Ska batteriet anslutas till en generator på hojen. Ja då duger vilken batteriladdare som helst som laddar batteriet upp till området 14,3 Volt till 14,4Volt. För det är den spänning hojgeneratorn laddar batteriet. Tex på min Triumph.
Tex CTEK ZAFIR 45.
Och sedan är batteriet laddat. För Litiumbatterier ska ha mycket låg självurladdning.
Kruxet är om batteriet när det sitter i hojen laddas ur.
För då behöver du en underhållsladdare. (ifall du inte kopplar bort batteriet när du inte kör med hojeń.)
OM hojen drar ström från batteriet. När hojen bara står.
Och då blir det knepigare.
För standardladdare drar igång ny laddning först när spänningen är nere i området 12,7 Volt till 12,9 Volt.
Och är det så att ditt batteri aldrig ska ha lägre än 13,1 Volt så är du rökt med en standardladdare.
För en standardladdare laddar aldrig ditt batteriet innan det är försent.
En enkel lösning (utom specialladdare till just ditt batteri) består av tre delar som tillsammans fungerar som när du själv kör med hojen varje dag. Och en del som skyddar de tre delarna när du "inte kör".
Ett elektriskt 24h kopplingur. Det ställer du in för att dra 15 minuter / dygn.
En dum batteriladdare/nätaggregat. Tex
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
En elektronikenhet som begränsar laddspänningen till ca 14,3 Volt
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...ller/arduino/lm2596-spanningsregulator-p87905
Det var de tre delarna. Den 4e delen är en diod som hindrar ström gå från batteriet till LM 2596. När kopplingsuret slagit ifrån.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n5404-400v-3-a-p90034
Och eftersom dioden har ett spänningsfall på ca 0,7 Volt så betyder det att LM2596 ska ställas in på 15,0 Volt för att ge 14,3 Volt efter dioden.
Den här typen av system som med hjälp av kopplingsur laddar upp till ca 14,3 Volt varje dag fungerar.
Oberoende av lägsta tillåtna batterispänning.
Men är självurladdningen stor (det ska den inte vara på Litiumbatterier) eller hojen / tjuvlarmet drar mycket ström, ja då kan det kanske behövas en kvart tex var 4e timme.
Istället för en kvart om dagen.
Har kört den här typen av system på min Triumph med Biltemas underhållsfria batteri. Biltemas underhållsfria som inte bör tillåtas gå under 13,1 Volt innan ny laddning. Och i år 2015 är 1a året jag inte behöver köpa nytt batteri på våren.
Några kända problem. Biltemas
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/ ger så låg spänning ut att det är på gränsen kunna ladda via LM2596 genom en diod till 14,3 Volt.
Tar man istället Kjells
http://www.kjell.com/sortiment/el/s...tallbar-utspanning/switchad-natadapter-p44712
och ställer in det på 18 Volt eller kanske 20 Volt så är det inga problem för LM2596 att genom en diod ladda till 14,3 Volt.