Vilken hoj vid uppkörning?

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Suzuki DL 1000 V-Strom -05
Jag köpte ju mig en VX800 som jag hade till övningsköra och köra upp det funkade, 37kw och 805cc en stabil hoj nästan lite sävlig kan man säga.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för alla svar, boys! När jag hade ställt frågan kollade jag VV´s hemsida o läste just det om 750 vs 600, attans. Så, antingen köper jag en "större" hoj o kör med den eller köper jag min tilltänkta 600 o hyr av körskolan. Tänkte ju iofs inte ta via körskola men kanske nån lektion då o då för att kolla statusen typ.
Vad rekommenderar ni som smidigare hoj till uppkörning då? Inga rugghojar nu.. Denna kvinnan sätter inte vad som helst mellan sina ben. ;) ;)

Tja. Det är väl dom vanliga. Kawasaki z750, Suzuki GSX 750, Honda CB750 som körskolorna har.
Annars funkar det ganska bra med dom flesta hojar som är minst 750 kubik och inte är customhojar eller sporthojar med helkåpa.
Det viktiga är väl förutom att du har tillräcklig cylindervolym och effekt att du inte har onödigt stor svängradie som dom flesta sporthojar har.

Jag skulle med lätthet greja uppkörningen på min TDM 850 men den är nog ett opraktiskt val om man inte är över 180 lång och den är väl dessutom kanske inte riktigt vad du hade tänkt dig att köpa.

Så med andra ord. En förnuftig hoj funkar bra till manöverproven på uppkörningen och om du inte har tänkt köpa en förnuftig hoj så är det nog enklare att köra via skola. Har du möjlighet att övningsköra privat så kan du se till så att du kan köra och sen gå till körskolan så kanske du klarar dig undan med att bara ta någon enstaka lektion (2-3 st)innan dom släpper iväg dig till uppkörningen. Dom vill bara se att du är tillräckligt bra för att klara uppkörningen. En del körskolor hyr ut sina hojar till uppkörningar också men det är nog inte alla. Hittar du en sådan så kan du lätt övningsköra med din hoj och sedan hyra körskolans för att köra upp. Men det är en ganska stor fördel att ha fått nöta manöverbanorna på just den hoj man ska köra upp med innan uppkörningen så rekommendationen är väl att köra någon lektion med skola.

KTM 660 är ett bra val.

Inte till uppkörningen. Det är för liten cylindervolym på den. Om den inte är uppborrad och omregistrerad vill säga. Att den sedan kanske är rolig att köra är en annan sak.

Last edited:

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Suzuki DL 1000 V-Strom -05
Jag körde upp på min Suzuki VX 800, köte den enbart för att ta körkort med..... det funkade alldeles utmärkt.
För övrigt är den nu till salu ;)

Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag har en KTM 950 SM och det måste vara en av de bästa hojarna att köra upp med. Tillräckligt med effekt och kubik för att klassas som tung mc, men fortfarande löjligt lätt att manövrera genom manöverbanorna. Dessutom har den fina bromsar som gör att bromsproven går som en dans.

Själv körde jag upp på en Kawa ZR7 som även den passade bra för uppkörning. Bra hojar för uppkörning som t.ex. ZR7, GSX 750 mfl brukar vara mycket eftertraktade som övningskörningshojar och rejält lättsålda. Det är därför inte särskilt svårt att köpa en sådan hoj för att använda under övningskörning och uppkörning för att sedan sälja för samma peng som du köpt den för.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati