Vilken hoj

miss_bike

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Hoj
hojlös
Hej hej e ny här på forumet. Tog kortet i somras och har åkt custom sen dess men nu har jag tänkt byta till en sportigare hoj.
Har tittat på er6, sv 650 och xj6. För och nackdelar hos dessa hojar t.ex dyra servicar reservdelar komfort m.m
Tack på förhand
/ miss_bike

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kommer låta som en trasig skivspelare men...

Prova, prova och åter prova. :)

Att fråga här på forumet är bra vad gäller dom tekniska aspekterna, men körupplevelsen är helt olika från person till person. Bästa sättet att bilda sig en uppfattning är att provköra själv.

Er6:an har jag provkört och jag tycker det är en smidig och bra hoj. Men då hör jag till den skara av människor som tycker det är för lite effekt och att det inte händer nog mycket när man vrider på gasen. XJ6:an har jag inte provkört men komfortmässigt (sittställning, osv.) så är den väldigt lik Er6:an. SV650:n är ungefär likadan också.

Eftersom dom är så lika prestandamässigt så ligger det mer hos vem som ska köra den än maskinen - vilken som passar dig bäst helt enkelt.

Servicekostnader är ungefär likadant på moderna motorcyklar oavsett märke. Det varierar mellan strax under tusenlappen för en mindre service till upp emot 3000kr för en större 2000mils service.

Nu är det ju svårt att provköra motorcyklar på vintern så det är ju en fråga om hur du vill göra. Köpa det du tror kommer kännas bäst eller vänta och köpa när du kan prova kandidaterna sida vid sida?

miss_bike

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Hoj
hojlös
Ok jo jag skulle vilja provköra alla men innan jag hittar åt alla tre inom mitt hemområde så har jag lessnat så det blir nog den av dom som är närmast mig. Har kört en er6 och tyckte om den dock va den snudd på hög. Jag är under 160 så det är ett stort problem för mig.
Vill dock ha en hoj som man kan lasta litegrann på för en eventuell minsemster

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har själv en er6a och hade tidigare en Gsx-r 750 så jag bytade ner mig kan man säga.
Er6 är en hoj som inte är bäst på något men bra på allt :).
Den har 72hk vilket räcker gott väl till det mesta.
Har sett en som körde i rödgrupp (snabbaste) på knutstorp med en er6 och kan säga att sporthojarna hade de tufft att hänga med på de kurviga partierna.

Driftsäkerheten är de inget fel på heller , själv vill jag ha en hoj där jag slipper oroa mig så mycket för motorras och liknande.
Jag har kört ganska hårt med min och den går fortfarande som en klocka!
Den är också extremt smidig och lätt att slänga runt i kurvorna hur som helst.

visst de är inget effekt monster rakt fram men de som säger att er6an är en slö hoj som inte går att köra fort med pratar i nattmössan.

komforten är också väldigt bra tycker jag !
Service intervallerna är på 1200mil och kostar inte speciellt mycket , den är också bensin snål man kommer 30 mil på en tankning.

Jag anser att du ska försöka få tag på en 2009 då där är en del förbättringar så som gummi upphängd motor , annan stötdämpare , hårdare fjädrar , snyggare styling och även bättre mappad orginal :)

KMM

Kampen Mot Mänskligheten
Gick med
28 May 2003
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Ok jo jag skulle vilja provköra alla men innan jag hittar åt alla tre inom mitt hemområde så har jag lessnat så det blir nog den av dom som är närmast mig. Har kört en er6 och tyckte om den dock va den snudd på hög. Jag är under 160 så det är ett stort problem för mig.
Vill dock ha en hoj som man kan lasta litegrann på för en eventuell minsemster

Jag har kört SV650 och ER6 och personligen gillade ER6 bättre och framförallt mycket snyggare.
Det finns sänkningssatser till ER6 så den passar till kortare personer. :tummenupp

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Ducati monster S2R -07, Kawa Versys -08
Av dessa tycker jag Yamman är minst rolig. Sitter bra och allt är i sin ordning, men inget som får mig att dra på smilbanden. Bara provat den ca 10minuter men fick den känslan direkt. Du kanske ioförsig gillar den bättre.
ER6 mycket roligare. Kört den flera gånger och har en Versys själv som har samma motor.
Min vinnare är SV650. Roligast.

Därför har vi en SV650N i garaget sen några år :) Sänkt dessutom. Min sambo ska sälja till våren.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Personligen måste jag säga att Suzuki Gladius är den läckraste:yoparty Men om det är den bästa låter jag vara osagt? Och speciellt i nedan färgkombination:tummenupp

Bifogat

• 2010-Suzuki-GladiusSFV650d-small.jpg
    2010-Suzuki-GladiusSFV650d-small.jpg
    40.1 KB · Visningar: 43

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Hoj
Honda CRF450 2004
Håller med StreetfighterGBG men då är jag ju jävligt partisk.
XJ6: Jäkligt lättkörd, men som tidigare nämts är att den är så pass "snäll" att man inte får det där "ha begäret".
Er6: Eg inget större fel på den tyckte dock inte om karaktären i motorn, kan inte sätta fingret på vad det var, men det var inte vad jag förväntat mig efter allt gott folk sagt om den.
SFV650: Efterföljaren till SV650 föll mig i smaken så pass att jag köpte mig en sån. Lättkörd och trevlig samt att den har den lägsta säteshöjden av dessa tre, inte för att jag behöver bry mig om det. Motorkaraktären och ljudet gjorde mig kär på studs.

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Ducati monster S2R -07, Kawa Versys -08
Också kört Gladiusen. Samma motor som SV650 så den är rolig. Skönare sitta på än SV650. Design och pris talar för SV.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Har haft en er6 och på småvägar är den hur kul som helst, på motorväg är det precis tvärt om... Topp farten är fullt tillräcklig för en naken hoj men man vill ta sig dit snabbt ibland. Fördelar är billigt ägande på alla sätt och lättkörd men som nån sa, den är inte bäst på nånting egentligen.
Jag saknade mest effekten....

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...