Vilken mc-utrustning inför uppkörning ??

Electra

under utbildning
Gick med
15 Jun 2015
Hoj
Yamaha MT 07
Hej alla

Är ny här och håller nu på med att ta mitt hojj kort tanken är att jag ska bli klar med det i slutet av sommaren men ska sjl klart inte stressa med det

Vad för typ av kläder är giltiga under uppkörningen ?

är dessa typ av mc skor godkända?

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_263_1292&products_id=18026

byxor?
http://www.sharkspeed.se/sv/artiklar/-alive-lady-denim-ce-mc-jeans-byxa.html

jacka ?
http://www.sharkspeed.se/sv/artiklar/alive-lady-hipora-mc-jacka.html

jag är en sportig typ och vill inte ha nån hel overall i skinn och stövlar men får så klart införskaffa det om det krävs för att jag ska klara min uppkörning :tuttar

sen är det väl bara ryggskydd man behöver och bra handskar ? :) nåt mer jag behöver tänka på i utustnings väg

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Hej och välkommen hit.
Jag tog mig friheten att ändra rubriken så du lättare får korrekta svar.

Electra

under utbildning
Gick med
15 Jun 2015
Hoj
Yamaha MT 07
hahah amen va faasiken då :D jag jag är helt grön inom detta och hamnat i nån 30 års kris och fått för mig att jag ska ta hojj kort då jag känner att jag behöver mera frihet :banana

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Hjälm kan vara bra att ha också :tummenupp

Annars såg det bra ut. Det enda jag kan tänka mig är att uppkörningskontrollanten kan bli lite grinig på jeansen beroende på hurdan koll han eller hon har på kevlarjeansmarknaden. Vanliga jeans är förmodligen inte godkänt nämligen.
Ska du dessutom endast köpa 1 par mc kläder skulle jag nog inte välja jeansen. Det är tämligen jobbigt om man råkar hamna i regnväder eftersom jeans har en tendens att bara suga i sig regnet.
Bättre då att köpa byxor i liknande material som den jackan du länkade som du kan ha på uppkörning och på längre rundor och om det finns pengar kvar köper du jeansen att ha när man finkör hemmavid.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
On topic:

Körkortsportalen skrev:
Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
Du ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är lämplig för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.

Kort sagt kan man väl säga att om grejerna ser ut att vara gjorda för MC-åkning så kommer de vara godkända på uppkörningen. Vad man kan kolla efter är olika säkerhetsmärkningar. Hjälmar måste vara ECE-märkta för att vara lagliga och det är i princip alla som inte ser ut som skämthjälmar (typ dödskalle, krigshjälm o.s.v.). På ryggskydd finns det flera nivåer på märkningen där L2 är bättre än L1.

Om du inte kör upp som privatist brukar man kunna låna utrustning av trafikskolan man kör med.

När du väl har kortet så är det bara lag på att ha hjälm, allt annat är valfritt. Om man har nåt skyddsvärt innanför hjälmen brukar man fatta att övrig skyddsutrustning är vettig att ha och det viktiga här är att PROVA innan köp. Visst kan man ha tur med postorder men om olyckan skulle vara framme är det skitviktigt att alla skydd sitter där de ska och inte kan flytta på sig för att de ska fungera som tänkt.

Electra

under utbildning
Gick med
15 Jun 2015
Hoj
Yamaha MT 07
men hur är det med skor till uppkörningen ??:confused: kan man köra på Alpine skor eller jag måste ha stövlar ??

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
men hur är det med skor till uppkörningen ??:confused: kan man köra på Alpine skor eller jag måste ha stövlar ??

De du länkade borde vara godkända, de har nog bättre skydd än mina mc stövlar har.
Huvudsaken är att de är gjorda i ett stryktåligt material och har något slags klämskydd.

Electra

under utbildning
Gick med
15 Jun 2015
Hoj
Yamaha MT 07
jag har redan hjälm hemma en Keyon mattsvart hjälm samt "sommar handskar" och ryggskydd ....

så måste spara pengar till hojj nu i vinter lånar en gammal Virago och övnings kör med men vill ha nåt sportigare men lättkörd mc =)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag har redan hjälm hemma en Keyon mattsvart hjälm samt "sommar handskar" och ryggskydd ....

så måste spara pengar till hojj nu i vinter lånar en gammal Virago och övnings kör med men vill ha nåt sportigare men lättkörd mc =)

Efter ryggskyddet brukar handskarna anses var det viktigaste skyddet, om dina handskar inte har hårda skydd ska du nog överväga att skaffa ett par som har det. Nilssons MC har outlet, så där kan du hitta billiga prylar för några hundra. Skinnet i handskarna går upp i rök jävligt fort när man kanar asfalt, tro mig. :crash

I övrigt ser det väl bra ut. Lycka till med hojkortet. :tummenupp

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag hittade en studie där de analyserat över 200 olyckor i Australien baserat på vilka skador föraren fått samt vilka skydd den haft på just den kroppsdelen.
http://www.georgeinstitute.org/site...injury-or-just-the-weather-the-gear-study.pdf

Baserat på "Relative Risk/Risk Ratio" som räknades ut i studien kan man rangordna hur bra varje typ av motorcykel-plagg var på att förhindra skador på kroppen jämfört med om föraren kört utan skyddskläder. RR = (Antal skador med MC-kläder) / (Antal skador utan skyddskläder)

Bäst till sämst:
1. Handskar och Skor på samma plats (RR = 0.55 = halvering av antalet skador)
2. Byxor (RR = 0.61)
3. Jacka och Ryggskydd på samma plats (RR = 0.77)

(Hjälm togs inte med då det var så få som kört helt utan hjälm, dock hade de som körde med öppen hjälm ca. 6 gånger fler skrapskador på huvudet än de med integralhjälm)

De förklarade att anledningen till att ryggskydd endast hade ganska liten inverkan på antalet skadade förare var att de flesta ryggskadorna uppstod på grund av böjning/vridning av kroppen, inte av slag mot ryggen (men de fåtalet skador som det hjälpte mot kanske motverkade förlamning eller liknande, vilket i sin tur kan rankas betydligt högre än ett skrapat knä).

Last edited:
Nyheter
Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...