och Yamaha står snäppet över de övriga men sen ska ju påpekas att japanernas modeller inte utvecklats de senaste åren bortsett från att fjädringen uppdaterats lite. Så KTM är nog den modernaste tvåtaktaren idag.
 

fiendclub

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2011
Ort
mora
Hoj
2002
Kvalitetsmässigt anser jag att Honda och Yamaha står snäppet över de övriga men sen ska ju påpekas att japanernas modeller inte utvecklats de senaste åren bortsett från att fjädringen uppdaterats lite. Så KTM är nog den modernaste tvåtaktaren idag.

OKej. Men tror ni att ktmén som är en 00a är något att ha? eller kommer det bara bli skruva? Hur stora/vilka problem har dom?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
OKej. Men tror ni att ktmén som är en 00a är något att ha? eller kommer det bara bli skruva? Hur stora/vilka problem har dom?
På en 10år gammal crosshoj betyder tidigare ägare mer än märket.Skruva får du vilken du än väljer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
OKej. Men tror ni att ktmén som är en 00a är något att ha? eller kommer det bara bli skruva? Hur stora/vilka problem har dom?

En 10 år gammal crosshoj kommer du få skruva i mer än köra oavsett fabrikat. Och väljer du KTM får du skruva mer än i en Honda om de är i jämförbart skick.

Dock är timmar och tidigare ägares skötsel mer avgörande än fabrikat. Särskillt på en så gammal hoj.

Vet inte om dom har några kända problem.
 

fiendclub

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2011
Ort
mora
Hoj
2002
En 10 år gammal crosshoj kommer du få skruva i mer än köra oavsett fabrikat. Och väljer du KTM får du skruva mer än i en Honda om de är i jämförbart skick.

Dock är timmar och tidigare ägares skötsel mer avgörande än fabrikat. Särskillt på en så gammal hoj.

Vet inte om dom har några kända problem.

okej tack för svar
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top