Vilken hoj vid uppkörning?

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 -01*såld* Honda CBR 600 -97
Hej o hallå!

Får man köra sin egen hoj vid uppkörning eller måste man hyra nån på körskola? Läste nånstans att det inte funkade att köra upp med sporthoj. Smaksak eller ren fakta? Tänkte köpa CBR 600 eller liknande.
Pamela

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
man får köra upp med egen hoj, står klart och tydligt på transportstyrelsen vilka krav det är på hojen för olika behörigheter.

angående köra upp med sporthoj så går det utmärkt men är lite onödigt svårt då dem inte e direkt optimala på lågfartsprovet

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Så länge den är besiktigad och registrerad samt att effekten stämmer in med den behörigheten du skall ta äre inga problem. CBR600 är väll dock inte roligaste hojen att köra lågfartsbanan med när den har en svängradie som en mindre lastbil :)

kimbadar

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Hoj
Superdjuke
Vill inte kliva in och förstöra! men desvärre får man inte köra upp på en 600cc då lägsta kubik vid uppkörning är 700el 750cc och överstiger 35kw Det har alltså med cylindervolymen att göra! Ett tips är ju att möjligtvis om du tänkte köra privat! är att ta en lektion utav en körskola och sedan hyra den hojen till uppkörningen! De är oftast väldigt lättkörda hojar, så övar du privat med en cbr600 så är det en baggis på körskolans hoj!

//Lycka till

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Bättre då att hyra körskolans hoj till att köra upp med då de är mycket lättare att hantera än en sporthoj plus att de är utrustade med ABS så man slipper "tänka" vid bromsprovet.

Last edited:

mk

...
Gick med
11 May 2009
Hoj
z750
Som kimbadar sa, om du ska ta för tung, kan du ej köra upp med cbr600
Men om du skall ta Begränsat så funkar det ok, Jag körde upp med Cbr 600. hade inga svårigheter med lågfart etc.. Hade iof inte kört någon annan hoj för den delen, kanske hade vart lättare who knows, men övning ger färdighet!

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Jag köpte en RF900 som första hoj, tänkte köra upp med den.
Nötte konbana som en galning och det var banne mig inte lätt ska jag säga, visst går det men det är fel hoj för ändamålet liksom.
Tog ett par lektioner här i somras med körskolans BMW och jäklar vilken skillnad, det var ju som att cykla BMX runt konorna.
Så mitt råd, antingen satsar du på en smidigare hoj att ha som första eller köp cbren och ta några lektioner för att sedan köra upp med körskolehojen.
Jag gör så iaf, väntar på den 16e :)
Sen om du har möjlighet att övningsköra privat, bara nöta mil alltså, så gör det ju inget att det är en sporthoj, spårval och kurvtagning är ju densamma.

Lycka till

/ Jacob

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Tack för alla svar, boys! När jag hade ställt frågan kollade jag VV´s hemsida o läste just det om 750 vs 600, attans. Så, antingen köper jag en "större" hoj o kör med den eller köper jag min tilltänkta 600 o hyr av körskolan. Tänkte ju iofs inte ta via körskola men kanske nån lektion då o då för att kolla statusen typ.
Vad rekommenderar ni som smidigare hoj till uppkörning då? Inga rugghojar nu.. Denna kvinnan sätter inte vad som helst mellan sina ben. ;) ;)

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Bättre då att hyra körskolans hoj till att köra upp med då de är mycket lättare att hantera än en sporthoj plus att de är utrustade med ABS så man slipper "tänka" vid bromsprovet.

Är väl knappast alla körskolor som har hojar med ABS, vet att min hade iaf inte det på någon av sina (rätt gamla) hojar.

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
KTM 660 är ett bra val.

blir väl samma där om man ska köra upp för obegränsat.. jag hade tänkt slå till på en 640 själv men eftersom det är 625cc på en sådan så antar jag väl att jag måste hyra en mc till uppkörningen... tror ni att det kommer bli jättestor omställning för mig under uppkörningen om jag gör så?

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Försök att låna en hoj till uppkörning av någon bekant sen så köper du dig vilken hoj du vill, 600cc eller vad det nu än är. Så gjorde jag och gick galant. Jag lånade en xjr 1300 och det gick hur bra som helst, var som att cykla igenom lågfarten samt att jag fick möjlighet att köra in mig bra på den innan uppkörning istället för att hyra körskolan, man spar ju även cirkus 1000 spänn på det.

Men om du prompt ska köpa dig en egen hoj för att kunna köra upp på den så köp dig en relativt lättkörd då jag säger som de andra att en sporthoj inte är mest optimal för att krypköra runt koner med. En hornet 900 är lättkörd samt att det finns effekt för buskörning :)

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Har ingen!
Har hört att det inte är speciellt bra att köra upp med sport, eftersom det är dessa som är överrepresenterade i olycksstatistiken. Därmed ställs det, enligt okänd utsaga, högre krav på föraren som kör upp på sporthoj än på vanlig.

Låter också ganska troligt...

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
hon sa inga rugghojar :tungan:tuttar

Alltså, jag gillar dig. Du o jag mot världen.. :) ;)

Försök att låna en hoj till uppkörning av någon bekant sen så köper du dig vilken hoj du vill, 600cc eller vad det nu än är. Så gjorde jag och gick galant. Jag lånade en xjr 1300 och det gick hur bra som helst, var som att cykla igenom lågfarten samt att jag fick möjlighet att köra in mig bra på den innan uppkörning istället för att hyra körskolan, man spar ju även cirkus 1000 spänn på det.

Men om du prompt ska köpa dig en egen hoj för att kunna köra upp på den så köp dig en relativt lättkörd då jag säger som de andra att en sporthoj inte är mest optimal för att krypköra runt koner med. En hornet 900 är lättkörd samt att det finns effekt för buskörning :)

Känner ju bara sporthojsnissar... De "andra" är så mossiga att de inte vågar låna ut sina hojar, vilket ibland kanske visar sig vara en god idé såklart.. :näsblod
Men annars köper jag önskat objekt o sen hyr jag körskolans. Tänkte ju ändå ta nån lektion för att som sagt, kolla statusen.

Har hört att det inte är speciellt bra att köra upp med sport, eftersom det är dessa som är överrepresenterade i olycksstatistiken. Därmed ställs det, enligt okänd utsaga, högre krav på föraren som kör upp på sporthoj än på vanlig.

Låter också ganska troligt...

Klart tänkvärt..

blir väl samma där om man ska köra upp för obegränsat.. jag hade tänkt slå till på en 640 själv men eftersom det är 625cc på en sådan så antar jag väl att jag måste hyra en mc till uppkörningen... tror ni att det kommer bli jättestor omställning för mig under uppkörningen om jag gör så?

Jag är rädd för det själv men grabbsen här säger att det är väldigt mycket lättare att köra skolans hoj när man kört sporthoj.

Last edited:

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Monster S4R
Allt med mer "upprätt" ställning är ju lättare. men med träning går det med vad som helt.
Lycka till

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Jag har begränsad erfarenhet (förstås) men har provat med ett antal hojar. Kawasaki Zephyr (föregångare till ZR-7) är hittills den absolut enklaste hojen jag kört krypkörning och undanmanöver med. Tom. ZR-7 som anses vara lättkörd känns klumpigare och topptung i jämförelse.

Så jag köpte en för övning och som nybörjarhoj. Vi får väl se när den känns gammal och trist =)

Nickeh

Medlem
Gick med
20 Jul 2009
Hoj
Nuvarande: Yamaha FZ8-N 2014, Tidigare: KTM 625 SMC -07, KTM 625 SC -02
Jag har begränsad erfarenhet (förstås) men har provat med ett antal hojar. Kawasaki Zephyr (föregångare till ZR-7) är hittills den absolut enklaste hojen jag kört krypkörning och undanmanöver med. Tom. ZR-7 som anses vara lättkörd känns klumpigare och topptung i jämförelse.

Så jag köpte en för övning och som nybörjarhoj. Vi får väl se när den känns gammal och trist =)

Zephyren har jag kört på körskolan. O ojoj vilken hoj! Man behöver ju inte tänka när man kör den. Nu har jag uppkörning imorn på en zr-7 och får hoppas det går vägen! :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati