Sluta gissa och att gå på färg är helt förkastligt. Man ska gå på spec precis som vid val av olja.
Glysantin har en bra lista. Suzuki har i alla fordon från 1981 och framåt gått på G30 standard.
Tar du ex Eurolub's glykol kommer den heta D30, men det är bara deras tecken för en 30 glykol, dvs samma som Glysantine's G30.
Någon av dessa funkar perfekt, men då du inte vet vad som finns i tidigare och en kylarvätska förlorar sina egenskaper med tiden skulle jag tömma systemet och börja om på nytt med rätt grejer. Kostar inte så mycket trots allt.
För bästa korrosionsskydd och kylande egenskaper samt livslängd på systemet skulle jag även blanda med destillerat/avmineraliserat vatten/batterivatten.
https://www.oljemagasinet.se/index....2&path=144_162&av=D-30|Klassningskompabilitet
App app app. Den där gamla skrönan med att man ska använda avjonat eller destillerat vatten är just en skröna och den har ingen som helst bäring i fakta.
Faktum är att destillerat eller avjoniserat vatten är mer aggressivt mot metallerna i motorn än vanligt kranvatten.
Dvs är det någon skillnad så är det till det sämre.
Men faktum är att det som skiljer kranvatten från destillerat eller avjoniserat är mängden joner och föroreningar i vattnet. Men vanligt kranvatten innehåller såpass låga nivåer av allt att du tillsätter betydligt mer än så när du häller i glykolen med alla dess tillsatser.
Dvs det finns ingen som helst anledning att använda destillerat eller avjoniserat vatten om det inte är för att du hatar att plånboken är så tung att bära på grund av alla pengar du inte blir av med.