Vilken mobiloperatör har du, och är du nöjd?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Eftersom jag är bonnläpp och tillbringar fler mil i sadeln utanför Stockholms innerstad så kör jag Telia. :)

Där min telefon inte fungerar i Norrland fungerar ingen annan heller... :D

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har haft Telenor sen -96 å är nöjd.. Va klart dyrt i början, men idag bara 199 i månaden..Fick erbjudande å byta till 3 å de va värdelöst, ingen omtagningar utanför 08 å man fick typ klättra upp i trädtopparna för att kunna ringa..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Här hemma där jag bor är det bara Tre som funkar tillfredställande. Alla andra operatörer har fläcktyfus på mottagningen. Man kan få sämre mottagning än riktigt dålig om man väljer en mobil som dessutom har dålig antenn och mottagare/sändare, men bra blir det inte. Nu har jag förvisso inte Telia, eftersom att jag strikt bojkottar dem sedan slutet 90 början av 00 nån gång pga att de ljög, dubbelfakturerade och var allmänt helt jävla dumma i huvudet. Och jag är jävligt långsint.
Telenor har jag haft, de var bra en gång i tiden, men jag slutade med dem när de började bli mer och mer lika telia. Sedan använder de ju Ericssons produkter i nätet och sina system. Det går inte. :hihi
Tele2, tja, bortser man från deras säljare så var de väl okej. Supporten svarade iaf snabbt när jag fick ringa dem, ungefär 2-3 ggr om året, och jag brukade rätt fort komma förbi first line till third line, tack vare att jag jobbat inom telekom. :hihi

Tre har jag faktiskt inte behövt kontakta supporten för än, och enda anledningen att jag har tre är att det är det enda nätet med mottagning, och de har den största datapotten på mobila bredband.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Idag såg jag att jag hade full täckning på Telias 4G när jag satt på dass i stugan. Jag blev uppriktigt imponerad. Vart direkt tvungen att okynnessurfa lite bara för att det gick.

Morsan och farsan bor mitt jävlar ute i skogen utan grannar, och helt plötsligt hade dom 4G täckning.

Tidigare hade dom ADSL på gammal blanktråd som slutade fungera om det regnade och en blöt gren la sig mot tråden, maximal hastighet 6-12Mb.

Nu har dom 40-50Mb på 4G och det funkar oavsett väder.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Har Telia sedan urminnes tider då det var vad som fanns för den som bodde i skogen.
Nu, nästan 20år senare, bor jag inte i skogen men har kvar Telia ändå. Tycker täckningen är halvdan i stan men betydligt bättre utanför. Dyrt och ganska dåligt för hur jag använder telefonen.
Sååå, jag är väl dömm i hövve helt enkelt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Telia tycker jag har bäst mottagning överlag. Dagens smartphones är dock rätt usla när det gäller samtalskvalitet jämfört med äldre mobiltelefoner med antenn. Däri ligger nog den stora skillnaden när man kommer ut på landsbygden där masterna inte sitter tätt och svagare mottagning som följd.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Telia tycker jag har bäst mottagning överlag. Dagens smartphones är dock rätt usla när det gäller samtalskvalitet jämfört med äldre mobiltelefoner med antenn. Däri ligger nog den stora skillnaden när man kommer ut på landsbygden där masterna inte sitter tätt och svagare mottagning som följd.
Du har förmodligen rätt, med en plastsung, alltså en smartphone inte gjord i metall, så är det stor skillnad.
Men, som trenden är, hellre en svindyr telefon i alu och glas, än en som det går att ringa med.
Förresten har vi bytt namn på dessa apparater här i stan, de kallas numer för "hypnos-dosan"

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kör Telia och har bra täckning och samtalskvalitet. Jag kan inte ens påminna mig när jag senast behövde ringa till kundtjänst för något strul. Sambon likaså.
Mina systrar kör Halebop som är Telias nät men pga att det är lågprisalternativet så har dom sämre support. Dock tror jag inte att någon av do heller behövt ringa kundtjänsten.

Hade Telenor hos en tidigare arbetsgivare och det var riktigt dåligt. Tappade samtal och allmänt strul. Det gick inte att gå inne i centrala uppsala utan att tappa samtal och varje gång jag passerade vissa punkter så dog samtalet. Exempelvis stendog alla samtal varje gång jag passerade utanför Karolinska sjukhuset.

Rent generellt så har Telia bäst täckning i Sverige. Andra operatörer kan ha bättre täckning eller signalkvalitet lokalt i större städer men då gäller det att du bor och rör dig i dom områdena också.

Har du problem med samtalskvaliteten så skulle jag rekommendera att prova en annan lur.

Smartphones generellt har problem med signalstyrkan eftersom det är en inbyggd antenn och dessutom alldeles för liten eftersom man vill krympa all elektronik för att ge plats för så mycket skärm som möjligt.
iPhone är en av dom sämre vad gäller radiodelen.

Med min iPhone kunde jag glömma att åka pendeltåg och prata telefon (Jag vet att man inte ska göra det) Jag tappade samtalen hela tiden.
Men min Sony XPeria Z3 Compact så tappar jag i stort sett aldrig samtal.

iPhone gör snygga telefoner och är bra på marknadsföring. Dom andra tillverkarna är enligt mig bättre på det som har betydelse. Radiodelen i iPhone är dålig och blåtandsdelen är ett fullständigt skämt.

Jag skulle säga att det är milsid skillnad på signalhantering och antenner.

Om du bor och vistas i Sverige och har problem med samtalskvalitet så är troligen inte problemet Telia. Det är troligare att problemet är Apple iPhone.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Använder mobilen extremt lite åtminstone vad beträffar att själv ringa så jag kör Comviq kontantkort Standard 100 kronor per år. Dvs jag tankar bara på en hundring per år och inte ens den ringer jag upp. :D

Hyfsad mottagning men sommartid med 1/2 - 1 miljon turister på Öland blir hela nätet överbelastat tyvärr.

Har för övrigt en gammal hederlig SIEMENS ME45. :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Förresten har vi bytt namn på dessa apparater här i stan, de kallas numer för "hypnos-dosan"

Hypnos-dosan var bra. Tycker det ser ut som om folk är mer eller mindre radiostyrda när de går med blicken ner i sin telefon och en sladd upp till öronen. Tanken slår mig varje dag när man betraktar sin omgivning. Man går runt i tighta träningskläder på ett hälsopass med taskig hållning. Blicken ner i telefonen. Komiskt minst sagt. Det hade nog varit sunt om folk bröt hypnosen till Facebook, Instagram och de flöden som de är beroende av på nätet.

Folk ser sundare ut på utsidan idag i och med hälsotrenden, men frågan är hur de mår innerst inne. Gör de det för att själva må bra eller för att passa in? Kanske en fråga i en annan tråd.

Som sagt ibland funderar jag på att börja använda en gammal telefon med samtal och sms. Även om jag inte är beroende av Facebook (aldrig inne och tittar). Struntar fullkomligt i de flöden som är där. Har inget Instagram. Däremot kan man sitta och titta vad som händer i omvärlden några gånger för mycket. En ful ovana.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jobbtelefon: Telia - funkar bra överallt
Privat/hemtelefon: Tre - funkar sämre än Telia men ok i Skåne
4G "bredband": Tele2. Funkar inte så jättebra hemma hos mig, men betydligt bättre på andra platser i Skåne och uppe i fjällen.

Angående ljudkvalitet upplever jag att chefens Samsung (den där med välvda kanter) har klart bättre ljudkvalitet än många andra lurar. Min Sony Z3 compact har klart bättre mottagning än polarens iPhone med samma abb, men ingen får lika bra ljud som den där samsungen, kanske en sån man ska satsa på nästa gång... :gnissla

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Har Telia sedan urminnes tider då det var vad som fanns för den som bodde i skogen.
Nu, nästan 20år senare, bor jag inte i skogen men har kvar Telia ändå. Tycker täckningen är halvdan i stan men betydligt bättre utanför. Dyrt och ganska dåligt för hur jag använder telefonen.
Sååå, jag är väl dömm i hövve helt enkelt.

Samma här. Jag är uppvuxen på den tid då Televerket var den enda telefonoperatören och jag har aldrig haft annat än Telia sedan jag skaffade egen fast telefon 1995 och mobiltelefon 1998. Jag har alltid varit nöjd så jag har inte sett någon anledning att byta. Möjligen kan man argumentera att det har varit långa köer i Telia-butiken de fyra-fem gånger jag har varit in där, men telefonsupporten har jag varit nöjd med de få gånger jag ringt dem. Speciellt nöjd är jag med den hjälp en otroligt trevlig tjej gav mig när jag skulle välja mobilnummer. Vi pratade i 45 minuter och hon såg till att jag fick ett bra nummer. Hon ville att jag skulle ha ett annat än det jag valde, men det hade varit lite...känsligt...att dela ut till släkt och vänner så det fick bli ett oskyldigare nummer. Så här i efterhand borde jag ha tagit det också...

Sååå, jag är väl lika dömm i hövve jag helt enkelt.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag har Telenor då deras täckning är överlägsen i Stockholm. Deras support är den bästa jag har haft på något telebolag och dom lyckas alltid ge mig bra telefoner billigt.
Dock har jag ett kontantkort hos Telia för Norrlandsvistelse.
Tele2 på jobbmobilen suger överallt. Helst när man jobbar i hiss-schakt och dylikt.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!