Vilken hoj lämpar sig bäst för manöverprov/konbana?

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag har en kompis som vill ta körkort och är ute och kollar efter en billig "nybörjarhoj" för att kunna köra in sig på för att sedan kränga den när lappen är tagen...
Det finns ju redan miljoner trådar om nybörjarhojar här och jag vet vilka som finns på marknaden och har läst de trådarna flera gånger, men min fråga är lite av en annat slag.

Jag vill veta vilka äldre billiga hojar som bäst lämpar sig för att öva in manöverbanan. Är det stor skillnad att tex försöka lära sig att krypköra med en gammal honda 600f och säg en typ suzuki bandit? Är det svårare med en sport/touringhoj och bör man undvika en sådan när man ska öva in krypkörning tex?
Jag övningskörde själv körskolans "vanliga hojar" och skaffade mej en cbr600 därefter men tog ju aldrig och provade att köra konbana med en sådan, därför vill jag gärna ha svar och det är lika enklet för en nybörjare eller om man ska kika efter något annat körskoledito?
Tacksam för svar! :)

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
jag testade konbanan med ett antal hojar och en honda cb750 och jag upplevde att det gick jäkligt mycket enklare med Sv:n eller kawa z750. Så jag upplevde iallafall att en modernare hoj var lättare att lära sig konbanorna(allt annat också för den delen) på :tummenupp

Svetla

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
KTM 660 2003
Tänk på att kolla att en motard har tillräckligt med kw på regbeviset. Så du får köra upp på den. Beroende på vilken klass han ska köra upp.

Sent from my LT15i using Tapatalk

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Hm, saken är att det är ganska svårt att hitta en billig motard... Annars hade det varit oprimalt. Men har hittat en billig cbr600f från -87 och undrar om det är någon "idè" att ta en sån billig hoj om det blir svårare att lära sig konbanan.
Finns det någon som övat på konbanana med en cbr600f här??
Vad tyckte ni isf? :)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hm, saken är att det är ganska svårt att hitta en billig motard... Annars hade det varit oprimalt. Men har hittat en billig cbr600f från -87 och undrar om det är någon "idè" att ta en sån billig hoj om det blir svårare att lära sig konbanan.
Finns det någon som övat på konbanana med en cbr600f här??
Vad tyckte ni isf? :)

Släng på ett streetfighterstyre på en sådan hoj så borde det funka. Man vill sitta upprätt och har rätt bra med styrutslag (som kanske kan vara den andra begränsningen för en sporthoj, men där kanske klackarna som begränsar styrutslaget modifieras, så länge inget annat tar i).

Annars kör den enkla vägen och köp en CB750, den från senare delen av nittiotalet.

• Gilla
Reaktioner: Lx3

Boppersson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
Honda CBR 600 F3
Jag körde både hemma och på körskola.. hemma övade jag på en CBR 600 F3 (-95) och när jag klarade banorna med den här hemma var det snuskigt lätt sen när jag körde upp på en nästan ny Honda 600 (kan ha varit hornet) .. så de är kanske ett tips att göra så.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Zx6r -97 funkar kalas om man tar bort styrstoppen :tummenupp

Ska du bara öva så duger grannpojkens moped.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
cb750 från senare delen av 90talet. En stabilare mc för dessa aktiviteter är svårt att hitta för det priset. Körde själv en runt konerna.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Okej, tack för era tips! Ska meddela min kompis all info, då jag själv känner mej lite lost att exakt veta jämförelsen med en sport vrs. touringhoj då jag själv bara körde en touring på körskolan när det begav sig..
Men tack för alla tips!
Och kom gärna med fler om ni kommer på nåt! :)

Jag körde både hemma och på körskola.. hemma övade jag på en CBR 600 F3 (-95) och när jag klarade banorna med den här hemma var det snuskigt lätt sen när jag körde upp på en nästan ny Honda 600 (kan ha varit hornet) .. så de är kanske ett tips att göra så.

Okej, av det så har jag alltså misstänkt korrekt, dvs att det är svårare att träna in konbanan med en sporthoj än körskoledito..
Det var det jag var ute efter, tack! :tummenupp

Last edited:

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Såld =(
Körde z750 på min uppkörning, smidig å följsam.. =)
Men som andra säger, är inte cc ett beskymmer (tung kräver väll 700cc+?) så kör vilken motard som helst typ eller upprättsittande nakenhoj..

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Körde z750 på min uppkörning, smidig å följsam.. =)
Men som andra säger, är inte cc ett beskymmer (tung kräver väll 700cc+?) så kör vilken motard som helst typ eller upprättsittande nakenhoj..

Dom ändrade till 600 cc :tummenupp

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag brukar gå efter följande punkter:
1. Rak sittställning.
2. Rakt styre.
3. Relativt låg/acceptabel sitthöjd.
4. Inte så hög tjänstevikt.
5. Speglar som sitter på styret.

1-2 = Underlättar i alla moment, mycket lättare att överhuvdtaget manövrera motorcykeln.
3 = Man ska inte behöva vara nervös att sätta ner foten.
4 = Man ska inte behöva vara nervös om hojen börja falla att man ska kunna ta emot den samt att hojen blir överhuvudtaget mer lätt manövrerad.
5 = Underlättar när man väl är ute och kör då man slipper vara nervös att man måste kolla "långt" borta för att se bakåt.

Honda CBR600F skulle få underkänt på 1,2,4 och 5 för nybörjarvänlighet.

Vad skall man ha för hoj? det mesta utan kåpor duger förutom glidarhojar. Motarder är lätthanterliga men är dyra och får underkänt på 3:an.

Chrill-e

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
Triumph Street Triple - 08
Jag har en Yamaha 600 XJ till salu som jag själv körde upp på. Fungerade fin fint!

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...