Vilken hoj ska jag välja? Råd, tips mm...

• Thread starter Marsipulami
  • Start date

Marsipulami

Guest
Nu vill jag höra med er vilken hoj som ni rekomenderar, vad ni anser positivt och negativt gällande dessa hojar...

Kawazaki ZX9R (2001, 700mil)
Honda CBR 900RR (2000, 1500mil)

Jag har funderat igenom vad jag vill göra när jag kör hoj, och jag kom fram till att jag mer vill köra i stadsområdet och "leka" lite om man kan kalla det så. Då tycker jag inte min Blackbird är rätt hoj för detta, även om jag är mycket nöjd med den då den drar de flesta (rakt fram...).

Så, kommentera gärna era erfarenheter av dessa hojar och ge mig lite råd och tips samt vad jag ska akta mig för mm.

Vill dock nämna att de två ovan hojarna finns idag på MC-firma och jag ska byta in min Blackbird om jag får tummarna loss, men mot vilken hoj....?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
personligen förstår jag inte varför du tycker att hojar som gör 270 knyck är rätt för busning i stadsmiljö, i mina ögon är ju nakna hojar eller kanske motarder nåt för den miljön.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Nu kör inte jag HONDA, men den hade jag valt!! 5 års motorgaranti :skrämd . Om du sen skall leka så bygg om den till Street fighter ( om du nu vill det ). Honda CBR är sketans lätt att wheela & göra stoppies med. Kawa är för tung att leka med ( mitt tycke igen ).

Lycka till

Mvh//ZF

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Av de två du nämnde får jag nog oxå hålla med om 'Bladen (inte för att jag kör Honda) utan för att den är lättare och känns mindre och mer hanterlig. Blir på så vis roligare att "leka" med. Vad gäller motorerna känns de väl (iaf på korta provturer) hyfsat lika.

Hondan funkar såklart även för annat (t.ex. längre turer), där kanske ZX:en har ett litet övertag...

Apropå "streetfighter" så kanske det vore nåt att bygga om den gamla twinnen till...har ju styre å grejer hemma...

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Ska du leka i stadsmiljö så är väl en BMX en ypperlig cykel.

Marsipulami

Guest
Tja, en BMX är kanske att tänka på istället, det skulle jag gilla...."NOT"!

"Leka" i statdsmiljö menar jag inte med att jag ska "busa". Nej, vad min tanke här är att jag inte kör direkt långturer utan det blir mycket småvägar runt omkring, på sin höjd 20 mils väg (småvägar och lite annat smått runt om). Tanken är sen också lite bana (menar då bara lite) samt att på "avskilda" platser styla lite...

Jag hade tidigare bestämt mig för att byta till CBR 900RR, men jag tyckte 01an av Ninjan var rätt okej när jag såg den faktiskt. Så jag står mellan val och kval...

Att hojarna sen gör 270km/h, det spelar för mig ingen roll. Om det var toppfarten jag var ute efter så skulle jag inte byta bort den jag har idag. Även om jag köpt en liten 600 så skulle den också toppa på över 250km/h vilket man i regel aldrig kör i om ärligheten ska fram...

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Marsipulami skrev:
Jag hade tidigare bestämt mig för att byta till CBR 900RR, men jag tyckte 01an av Ninjan var rätt okej när jag såg den faktiskt. Så jag står mellan val och kval...

Att hojarna sen gör 270km/h, det spelar för mig ingen roll. Om det var toppfarten jag var ute efter så skulle jag inte byta bort den jag har idag. Även om jag köpt en liten 600 så skulle den också toppa på över 250km/h vilket man i regel aldrig kör i om ärligheten ska fram...

ZX-9R:en är lite sävlig på bana, annars är den grym på allt. Är du lång sitter du dessutom riktigt bra på den. På bana är nog Honda aningen bättre i standardutförande, men det var det väl inte tal om efter vad jag förstod.

Marsipulami

Guest
abstruse skrev:
ZX-9R:en är lite sävlig på bana, annars är den grym på allt. Är du lång sitter du dessutom riktigt bra på den. På bana är nog Honda aningen bättre i standardutförande, men det var det väl inte tal om efter vad jag förstod.

Jag har sett på resultat i tidningar att Hondan är lite bättre på banan. Men för en amatör som mig gör det nog ingen skillnad :D

Har också hört att Ninjan är rätt grym, men det har jag även hört om Hondan.... Hmmm.... Är fortfarande lite osäker på vilken hoj jag ska välja faktiskt....

Någon som har mer erfarenhet av dessa hojar. Ni flesta som skrivit har varken Hondan eller Ninjan :p

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag skulle aldrig köpa en Honda Fireblade, alldeles för tråkigt val. Kawor har ju lite karaktär och väldigt mysiga motorer. Jag hade tagit Kawan, helt klart.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Provkör båda mycket och länge. Sen tar du den som du "känner" bäst för. Du har nog en bra känsla själv om vilken du gilla bäst, utseende och egenskaper är inte direkt ljusår ifrån varann.
Om du fortfarande inte vet så ta den som har gooaste ljudet :cool: .

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Marsipulami skrev:
Då ska man inte tvivla på att du är fäst vid just Ninjan :tummenupp

Korrekt. Jag har varit nöjd med allt förutom just fjädringen. Frågan är om min nuvarande är felinställd eller om original helt enkelt inte räcker till för bana. Jag hoppas på det förra då plånboken inte tillåter nya Wilbers-dämpare för stunden.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
abstruse skrev:
Korrekt. Jag har varit nöjd med allt förutom just fjädringen. Frågan är om min nuvarande är felinställd eller om original helt enkelt inte räcker till för bana. Jag hoppas på det förra då plånboken inte tillåter nya Wilbers-dämpare för stunden.

Jag tror det är du som inte riktigt räcker till..... :p

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Jag tror det är du som inte riktigt räcker till..... :p

I mångt och mycket är det dessvärre så, men just fjädringen har jag problem med. Jag gasar inte ut ur depåkurvan på Gelleråsen, jag gungar och studsar ur den med bakhjulssläpp...

Iofs var ju bakdäcket slut senast, det kan till stor del ha berott på detta säger de som vet...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
abstruse skrev:
I mångt och mycket är det dessvärre så, men just fjädringen har jag problem med. Jag gasar inte ut ur depåkurvan på Gelleråsen, jag gungar och studsar ur den med bakhjulssläpp...

Iofs var ju bakdäcket slut senast, det kan till stor del ha berott på detta säger de som vet...

Jag skojade.... :crash

Marsipulami

Guest
soppatorsken skrev:
Provkör båda mycket och länge. Sen tar du den som du "känner" bäst för. Du har nog en bra känsla själv om vilken du gilla bäst, utseende och egenskaper är inte direkt ljusår ifrån varann.
Om du fortfarande inte vet så ta den som har gooaste ljudet :cool: .

Ninjan har goast ljud. Jag har kört dem båda (inte just de cyklarna jag är spekulant på men andra). Tycker Hondan är mjukare och man får en behagligare känsla medans Ninjan känns lite mer som en räjser helt enkelt....

chox

Jazztobak
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01
Vad hände med Hayabusan som hade så himla mycket respekt med sig...? Och som dessutom var billigare i försäkring än Kråkan?

Marsipulami

Guest
chox skrev:
Vad hände med Hayabusan som hade så himla mycket respekt med sig...? Och som dessutom var billigare i försäkring än Kråkan?

Det projektet la jag ner. Att byta ett lokomotiv mot ett annat kändes kanske lite fel vilket man upptäckte så där i efterhand...

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa