Vilken Hoj ?

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
yonsson skrev:
Monster rockar! men lycka till att försäkra en 900 för 10000:-/året.
Jag har en 600 och betalar 1000 i månaden.

:corn

Har ringt och kollat, ringt runt på en -95 (var väll något med efftekten mellan -94 och -95 eller något i den stilen)
*Folksam: 8094 helår, helförsäkring
*If : 10,429 helår, helförsäkring
var dom 2 billigaste för mig 21år boende i skövde, detta INNAN jag ens skaffat hojjkort. Har ringt Folksam 2 ggr för att få premien bekräftad !!

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Yamaha TRX 850 är väl ett vettigt val, eller en ZXR 750. Bör vara relativt billiga att försäkra.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
nickname skrev:
en ZXR 750. Bör vara relativt billiga att försäkra.

Under 10000:-/år hel lär han nog inte komma om han ska ha en -94-95 eftersom de ligger i klass 7.
Min 91:a ligger i klass 6 och jag pröjsar 6000:-/år/halv, 23 år med kk i 4.

TRX:en däremot är ju ett hett tips samt en cool hoj.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
amullo skrev:
De flesta ducatister är ofta VÄLDIGT måna om hojen.
Servicekostnaderna på en Desmodue är förenliga med japanska hojar om man klara av att byta oljor o filter själv. Inte speciellt svårt. Mycket hjälp går att få via Svenska Ducce Klubben

Men.. Vad vet jag.. Jag är ju inte partisk.. :rolleyes:
Men vad kostar det när man måste lämna in den för ventilspelsjustering? :7peta
Har hört att det varken ska vara särskilt billigt eller lätt att göra själv. Plus att kamremmarna måste väl bytas lite oftare än kamkedjan i en radfyra? :tungan

Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
amullo skrev:
Finns inte många hojar som är enklare att sälja än Monster..

Polaren satte ut annons på sin Monster 900.. dagen efter var den såld. Varken speciellt billigt eller annorlunda..

De flesta ducatister är ofta VÄLDIGT måna om hojen.
Servicekostnaderna på en Desmodue är förenliga med japanska hojar om man klara av att byta oljor o filter själv. Inte speciellt svårt. Mycket hjälp går att få via Svenska Ducce Klubben

Men.. Vad vet jag.. Jag är ju inte partisk.. :rolleyes:

jasså min polare hade en monster 900 till salu hela förra sommaren slutade med att han inte fick sålt den förens på hösten fick skitdåligt med pröjs för dem med!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Be skrev:
Har ringt och kollat, ringt runt på en -95 (var väll något med efftekten mellan -94 och -95 eller något i den stilen)
var dom 2 billigaste för mig 21år boende i skövde, detta INNAN jag ens skaffat hojjkort. Har ringt Folksam 2 ggr för att få premien bekräftad !!

ta if då kan du ställa av och på !!

eller var det årsförsäkring du kollade på ?

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
hmm.. På folksam sa dom att det kostade 8094 kr helår och om jag har försäkringen halva året så bilr det "halva priset" alltså hälften av 8094 kr !

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Be skrev:

Jaja vill du köra runt på en 95:a så :)

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
yonsson skrev:
Jaja vill du köra runt på en 95:a så :)

Nej, det vill jag egentligen inte, har du något bättre förslag om man inte rent av är gjord av pengar ? Kan ju köpa en nyare, roligare, snyggare hoj, ställa den på farsan som jag tänkte göra från början annars, det är ju det enda alternativet i så fall, nu när man tyvärr inte jobbar som VD för ericsson eller något anat fräsigt !

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Jag har billig försäkring på min Suzuki GSX 600F -98.
En snygg, skön och bra nybörjarhoj. Kunde dock haft en del kusar till.
Är 18 år och betalar för tillfället 400:-/månad halvförsäkring (avställningsbar).

(Bilsport & MC, 25kw, 3384:- hel/hel, 1797:- halv/hel)

yzf1000

Just Me
Gick med
29 May 2003
Hoj
ZX9R
Be skrev:
Med risk för att bli bränd levande och/eller kastrerad med en slö diskborste så startar jag en viken 1:a hoj tråd. Har kollat runt lite på hojar jag funderar på, detta kommer att bli min 1:a hoj. Eftersom det verkar vara "tabu" att skriva hojen på förälder, så kollar jag på en som JAG SJÄLV har råd med.
Vill ha en som är skapligt rolig, skapligt snygg mm. Men jag har satt maxpris för försäkringen på runt en 10.000 om året, helförsäkring (är 21 år gammal) och vill inte ha en hoj älre än runt en -94 -95, har i princip bara hittat en: Ducati Monster 900, hur är denna ? Tänkte lägga runt en 40-55 000 kr !
Några andra tips, billig försäkring är dock ett krav !

En Thunderace kan du få för 40-55 000:-......vet iofs inte va du kan få betala för en hel förs för en sån.
Själv så har jag bara Halv förs på min,betalar 3900:-/år på TH....och är lite äldre... :tungan

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Be skrev:
Nej, det vill jag egentligen inte, har du något bättre förslag om man inte rent av är gjord av pengar ? Kan ju köpa en nyare, roligare, snyggare hoj, ställa den på farsan som jag tänkte göra från början annars, det är ju det enda alternativet i så fall, nu när man tyvärr inte jobbar som VD för ericsson eller något anat fräsigt !

Nä jag vet att det e dyrt som fan med hoj, men jag kan försäkra min på mig för 6000/år hos bilsport och mc. Då blir självrisken hög, men ändå.
Mitt råd är att köpa en mindre monster till att börja med. Så får du lite känsla för monster och så slipper du ruinera dig.

Ska du köpa ett gammalt monster så är mitt råd att du har med dig nån kunnig (ingen diss) som kan kolla den noga åt dig.
Man kan ju t ex plocka bort baken och tanken för att se så alla rör är raka.
Och oavsett vad säljaren säger så ska lådan inte ha "extra frilägen" mellan växlarna

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Kom precis på ett annat tips. Om du inte nödvändigtvis måste ha en monster, men ändå vill ha en naken hoj så kolla upp Triumph speed tripple och Triumph speed four.

Det e ju iofs ingen Vmotor i den, men ändå.
Då kan man ju ha Triumph försäkring och det ska tydligen vara riktigt billigt.

Annars e ju Sv 650 eller Sv 1000 ett tips.
Inte nakna iofs, men dom e coola, har V motor och låter gött.

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
Tackar för alla tipsen !
Jag kommer att köpa en "riktig" hoj från början, vill inte hålla på och byta hela tiden utan köpa en som jag inte lessnar på 1:a dagen i alla fall !

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Hitta en fin Monster 900 för ~50.000 blir nog skitsvårt.

Jag betalar 1300/månad halvförsäkring på IF och kan ställa av/på hur mycket jag vill.

Man behöver inte serva på Ducati... helt onödigt. Jag känner t.ex en som har en MCfirma med verkstad och jag vet att han är grym på ventiler och sånt... därför fixar han mina ventiler m.m. Ok, visst kan det vara kul att få Ducatis fina stämpel dom första 2000 milen men min har gått 3000 nu så nu skiter jag i stämplar.

edit: Min Monster 900i.e är min första motorcykel, jag övningskörde på den och jag har den nu. Den är superb. Men ajg skulle iallafall vilja ha en med kåpor också.... det är liksom två skilda motorcykeltyper, tänk på det innnan du köper.

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
vågen skrev:
Hitta en fin Monster 900 för ~50.000 blir nog skitsvårt.

Last edited:

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Annat tips är (konstigt nog ;)) en VTR1000F Firestorm. En go V-twin på 110 hk, lättkörd och rör på sig rätt fint, speciellt som första hoj. Ljudet är inget fel på heller!

Betalar ca 200/mån hos Folksam, men då är jag över 30 å bor i Kungsbacka också.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Foggy skrev:
Annat tips är (konstigt nog ;)) en VTR1000F Firestorm. En go V-twin på 110 hk, lättkörd och rör på sig rätt fint, speciellt som första hoj. Ljudet är inget fel på heller!

Betalar ca 200/mån hos Folksam, men då är jag över 30 å bor i Kungsbacka också.

Dom e jävligt fina, det håller jag med om.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
hornet oskar skrev:
jasså min polare hade en monster 900 till salu hela förra sommaren slutade med att han inte fick sålt den förens på hösten fick skitdåligt med pröjs för dem med!

Verkar konstigt... Jag har inte hört om många som har problem med att bli av med Monster.. Det är ju den "vanligaste" duccen. Nått problem med gamla 600 har man ju hört om, men 900 är ju hårdvaluta. Det var inte så att polaren hade lite överpris på hojen eller kanske inte helt ifylld servicebok? Utan servicebok köper man inte en ducce om man inte är mek själv...

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
gearhead skrev:
Hej.

Vill du ha billig försäkring, skaffa Triumph. Jag har en Speed Triple -01, kostar mig 6700 helår helförsäkring (tror det går att få max 8700 helår/helförsäkring hos if). Går som ett skott, svänger också fint :tummenupp . Vill man ha Triumph kan man kolla in förutom Speed Triple kolla in Speed Four och kanske TT600.

Och sen är ju engelska saker tuffare än italienska...

Måste man inte vara 24 år för att dra nån nytta av triumph försäkringar :va

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...