Vilken kylvätska ska jag välja? (bil)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sluta gissa och att gå på färg är helt förkastligt. Man ska gå på spec precis som vid val av olja.

Glysantin har en bra lista. Suzuki har i alla fordon från 1981 och framåt gått på G30 standard.

Tar du ex Eurolub's glykol kommer den heta D30, men det är bara deras tecken för en 30 glykol, dvs samma som Glysantine's G30.

Någon av dessa funkar perfekt, men då du inte vet vad som finns i tidigare och en kylarvätska förlorar sina egenskaper med tiden skulle jag tömma systemet och börja om på nytt med rätt grejer. Kostar inte så mycket trots allt.
För bästa korrosionsskydd och kylande egenskaper samt livslängd på systemet skulle jag även blanda med destillerat/avmineraliserat vatten/batterivatten.

https://www.oljemagasinet.se/index....2&path=144_162&av=D-30|Klassningskompabilitet

App app app. Den där gamla skrönan med att man ska använda avjonat eller destillerat vatten är just en skröna och den har ingen som helst bäring i fakta.

Faktum är att destillerat eller avjoniserat vatten är mer aggressivt mot metallerna i motorn än vanligt kranvatten.
Dvs är det någon skillnad så är det till det sämre.
Men faktum är att det som skiljer kranvatten från destillerat eller avjoniserat är mängden joner och föroreningar i vattnet. Men vanligt kranvatten innehåller såpass låga nivåer av allt att du tillsätter betydligt mer än så när du häller i glykolen med alla dess tillsatser.

Dvs det finns ingen som helst anledning att använda destillerat eller avjoniserat vatten om det inte är för att du hatar att plånboken är så tung att bära på grund av alla pengar du inte blir av med.
 

K1300s

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2018
Ort
Sörby
Hoj
Bmw K1300s
App app app. Den där gamla skrönan med att man ska använda avjonat eller destillerat vatten är just en skröna och den har ingen som helst bäring i fakta.

Faktum är att destillerat eller avjoniserat vatten är mer aggressivt mot metallerna i motorn än vanligt kranvatten.
Dvs är det någon skillnad så är det till det sämre.
Men faktum är att det som skiljer kranvatten från destillerat eller avjoniserat är mängden joner och föroreningar i vattnet. Men vanligt kranvatten innehåller såpass låga nivåer av allt att du tillsätter betydligt mer än så när du häller i glykolen med alla dess tillsatser.

Dvs det finns ingen som helst anledning att använda destillerat eller avjoniserat vatten om det inte är för att du hatar att plånboken är så tung att bära på grund av alla pengar du inte blir av med.

Glykolens jobb via dess tillsatser är att skydda sagda metaller.....du motsäger dig själv mer än lovligt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Glykolens jobb via dess tillsatser är att skydda sagda metaller.....du motsäger dig själv mer än lovligt.

Poängen är att det är så mycket tillsatser i glykolen att det lilla som finns i kranvattnet inte har någon som helst betydelse. Det är dessutom så att en hel del av det som finns i kranvatten som är borttaget i destvatten eller avjonas vatten också finns i glykolen. Den är helt enkelt inte av kromatografigrad eftersom det är totalt onödigt.
Det finns ingen som helst anledning att inte använda kranvatten om du inte har fantastiskt hårt vatten i kranen. Men då pratar vi om vatten som är över 14 dH.

På vilket sätt vill du hävda att jag motsäger mig själv?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har jobbat med vattenrening.

I Sverige och med kommunalt vatten kommer du inte märka någon skillnad om du kör med kranvatten eller renat vatten. Visst, det är en stor mängd ämnen förutom H2O i kranvatten men knappast så det kan skada en motorcykels kylsystem under dess livslängd. Anledningen till att det rekommenderas renat vatten är helt enkelt för att kranvatten kan se olika ut. Jag hade inte velat hälla pakistanskt kranvatten i min hoj.

Att avjoniserat skulle vara för aggressivt mot metaller är försumbart. Direkt när du blandar ut det med glykol så är största delen borta. Ett par minuter i kylsystemet så är vattnet mättat.

Har du kranvatten som är genomskinligt och inte smakar starkt av metall så hade jag kört på det. Är man nojjig och ligger vaken på nätterna så rekommenderas renat vatten.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top