Vilken hoj har jag missat

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Har tankar på ny hoj till våren. Jag är 29år innan våren kommer och har haft A-kort sedan hösten 08 och bor i en liten håla i nordöstra skåne.

Kraven jag har är över 600cc. Helst över 800cc om jag inte hittar en hoj med bra knuff i motorn. Och budgeten är 40-45kkr i inköp. Gillar kåphojar men inget absolut krav. Jag är öppen för hojar från mitten av 90-talet fram tills 02-03 då jag helst vills slippa helfösäkring och få ner premien. Detta funkar ju hos alla bolag utom if då de ville ha 5kkr för en vfr hel/helår men runt 18kkr halv/helår:confused:

Cbr900rr. Hade en tidigare som jag helförsäkrade för 7000kr. Det visade sedan att den var felfösäkrad då Länsfösäkringar inte tittat på orginaleffekt så det var tur att det inte hände något med den. Här har jag kollat 94:eek:r till 02:eek:r. De ligger bra i pris men frågetecknet är försäkringspremie som ska kollas imorgon. Tar if sporthojar på sin märkesförsäkring????

Yamaha fz1. Har ingen koll alls här på premien. Någon kanske kan ge ett hum om den. De ligger dock lite över budget att köpa.

Kawasaki Z750/z1000. Ligger också lite över budget men tycker de är jäkligt snygga så kanske kan lugna mig lite och öka budgeten lite. Premie ska kollas imorgon.

Vfr800. Finns att köpa inom budget och runt 5kkr att försäkra hos if (billigast).

Finns det någon hoj som kan matcha vfr-en i försäkring som jag missat att titta på????

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
vtr 1000 f mera kul än vfr, mindre praktisk samtidigt men otroligt tilfredställande cykel ( nej jag är inte partisk :rolleyes )

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fanken också, MRJaggu var snabbare.

wimhed

Nybörjare?
Gick med
27 May 2008
Hoj
R6 -03, KTM 450 Exc motard -03
Min r6a på if kostar 10xxxkr hel/hel
Motarden 6xxx halv/hel

Så dom är inte jättedyra .. Just ja, är 22år och haft körkort sen -08 ..

Sattas på en kåphoj om det är de du vill ha ;)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När du hittat en intressant hoj av fabrikat BMW eller Honda eller Triumph, gå in på http://www.if.se
och kolla vilken försäkringspremie det blir.
Söker du på modell, skriv inte för mycket tex bara
Sprint
så får du upp en rad förslag
Tyvärr funkar detta inte alltid tex
Daytona
ger inte Daytona955
bland förslagen
men kan du söka på registreringsnumret för en Daytona955 så
kan Daytona955 komma upp.
Vad jag kunnat se på hojar runt 100hk och ca 200kgs vikt är att dyrast försäkring Honda, lägst BMW, Triumph mitt emellan. Läggs sedan inköpspriset till så verkar Triumph bli billigast att äga.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Märkesförsäkringen på Honda´s sporthojar är inte särskilt förmånlig då självrisken är helt uppåt väggarna. T.ex. så på min CBR1000RR så kostar den 19500:- eller nåt sånt hos IF med 25.000:- i självrisk... hos Folksam är den 1000:- billigare hel/helår och har då normal självrisk.

Vad gäller hojalternativ så är VFR800 en sjysst allroundhoj för både landsväg, motorväg och snirkelvägar. Den är dock lite tung men inget man kan lära sig hantera.
VTR1000F är riktigt trevlig, bra drag i motorn med sjysst vridmoment, den är lite aggressivare än VFR800 och lite smidigare... det jag kände som kunde vara lite sådär var att vridet gjorde den lite lynnig, det blev lite halvsvårt att jobba med gaskontroll men även det inget som inte går att lära sig.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Spara pengarna istället. Du kan ju inte köra runt på gammalt scheisse :D

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Här är Bilsport & Mc´s onlineberäknare, och jag har för mig att de hojar som inte är med i listan vill dom helst inte försäkra, ringde när jag letade hoj och frågade om en R1:a och fick svaret 25 000/år i trafikförsäkring.

http://www.bilsport-mc.com/se/Onlineberaekningen

Annars så rekommenderar jag Fazer 1000, mycket hoj för pengarna om FZ 1 är utanför budgeten!!!
(och relativt billig försäkring) :tummenupp

//Jim

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Vad du tänker göra med hojen är nog av avgörande betydelse för vad du ska köpa.

Gasa fort rakt fram? Cruisa med passagerare på småvägar? Åka på långsemester med packning?

En Thunderace kanske kan vara intressant då den inte är extrem åt något håll. Fungerar bra till det mesta och är inget monster när det gäller försäkringspremien. (Hos vissa bolag.)

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Första generationens Z1000 lär du kunna hitta under 45. inte så jättebillig att försäkra dock...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha