Vilken mobilapplikation skulle du vilja ha till din hoj?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Vilket mobiltelefontillbehör skulle du vilja ha till din hoj?

Jag går en utbildning som är inriktad på mobiltelefoner, då främst content/applikationsutveckling, där vi ska göra varsitt projektarbete under ett halvårs tid ute på olika företag. Företaget jag ska till inriktar sig främst mot forskning och är därmed ganska liberala i tänkandet kring vad man kan/kan inte göra. Tanken som slog mig vara att jag ska hitta på någon ny oumbärlig pryl, för oss motorcyklister, som har någon anknytning till mobilen (och i bästa fall även utveckla den). Detta kan innefatta såväl mjukvara som hårdvara, t.ex.
  • GPS-Larm med blåtandsstöd för ägaridentifikation.
  • Ett navigationsprogram med massa användbara funktioner för alla gaturejsare.
  • Ett ergonomiskt mobilskal som är stöt- och allvädersskyddat och tillåter placering av mobilen på styret. Detta skulle möjligöra att GPS-mobiler kan användas som potentiella navigatorer.
  • Ett program för oss som kör cross/enduro som tar körtiden och utifrån den, modellspecifikt, håller koll på och visar vilka vårdpunkter man ska göra efter varje pass.
  • Inbyggd blåtandsrouter som hanterar GPS, Intercom, Lasevarnare mm.
  • Blåtandskoppling mot Tuneboy/PCIII/serviceuttag för allehanda motorvärden.
Inga idéer är dumma, så ös på bara!

(Listan uppdateras allt eftersom fler förslag kommer in)

Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inbyggd blåtandsrouter som hanterar GPS, Intercom, Lasevarnare mm.

Kan du utveckla lite mer? Är det hårdvara du menar när du säger blåtandsrouter (att du vill ha en som sitter fastmonterad permanent på hojen?)

Nollvision: Haha, satt precis och funderade på samma sak. Så att man kan överblicka värden och göra ommappningar under färd. Ja, det är helt klart en mycket intressant idé :)

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kan du utveckla lite mer? Är det hårdvara du menar när du säger blåtandsrouter (att du vill ha en som sitter fastmonterad permanent på hojen?)

Nollvision: Haha, satt precis och funderade på samma sak. Så att man kan överblicka värden och göra ommappningar under färd. Ja, det är helt klart en mycket intressant idé :)

När man använder alla pryttlarna på hojen så skall telefonen länka allt till min blåtandshjälm utan svindyra lösningar:yoparty Hoppas du förstår hur jag menar.

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
När man använder alla pryttlarna på hojen så skall telefonen länka allt till min blåtandshjälm utan svindyra lösningar:yoparty Hoppas du förstår hur jag menar.

Ok, då förstår jag lite bättre vad det är du menar. Har till och med en liten teori om hur man skulle kunna gå tillväga om det nu är så att det enbart är ljud du ska skicka till hjälmen.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Scala Q2 hanterar det mesta redan idag. Har min kopplad både till gps o mobil. Är inbyggd radio , bike2bike-funktion inom 500 m , bra batteritid o rent ut sagt jäkligt bra !:)

http://www.warmnsafe.eu/product.asp?product=1718&sub=203&page=1

Jag vill ju ha det i min jobbtelefon gratis:) :)

Skulle inte farbror blå byta till Rakel, hade ju inbbygd scanner-funktion vart bra. :)

Glöm allt annat detta vill jag ha......

Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Typ laptimer(mha. gps)
Funktion: Tryck på en knapp, kör favo vägen eller ett varv på favo banan.
Tryck på samma knapp. Klart! Bara att nöta på, och telefonen regar alla varv, alt. sträck tider!

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Hoj
-97, triumph, t595
röststyrd växling och all information i displayen så kan man skippa alla instrument och så går inte hojen att starta om inte imenr stämmer med mob/mc

sovasked

Gick med
21 Nov 2007
Hoj
-97, triumph, t595
kanske även en applikation så man kan styra tändkurvan mella olika lägen ( typ ställbart turbotryck )

sovasked

Gick med
21 Nov 2007
Hoj
-97, triumph, t595
röststyrd blinkers och hel ohalvljus:)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...