Vilken hoj har gett just dig mest körglädje?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Svår fråga faktiskt. Skulle frågan vara vilken hoj som gett mig mest glädje så hade det varit kawan, sorg troligtvis också, vi har varit genom mycket tillsammans, men körglädje, njaaaa. I tiden där och då så är det troligen en 125:a, skrapa fotpinnar på trimmad Mito var rent guld i tonåren, men skulle man gå tillbaka till den idag så skulle jag garanterat inse att den roligaste hojen jag kört är min nuvarande, gsx-r 750 k7. Liten och lätt, känns faktiskt ganska mycket som Miton fast med en riktig motor, och förfinad till att ändå vara mycket lättkörd.
Den är inte vild, men för någon som mig utan speciellt stor talang är den ett oerhört effektivt verktyg för att åka fort. Finns många snabbare hojar, men inte många som JAG hade lyckats köra fortare på.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Min RD 350 -73. :kär

Ljudet, doften, vibrationerna....
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Det är svårt att välja...

Yamaha RD 350'n jag hade för snart 20 år sedan var det väldigt mycket körglädje i, särskilt efter diverse modifikationer, men det var första "riktiga" hojen (RD 125/175'an räknas inte riktigt)

Men om jag skulle välja en hoj enbart baserat på körglädje så är det Aprila Mille Factory, men min basic Mille -98, dock med Öhlinare bak och moddad gaffel, är den hoj som har givit mig flest timmar ren och skär körglädje, och strulat minst, av alla hojar jag har haft!
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
För mig är svaret enkelt. Min första hoj, vilken jag fortfarande har kvar. Med lätt preppad 1127 cc, boxad ram, Öhlinare, 6-växlad låda, 17-tumsfälgar m.m. var den underbar att köra, och den överraskade många. Låg vikt, lättkörd, massor av vrid och ok effekt. Jag har haft ett 20-tal hojar efter den första, men den är fortfarande det roligaste jag någonsin kört. 85 GSX-R 750.jpg
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Första tunga hojen: Husqvarna 450 -69 eller 70, med växelpedalen på HÖGER sida :död
Galet tryck, många felväxlar :gnissla och slutade med att jag fastnade i ett träsk, och den sjönk igenom myren :crash

Fick provköra en Yamma 500 GP-hoj på Willow Springs -89, jag skrattade mig hes i hjälmen:kär.
Minsta rörelse på gasen så lyfte framhjulet eller så sladdade bakhjulet, varvtalet, ljudet och vibrationerna gav ståpäls.
Helt brutal jämfört med dåtidens racehojar, och jag älskade varje sekund jag fick köra den.
En kompis i USA har den kvar i garaget, lackat i Wayne Raines färger. (Inte den på bilden, men samma färgsättning)
https://immagini.insella.it/sites/d...teprima/2014/07/072514top-i.jpg?itok=B1vccHCC
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Första generationens Transalp , perfekt i stan när det begav sig - man brassa som med en motard och slakta sporthojar iaf längs mindre vägar och istan :D

Den första gen hade jävla scysst motor med massa vrid o effektkurva som var helt rak nästan.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nån av 3 olika Aprilia Tuono är spontana svaret.

Samtidigt har jag bara köpt tillbaka en hoj jag sålt och det är den TRX 850 som jag nu byggt om till banhoj. Används endast för att reta förare på nyare, sportigare hojar och vi hade kul på samma spår redan förra gången vi var tillsammans för 12 år sedan. Så jag undrar...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Min gixxer k5 efter jag hade mappat, drevat ner och monterat isr-pump var svårslagen.

Rsv4:an med quickshifter var grym men aktionsradien tog bort lite av njutningen.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Den jag minns som roligast var en KTM Duke 990, underbart busig hoj som dock inte gick att köra långsamt med.
Efter den så var det nog min Gixxer 750 -00 som var fullmatad med trim som jag matade många mil på bana med, dock lite liten på normal väg för mig (190 cm).
Får se om min Gixxer 1000 K6 ger mig fina minnen nu när jag äntligen fått bort all gammal tankskum från bränslesystemet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min CB650 -80 har något spjäll kopplat direkt till mina mungipor! :D
Den gör något speciellt med min själ när jag kör den. :kär
Kan inte sätta fingret på det, det bara är så.

Sedan var det en väldigt speciell känsla att köra en Zero första gången.
Då hade jag också svårt att sluta le låååångt efter att jag suttit av. :hihi
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
För mig har det varit olika motorcyklar för olika.. epoker.. Alla minns väl sin första hoj (CBR600FS)? Eller när jag började köra bana med en riktig banhoj (GSX-R600).. Jag har också ägt en TLS som hade härlig motor, men som Knoddas skrev om chassit; GETPUNG!! Nu kör jag en KTM990SM-T och den passar mig idag perfekt, underbar motor och ett chassi som bara vill slanga :tuttar

Mest minnen har jag nog från tiden med en GSX-R750, och riktig huliganåka på stadens gator. Jag älskade den inte då, men efter att ha sålt den...

Ja.. Som sagt, allt har sin tid och för mig har "bäst hoj" absolut präglats av den "nya upplevelsen".
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Shit va svårt....

Som många andra sagt så är ju första hojen en upplevelse som brukar sätta sina spår. Om jag undantar att det var ett visst lyft att som 16-åring byta från en Yamaha Chappy (iofs trimmad) till en Honda CB125 så är det nog nästa steg som gav mersmak: Yamaha RD 350 YPVS -85. Herrejävlar vad den gick! :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

I övrigt:

Suzuki GSXR 1100 -86 (mkt motor, mindre ram och bromsar)
Suzuki GSX1300R Busa gen 1 (ännu mer motor, lite mer ram och bromsar....)
Honda CBR 900 RR -93 (fick min gsxr 750 att framstå som mätt och trött)
Highland 950 Supermotard (svensktillverkad monstermotard, helt hysterisk:banana)
Honda SP1/SP2 (min första V-twin...kärlek vid första ögonkastet:kär)
Ducati 1098 -08 (skärmde skiten ur mig innan jag lärde mig visa vem som bestämmer)

Alla endurocyklar :)!!!!
 
Last edited:

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Tror att tid/miljö avgör, mer än vilken hoj det var. Första hojen är för många förknippad med starkast minnen, men var troligen varken snabbast eller ovanligast. Ungefär som med resor, det är ju sällan platsen i sig som gör det till en bra eller dålig resa, utan vad som händer och vad man gör.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min gamla Super Ténéré. Den fick mig att inse att det är kul med en hoj som inte känns instabil när det blir grus under hjulen.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag älskar 125:eek:r!

CR125 ´96 var en jäkligt kul hoj. Min RS125R är det mest fantastiska på två hjul jag nånsin kört. Chassi och bromsar så oerhört mycket bättre än allt annat jag kört. Magic!
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Efter att bara haft enduros under många år så satte jag mig på en CB1000R med förhoppningen om lycka.
Men efter provturen kände jag det där är kul rakt fram men när det svänger kommer det kosta mig livet. Pratade med säljaren som sa, testa denna...NC750X...jag var mycket skeptisk men tänkte vad tusan, körde ut på vägen och det var som att åka nästan 20år tillbaka i tiden när jag hade min Triumph Speed Four, så lättkörd och lättsvängd.
Så, NC750X skulle jag säga, men det är bara just nu. Vill inte köpa en, det måste finnas lite utmaningar med i att köra hoj.
Så nu måste jag hitta en lika lättsvängd hoj men med mer klipp i....MT-09 eller Ducati supersport s?
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Efter att bara haft enduros under många år så satte jag mig på en CB1000R med förhoppningen om lycka.
Men efter provturen kände jag det där är kul rakt fram men när det svänger kommer det kosta mig livet. Pratade med säljaren som sa, testa denna...NC750X...jag var mycket skeptisk men tänkte vad tusan, körde ut på vägen och det var som att åka nästan 20år tillbaka i tiden när jag hade min Triumph Speed Four, så lättkörd och lättsvängd.
Så, NC750X skulle jag säga, men det är bara just nu. Vill inte köpa en, det måste finnas lite utmaningar med i att köra hoj.
Så nu måste jag hitta en lika lättsvängd hoj men med mer klipp i....MT-09 eller Ducati supersport s?

Triumph Street Triple RS :tummenupp Prova vetja!
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Oktanhalt, den står högt på listan :) Dock ganska dyr...
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Svår fråga, jag är lite av en blandad kompott som kör olika sorts mc och har lika kul oavsett hoj. T o m på en gammal harv från -68 som Husqvarnan med sina hysteriska 15 hk. :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tänker spontant på min första hoj, en FZR1000 -87, men jag tror det handlade mycket just om att det var första hojen. Min andra tanke går mot den RSV Mille -02 som var den första hojen jag köpte ny och det var en kärlek som höll i sig i många år och jag har fortfarande svårt att komma över att jag lät den gå vidare till ny ägare efter 6 år tillsammans.

Men ska vi prata mest körglädje så är det nog ändå min SMR 990 -09. Jävlar i min låda vilken busig hoj, och trots att den till vardags inbjöd till ren huligankörning så funkade den ändå bra på längre turer (när man monterat annan sadel). Sålde den för några år sedan och den, tillsammans med RSV'n ovan, är definitivt en hoj jag skulle kunna tänka mig att köpa tillbaka.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top