Vilken Hoj? Supermotard eller Sport?

jockeekberg

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Ort
Slite
Hoj
Såld
Hej!
Har bara en liten undran...
Jag är precis i skedet av att köpa en bättre begagnad hoj.
Jag vädjar nu till er om tips eller anleningar till att välja det ena eller det andra.
Som jag ser det så lutar det år antingen en mindre sport hoj ex cbr 600 eller någon supermontard med slicks.
Hjälp mig för och nackdelar...
Min största preferans är bra acceleration, topphastighet spelar inte så stor roll.
Ha en fantastisk dag
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Hade jag fått välja hade jag haft båda, men det fick man ju inte så då blev det en sporthoj! :tummenupp

Men jag tänker såhär, slagning = motard, acceleration och kruvor = sporthoj..
När jag petar i 2:an så lägger väl motard hojarna i 4-5:an..
 
Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Hade jag fått välja hade jag haft båda, men det fick man ju inte så då blev det en sporthoj! :tummenupp

Men jag tänker såhär, slagning = motard, acceleration och kruvor = sporthoj..
När jag petar i 2:an så lägger väl motard hojarna i 4-5:an..


Motard = kurvor, kurvor och slangning, inge fel på accelerationen


det är väl bara toppfarten som saknas vilket är bra på sitt sätt.

(ibland är det iofs rätt nice att sträcka ut vingarna med en sporthoj :) )

Edit: Efter 20 mil på en motard (typ KTM) så har men rätt ont i röven men det är det värt......:tummenupp
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Motard = kurvor, kurvor och slangning, inge fel på accelerationen


det är väl bara toppfarten som saknas vilket är bra på sitt sätt.

(ibland är det iofs rätt nice att sträcka ut vingarna med en sporthoj :) )

Edit: Efter 20 mil på en motard (typ KTM) så har men rätt ont i röven men det är det värt......:tummenupp

Håller med är det riktigt krokigt så går det att åka hystriskt fort med en motard.

Själv använder jag motarden i stan och till ren pendling till jobbet och när jag vet att tempot blir lågt, du får nog fundera på hur och var du kör.
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Jag kör z750 nu, som väl får åka in i sportfacket. Jag har varit riktigt nöjd med den men funderar nu på att byta till motard. Ska du ha motard, så kolla upp serviceintervallerna. En del har helt sjukt korta intervaller... Sen provkör några olika också, det skiljer sig mycket med vibrationerna. Själv lutar det åt en KTM 950 SM med vtwin, det är bästa kompromissen mellan sport och motard tror jag.
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jag bytte ganska nyligen från sporthoj till motard, och jag ångrar mig inte alls.

Som tidigare har sagt så måste du tänka över hur du vill åka. Jag håller mig mest i stan och snurrar, och sticker ibland ut på kurviga småvägar och där kan jag hålla mycket högre tempo med motarden än vad jag kunde göra med sporthojen.
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Hej!

Ser att du bor i liten ort. Om du inte har väldigt mycket fina svängiga 70-vägar kring Höör så tror jag att du tröttnar på motard. Har själv lånat någon vecka. Skitkul i början men mindre kul i längden.

Om jag bodde i stor stad skulle troligen motard vara ett alternativ men inte i en ort som jag nu bor i.

Palle
 

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
Gör som alla andra.

Börja med en sporthoj, bygg om den till en streetfighter och sälj den och köp en motard... :rolleyes:
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Kan/vill du spendera mesta tiden med hojen på ett hjul eller i sladd, köp motard.

Vill du åka fort, köp sporthoj. Visst man kan åka på ett hjul med sh också men det är svårare och dyrare om/när du vurpar..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Små, snirkliga, halvkassa landsvägar är Motard-playground. Är det "autostradan" som lockar; SH. Långåka på motard är som redan sagt "a bit pain in the arse".
Kör man vilse och hamnar på en grusväg garvar man hela vägen igenom med motarden:D
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Tycker du ska följa ditt hjärta och känslor. Provkör är mitt råd. Efter det kommer nog ditt hjärta bulta lite extra för något av de olika alternativen. Tröttnar du är det bara att sälja och prova på något nytt, inte konstigare än så.
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Jag själv kör motard för tillfället som jag använt dagligen under säsongen till jobbet inne i Sthlm City, smidigt i trafiken och kul på mindre vägar....men nu blir det till att prova sport en säsong då jag åker "hem" till dalarna ganska ofta och sport är mer bekvämt då, lär märkas vad man gillar bäst!

Testa dig fram...prova min vettja, och köp den gärna...:yoparty
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Köp det som kompisarna kör med.
Har du inga polare som kör hoj, testa båda.

Har själv kört sporthoj, testade supermotard ett tag och det var skitkul en stund. Sen var det inget kul när alla kompisar körde sporthoj så är tillbaks i sportträsket igen och trivs kanon.

Har du råd, köp bägge. :tummenupp
 

*Sliver*

Ride it like you stole it!!
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Linköping
Hoj
Bara Motocross numera!!
Köp min!! Grymt gott tryck... O en korsning mellan motard o sporthoj = Streetfighter! Plus billig att försäkra!!:tummenupp

PM:a
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Har testat båda nu å de resulterade i att jag har två. Dom är så olika i användnings områderna. Så man måste verklige kolla va man ska använda hojen till. Stadskörning, långe åkningar med minst 20mil, åka jäkligt snabbt, Fram å tillbaka till jobbet m.m

Båda är ruskigt kul så de e väldigt svårt å säga vad du ska välja. Dom som åker motard säger självklart de å de på sporthoj säger de.
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
Har testat båda nu å de resulterade i att jag har två. Dom är så olika i användnings områderna. Så man måste verklige kolla va man ska använda hojen till. Stadskörning, långe åkningar med minst 20mil, åka jäkligt snabbt, Fram å tillbaka till jobbet m.m

Båda är ruskigt kul så de e väldigt svårt å säga vad du ska välja. Dom som åker motard säger självklart de å de på sporthoj säger de.

samma här, fast jag köpte mig en renodlad cross som andrahoj, dom kompletterar varandra riktigt bra :tummenupp
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top