Vilken klubb är bäst?

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Jag har blivit helt förstörd av några bankörningar och har därför börjat fundera på att skaffa licens för att kunna köra mer bana nästa år.

Jag bor i Kungsängen, alltså på rätt sida av Sthlm om man ska åka till Gelleråsen och fel sida om man ska ner till Linköping. Men avstånden är ganska lika.

Nu till min fråga: Vilken klubb är bäst? För man ska väl vara med i en klubb? Vad jag har förstått så är Gelleråsen bättre/ roligare än Sviestad (har aldrig varit på Sviestad). Men jag tror att Cralle och Lindström har Sviestad som sin hemmabana, och det kan väl inte vara fel att ha duktiga åkare att kolla in?

Hur skiljer sig träningsmöjligheterna? Finns det hjälp för nybörjare eller är man bara en långsam idiot i någon av klubbarna?

Ser gärna att någon opartisk person rätar ut mina frågetecken...

//Chribba
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag är opartisk Linköpingsälskare. Valet är enkelt. LMS!

Sviestad är en mycket mer utmanande bana än Gåsen. Den enda fördelen med Gåsen är att man har bättre möjligheter att träna vänstersvängar. Men hallå! Vem vill det? Som Mattias en gång sagt; Gillar man att svänga vänster ska man köra Speedway.

LMS har fler och billigare träningstillfällen.

Vägen till Linköping är mycket bättre än den till Karlskoga.

I Linköping finns Max och Biltema.

Sviestad ägs av LMS. Gelleråsen ägs av Karlskogas blåbärskung; Mike Luff.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Träningarna blir dessutom billigare om man är medlem i LMS. LMS är bäst. Ta LMS. LMS LMS LMS. Har du förstått?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det finns inget som hindrar att man löser medlemskap i fler klubbar än en, och löser träningskort i flera klubbar. Dock kan du bara tävla för en klubb.
Jag trivs i LMS, men jag åker gärna och tränar på karlskoga ändå.

Cralle och Jimmy brukar dock inte dyka upp särskilt ofta på träningar, även om det händer ibland på vårkanten.
Det finns dock gott om andra du kan försöka hänga på.

Sen är det ju inte heller fel att vara med i en aktiv klubb mer i närheten av där man bor, även om de inte har någon bana.
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
oFFkeFF skrev:
Det finns inget som hindrar att man löser medlemskap i fler klubbar än en, och löser träningskort i flera klubbar. Dock kan du bara tävla för en klubb.

Egentligen är det jag citerat fel (vad gäller LMS), men vi i LMS har sett mellan fingrarna i år.
Det som gäller på Sviestad, och kommer att tillämpas strikt fr.o.m. nästa år är att man inte får ha licens för annan klubb om man som medlem i LMS vill kunna lösa träningskort!
Vad andra klubbar har för regler får de redogöra för.

Vi är naturligtvis smickrade över allt beröm om vår verksamhet, men vi får inte glömma alla trevliga förare (från när o fjärran) som med sin positiva attityd gör det möjligt för oss i LMS-RR att förbli entusiastiska.

/ Racerpelle aka Kassören
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Racerpelle skrev:
Det som gäller på Sviestad, och kommer att tillämpas strikt fr.o.m. nästa år är att man inte får ha licens för annan klubb om man som medlem i LMS vill kunna lösa träningskort!

Får man som oinvigd fråga varför? Ponera att man (som jag) bor lite mitt imellan två banor som man vill träna på, då skiter det sig ju om alla klubbar resonerar sådär! Varför motarbeta förarna och svensk roadracing på det viset? Jag bara undrar.....
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Penguin skrev:
Får man som oinvigd fråga varför? Ponera att man (som jag) bor lite mitt imellan två banor som man vill träna på, då skiter det sig ju om alla klubbar resonerar sådär! Varför motarbeta förarna och svensk roadracing på det viset? Jag bara undrar.....

Visst får du fråga varför, frågan är om jag kan ge dig ett tillfredställande svar.
Detta är en av LMS centrala policys, den har funnits länge men kommunicerats dåligt de senaste åren och efterlevts ännu sämre. Anledningen till dess existens är att klubben på något sätt vill favorisera de egna förare som förväntas hjälpa till i det ideella arbete som utförs i klubben/sektionen.

Jag har svårt att tycka att detta är att "motarbeta förarna och svensk roadracing", vi har trots allt rätt humana priser för gästförare som, precis som tidigare, alltid är välkomna på våra träningar.
Trots att budskapet kan uppfattas som tråkigt, tycker jag att det är bra att ta debatten nu så att ingen blir vilseförd och känner sig "lurad" i vår.

/ Racerpelle, kassör i LMS-RR
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Jag är nöjd med svaret. :tummenupp

Jag vill också klargöra att det inte var nån kritik, utan bara en stilla undran från min sida eftersom jag går i tävlingstankar.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Racerpelle skrev:
Visst får du fråga varför, frågan är om jag kan ge dig ett tillfredställande svar.
Detta är en av LMS centrala policys, den har funnits länge men kommunicerats dåligt de senaste åren och efterlevts ännu sämre. Anledningen till dess existens är att klubben på något sätt vill favorisera de egna förare som förväntas hjälpa till i det ideella arbete som utförs i klubben/sektionen.

Jag har svårt att tycka att detta är att "motarbeta förarna och svensk roadracing", vi har trots allt rätt humana priser för gästförare som, precis som tidigare, alltid är välkomna på våra träningar.
Trots att budskapet kan uppfattas som tråkigt, tycker jag att det är bra att ta debatten nu så att ingen blir vilseförd och känner sig "lurad" i vår.

/ Racerpelle, kassör i LMS-RR

Nu är ju iofs LMS träningskort väldigt förmånligt jämfört med exempelvis Karlskoga.
Jag personligen tänker definitivt köra vidare för LMS och träna på sviestad. Sen om jag kommer/är tillåten att lösa träningskort på karlskoga återstår att se, det beror mest på budgeten och om det är värt det. Men hemmaklubben sviker jag inte ;)
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
oFFkeFF skrev:
Nu är ju iofs LMS träningskort väldigt förmånligt jämfört med exempelvis Karlskoga.

Vad kostar det på de två olika banorna?

Är det verkligen så att Gelleråsen är så mycket sämre som ni säger? Eller beror det på att ingen från Karlskoga har sett den här tråden?

Jag har nämligen bott på tre olika ställen längst E18 (Hallstahammar, Karlskoga och Kristinehamn) så det känns mycket trevligare att åka åt det hållet. Sen har ju de flesta som bor söder om Sthlm en sjuk vilja att köa. De lyckas ju nästan alltid proppa igen E4/E20 ända ner till Södertälje...

//Chribba
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Chribba skrev:
...Är det verkligen så att Gelleråsen är så mycket sämre som ni säger?...
//Chribba
När klubben äger banan kan det inte bli annat än bra med lojala och entusiastiska medlemmar som känner sig delaktiga. På Geléåsen betalar man, kör sina varv och drar. När man kommer till Sviestad kommer man hem. Det finns en viss skillnad i det. På SM'et i våras stod Torkel, Fredrik och jag och knölade in gullfiberbalar i plastsäckar som skulle användas ute på posteringarna. Jag kan tänka mig att en KGA-medlem skulle höja på ett ögonbryn om Mike Luff kom fram och bad denne göra samma sak. Karskoga motorförening köper bantid av Mike på samma sätt som jag eller vem som hellst. En KGA-medlem har liksom inget med banan, Gelleråsen, att göra. Gelleråsen, eller rättare sagt, Karlskoga Motorstadion AB ägs av Mike Luff och Lennart Bohlin. Vad jag vet arrangerar inte Karskoga motorförening några RR-tävlingar. De RR-tävlingar som körs på Gelleråsen arrangeras av Scandinavian Open, d v s Mike Luff.

Sen vad gäller banornas utformning går åsikterna isär. Jag tycker som sagt att sviestad är en mycket mer utmanade bana än vad Gelleråsen är.

Chribba skrev:
...
De lyckas ju nästan alltid proppa igen E4/E20 ända ner till Södertälje...
//Chribba
Mjaee, runt klockan 13-14 respektive 22-23 brukar inte köerna vara så farliga. Det är då man åker ut ur och in till Stockholm en vanlig träningstisdag.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag tycker pesonligen att Gelleråsen har ypperliga träningstillfällen men LMS verkar dominera på fronten "engagerade medlemmar".

Jag känner bara Catman och Lillan som representanter för KMF men LMS'are finns det ju överallt.

Ska u bara träna och inget mer så kvittar det ju vart du går. Kvittar nog för klubbarna med...
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Chribba skrev:

Är det verkligen så att Gelleråsen är så mycket sämre som ni säger? Eller beror det på att ingen från Karlskoga har sett den här tråden?
//Chribba

Det är väl ingen som säger att KMF eller Gälleråsen är sämre?
Tycke o smak är ju svårt att debattera. Har du inte licens i en Svemoansluten klubb så har du ju ingen brådska, åk till de klubbar som är aktuella och känn efter vad som blir bäst för dig.
(Den som har licens och vill byta klubb har ett "övergångsdatum" 1/11 att tänka på, se NT 6.5)

/ Racerpelle
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Racerpelle skrev:
....
(Den som har licens och vill byta klubb har ett "övergångsdatum" 1/11 att tänka på, se NT 6.5)

/ Racerpelle

VA?! Någon som vet vad som gäller??

RR-sektionen i BMK-Uddevalla består numera av undertecknad. Its lonely at the top som dom säger och ett klubb-byte är i det närmaste klart.

Synd att Sviestad ligger så långt bort...
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Pelles uppgifter är korrekta. Jag genoförde själv klubbyte förra året. Blankett kostar (åtmiståne förra året) 200:- och beställs hos SVEMO. Den ska skrivas under av både den nuvande klubben och den blivande och vara SVEMO åter tillhanda senast 1/11.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Tur att man har ögona med sig. Nu har man ännu mer att jäkta med...
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Strandelin skrev:
Bara en tanke, kanske lika bra att starta en ny tråd angående detta så att ingen missar och känner sig lurad.

I samma veva kan lobbing att LMSare anmäler sig till LMS egna epostlistor vara en bra ide så att det blir lättare att komma ut med info som rör medlemmar.

:hej

Jepp, this is it: :squid
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top