Vilken KTM ska man ha? SD,990,950, SM SM-R Tips och åsikter tack!

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jasså? ere så illa ... tänkte att hypern var värre objekt för de klåfingriga.
Tvivlar inte en sekund på att hym är lättwheelad, frågan är om en kåtte är likla rolig på slangen?
Hur är superduken? jag har bara provkört den på bana så jag har inte provat nå lekmöjligheter.

Superduken är bushoj nr1 enligt Bike :D

Personligen tycker jag den är riktigt kul att busa med , inte riktigt lika "lätt" att wheela med som Sm/Hym beror mest på anorlunda körställning och drevning .

Min sdr -07a drog jag upp 2 kuggar i bak på .. den gick upp på bakhjulet på 3an i ca 90km/h på enbart gas .

Testade en Sdr-09a med mer effekt ..Blev besviken i busperspektiv iom med mellanregistert kändes rätt mkt klenare ... och rycking vid av och på gas .. Kan va värt att tänka på .

Men ut och testa :yoparty

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Superduken är bushoj nr1 enligt Bike :D

Personligen tycker jag den är riktigt kul att busa med , inte riktigt lika "lätt" att wheela med som Sm/Hym beror mest på anorlunda körställning och drevning .

Min sdr -07a drog jag upp 2 kuggar i bak på .. den gick upp på bakhjulet på 3an i ca 90km/h på enbart gas .

Testade en Sdr-09a med mer effekt ..Blev besviken i busperspektiv iom med mellanregistert kändes rätt mkt klenare ... och rycking vid av och på gas .. Kan va värt att tänka på .

Men ut och testa :yoparty

Jo, vars ska man testa då. leta reda på handlare som har sd ståendes i butik är väl inte asvanligt?
Du som har haft både sd standard och sd R, är de värt de 20k extra för en R eller har man lika roligt på en standard?

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Hur e kvaliten med de maskinerna ni pratar om. en polare har testat 990 smt å 690duke R å tyckte att de var ryckiga utavbara den. Polaren jämförde dem mot sin gamla(sålda) TL1000 å tyckte att ktm e minst 10år efter resten av hojarna på marknaden motormässigt, sen att instrumenteringen dog på 690 när han testade var inte så kul att höra. åsikter?

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Hur e kvaliten med de maskinerna ni pratar om. en polare har testat 990 smt å 690duke R å tyckte att de var ryckiga utavbara den. Polaren jämförde dem mot sin gamla(sålda) TL1000 å tyckte att ktm e minst 10år efter resten av hojarna på marknaden motormässigt, sen att instrumenteringen dog på 690 när han testade var inte så kul att höra. åsikter?

Ktms insprutning är ryckig. Brukar dock bli bättre med slipon/annan mapp. Annars brukar kvalitén vara bra förutom en del barnsjukdomar. Exempel på 690in är kontakten till fläkten som låg mot kylaren och skavde. Min kontakt tugga hål i kylaren längs med en vingård i Ungern kl 19.00 en fredagskväll vilket inte var uppskattat. Instrumenteringen på de tidigare 690 kunde bytas ut under garantitiden. Min instrumentering läckte in fukt och slocknade, men den byttes ut under garantin.

Förövrigt så går det att åka 690in längre sträckor. Jag tog min 690 enduro till Transylvanien och Transfăgărășan(grym hojväg) i Rumänien och tillbaka på 11 dagar förra året. Det känns dock lite i kroppen efteråt, men det går:D

Längsta sträckan en dag: 70mil. Efter det så går man som en cowboy, så för längre sträckor bör man ha en bekvämare hoj.

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jo, vars ska man testa då. leta reda på handlare som har sd ståendes i butik är väl inte asvanligt?
Du som har haft både sd standard och sd R, är de värt de 20k extra för en R eller har man lika roligt på en standard?

Iofs inte så lätt att testa kanske när det gäller äldre modeller :näsblod

20k extra för en R .. utseende mässigt ja .. R är skitsnygg .. men nu va det inte det du fråga om:)

Jag hade en -06a och den gick faktiskt märkbart snabbare ,bättre toppeffekt än min -07a R Busmässigt är de lika :tummenupp

Min 07a ryckte nästan inget alls efter ragge pillat på den vis 1500mila service , den va rätt mjuk och fin innan med .

Ska du bara Åka gata och busa omkring så köp en vanlig Sd :tummenupp

Ärren är det lite mer feeling/feedback i om man kör mkt bana kan det vara kul annars kan det vara jobbigt på gropiga vägar .

Kvalite´n är bra körde mina i 3-3500 mil utan några speciella problem ..

Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Hade en 08á sd. tyckte den va astråkig. Skulle hellre satsa på en 690 smc-r, roligaste hojen jag haft! Kostar gratis i försäkring oxå.Men d e bara va jag tycker:)

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag velade länge, försökte vänja mig vid tanken på en superduke, men jag klarade helt enkelt inte av det, dom är riktigt fula, det gick bara inte. Så tankarna gick över till 690 med dubbla hjul eller en 950sm, men 950sm var samma sak som sd´n. ful o tråkig, kunde inte vänja mig vid det.
Så jag ringde på en smr jag hade haft span på länge och fick ner priset en hel del. Var och hämtade den igår. Tycker dom e sjukt mycket snyggare än vanliga Sm och herregud vilken hoj, är nog bland det roligaste jag kört.
Änsålänge bara betat 6mil i 5gradigt regn. Hoppas på bättre väder och lära mig slanga ordentligt.
Valet blev alltså en 950 smr-07 med endast 850mil på mätaren.
Tack alla för input och åsikter i denna beslutsdjungel:tummenupp

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Bra val!! jag har ägt det mesta & valet denna säsong blev en 950 SM, den duger till allt.
Ha så skoj! passa dig för motorbromsen & Brembobromsarna, dom kan nypa duktigt.....:hihi

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Bra val!! jag har ägt det mesta & valet denna säsong blev en 950 SM, den duger till allt.
Ha så skoj! passa dig för motorbromsen & Brembobromsarna, dom kan nypa duktigt.....:hihi

Tack! Ja det är ett jäkla bett i frambromsen! Ska lära känna hojen lite bättre innan jag törs åka nå framhjul med den där :D

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag köpte en 990sm i slutet på säsong efter cbr900 och r1.
Riktigt rolig att köra :) Särskilt efter lite modifieringar med cpr luftfilter, mappning och avlägsnandet av sas och extraspjällen. 16kugg framdrev och Leovince rör fanns från början. Bra klipp i den nu!

Kollade efter en smr först då jag provkört Jensens och blivit helt tolksåld. Åkte och kollade på en men den var repad över hela sidan + strålkastare och över framskärmen. Den vita tanken var dessutom lagad med svart plastsvets? Blev sur då säljaren hade sagt att det var en repa på tanken.. Kollade annonserna på blocket och hittade en svart SM inte så långt bort. Provkörde betalade och dundrade hem. Resten av min sommar var underhållande :yoparty
Sm:en har större tank en smr som bara kommer "10-12" mil inspirerat :7peta

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende