PRECIS. Slänger du på din Ctek Zafir några timmar innan du ska ut och åka som kommer den ladda batteriet upp till ca 14,3 Volt.
Vilket är vad du kan förvänta dig med ett Lithium-Ion på en hoj. Batteriet är då så fulladdat det kan bli.
Däremot fungerar KANSKE inte Ctek Zafir 45 för underhållsladdning. Som du ser det !
Du vill ju att batteriet ska vara full-laddat när du tar hojen. Men start av underhållsladdning vid 12,9 Volt motsvarar per Cell (4 Celler) ~3,2Volt per Cell.
Och ser man på diagrammet i Figure 2 nedan
http://batteryuniversity.com/learn/article/lithium_based_batteries
och utgår från att batteriet är fulladdat vid 14,4 Volt, dvs 3,6 Volt / Cell
så blir resultatet
Graphite anod 14,4 Volt ca 40% vid 12,9 Volt (3,2V/Cell) återstår ca 3%
Coke anod 14,4 Volt ca 40% vid 12,9 Volt (3,2V/Cell) återstår ca 20%
Sätter man max laddning i hoj till 100% vid 14,4 Volt, Cellspänning 3,6 Volt
Så återstår med Graphite anode ca 7,5% innan Zafir börjar ladda. Igen.
Så återstår med Coke anode ca 50% innan Zafir börjar ladda. Igen.
Det skulle som jag ser det vara fördelaktigt att i hojbatteri använda Coke anod.
För då är alltid batteriet laddat minst 50% med en Ctek Zafir.
MEN med din taktik. Koppla på laddaren några timmar före start kommer ju garanterat fixat ett fulladdat batteri.
Själv brukar jag hänga på laddaren när jag kommer hem. Men jag har ju vanliga blybatterier......
Skaffar du en multimeter och mäter batterispänningen innan du slänger på laddaren kommer du snabbt lära dig hur laddat batteriet är. Efter en dag på banan. Och hur mycket det laddar ur sig. När hojen används.
Är spänningen över 14 Volt har du minst 50% kvar Graphite anod, 90% Coke.
Med Coke anod går 50% gränsen vid ca 12,8 Volt...
Ta gärna om du har en multimeter.
Tex
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Och mät batterispänningen direkt före laddning när du kommer hem efter körning, efter laddning och sedan efter 1 dag, 2 dagar, 3 dagar, 1 vecka och skriv resultatet här så får vi alla här på SH en uppfattning om hur snabbt batteriet laddar ur sig när det sitter på din hoj.
För jag tippar det är fler än jag som är nyfikna.
Och du får en uppfattning om hur stort behovet att ladda är. Innan du tar ut hojen.
Och hur stort behovet är att ladda efter körning.
Och efter batteriet laddats. Hur snabbt det laddar ur sig.
Vissa hojar drar ingen ström alls när hojen står.
Andra drar lite till elektronik, klocka osv.