Vilken motard är tystast?

kRiLLo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2011
Hoj
spara till mc
Som rubriken lyder. Vet att ljudnivå är personligt vad man tycker låter högt, men har kört Suzuki bandit på körskolan och tycker den låter acceptabelt. Motard kanske inte är kanske inte den bästa typ av mc man kan ha om man vill ha en tyst mc men jag gillar verkligen motards. Men eftersom jag har tinnitus får man väl försöka tänka på att skaffa en hyfsad tyst mc ändå.

Öronproppar hjälper inte alltid så om ni har några tips på tystare motards eller hur man gör motards tystare kom gärna med förslag. Fastnat lite för Bmws 650 x-moto men vet inget om ljudnivån på just den.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Vilken som med orginal ljuddämpare.
bmws 650 xmoto är knappt roligare än att cykla

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Blir ditt tinnitus tillfälligt värre under några dagar om du kör en högljudd mc eller är du mest överkänslig mot höga ljud?
Vibrationer kan nog tillfälligt förvärra viss typ av tinnitus. Som impact skriver låter orginalpipan inte speciellt mycket, bara att provköra hojar när du tagit kortet.

Jag fick själv tinnitus för ett år sedan då jag provlyssnade högtalare på Paus. Gubben spelade med så hög diskant att det tjuter och ringer i ena örat. Extremt högt och hårt ljud som tallrik mot tallrik kan nog skära lite mer i örat men är annars inte känslig mot mulligt ljud som från en motor. Dessutom tycker jag öronproppar får huvudet att bli lite som en baslåda men det skyddar mot vindens sus, inget jag stör mig på dock då min hjälm är rätt tyst och jag har fortfarande riktigt bra hörsel.

Hund: säkert bra men Ear soft öronpropp är snorbillig och bäst. Ser ut som en vanlig gul propp men är otroligt mjuk. Möjligtvis brukar denna typ vara lite långa men det är bara att klippa av.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
KTM 690 med originalpipor låter som en vespa = bra.

:tummenupp

Kolla även med en öronläkare. Man kan få en avgjutning på örat och beställa öronpluggar som sitter väldigt mkt bättre och dessutom inte gnager och skaver, och som skyddar bättre givetsvis. Inte 45:-, men troligtvis värt det för dig.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Aprilia SXV med orginalljuddämpare. :tummenupp Och integralhjälm istället för cross.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Jag har också tinitus och har svårt för höga ljud. Med öronproppar så är det inga problem för min del med avgasljudet även fast det sitter ett slipon, tycker det är värre med vinden. Brukar tex bli jobbigt att åka hojar med kåpa när det blir turbulens runt hjlmen. Att åka utan proppar är inte ens tänkbart.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Alla KTM´s motarder som bygger på enduromodellerna är ju väldigt tysta med original ljudsystem.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Skulle nog säga att motorljudet är det minsta problemet. Det är försvinnande lågt gämfört med det jäkla vindbruset, tycker jag...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske läge att sikta in sig på tvåcylindrigt då? Dom har redan ur motorn lägre ljudnivå så dom behöver inte strypas ner lika mycket i avgasystemet som encylindriga maskiner.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Hur mycket motorn låter spelar nästan ingen roll under 90 eller något sådant.
Vindljudet är bra mycket värre!

kRiLLo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2011
Hoj
spara till mc
Ursäkta att jag dröjt med att svara. Hoppas allt är bra!

//

Vilken som med orginal ljuddämpare.
bmws 650 xmoto är knappt roligare än att cykla

Fastnade lite för den för att den har abs. Men gillar även andra motards.

Blir ditt tinnitus tillfälligt värre under några dagar om du kör en högljudd mc eller är du mest överkänslig mot höga ljud?
Vibrationer kan nog tillfälligt förvärra viss typ av tinnitus. Som impact skriver låter orginalpipan inte speciellt mycket, bara att provköra hojar när du tagit kortet.

Är tvungen att köra utan öronproppar när jag kör på skolan men det funkar. Känner att det är påfrestande för öronen så inget man kanske ska göra allt för ofta. Skakar motards mycket? Tror jag inte är jättekänslig mot skakningar. Inget jag tänkt på men vet att väldigt hög bas kan vara irriterande så det är inte helt omöjligt att skakningar skulle vara jobbiga.

KTM 690 med originalpipor låter som en vespa = bra.
.

Låter bra :) Finns väl olika modeller? Finns både SM och SMC om jag har förstått det rätt. Vilken är det du tänker på? Finns en SM till salu här i närheten som man är lite småsugen på.

Kolla även med en öronläkare. Man kan få en avgjutning på örat och beställa öronpluggar som sitter väldigt mkt bättre och dessutom inte gnager och skaver, och som skyddar bättre givetsvis. Inte 45:-, men troligtvis värt det för dig.

Fixat sådana och de är riktigt bra. Men tycker "vanliga" öronproppar" är bättre vid högt ljud men de andra är bättre när man behöver vara social eftersom de släpper igenom tal bättre.

Aprilia SXV med orginalljuddämpare. :tummenupp Och integralhjälm istället för cross.

Redigt snygg mc. Verkar dock inte finnas så många sådana på blocket.

Alla KTM´s motarder som bygger på enduromodellerna är ju väldigt tysta med original ljudsystem.

Vilka modeller är dessa ?

//

Vet att det är typ omöjligt att säga vad försäkring kostar men är supermotards hyffsat billiga att försäkra? Är 25år och kommer troligtvis har kortet nu till våren. Vill helst inte betala mer än 1000kr i försäkring /mån för min framtida mc. Kan man hoppas på det ? Eller vad är rimligt att man kommer behöva betala ?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
typ 500:- / mån

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Är tvungen att köra utan öronproppar när jag kör på skolan men det funkar. Känner att det är påfrestande för öronen så inget man kanske ska göra allt för ofta. Skakar motards mycket? Tror jag inte är jättekänslig mot skakningar. Inget jag tänkt på men vet att väldigt hög bas kan vara irriterande så det är inte helt omöjligt att skakningar skulle vara jobbiga.
Ok, jag bara undrade eftersom du skrev att öronproppar inte alltid hjälper. Tycker inte min motard skakar så att det skulle påverka tinnitus. Du får skaffa en tyst hjälm, sedan är det bara att provköra hojar så att du vet själv om det funkar och det är det enda sättet.
Jag skulle pröva att dämpa ordentligt med öronproppar, funkar inte det kan du testa med att klippa av och stoppa i dem mindre tajt så att de dämpar lagom mycket.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Ursäkta att jag dröjt med att svara. Hoppas allt är bra!

//

Fastnade lite för den för att den har abs. Men gillar även andra motards.

Vilka modeller är dessa ?

//

Vet att det är typ omöjligt att säga vad försäkring kostar men är supermotards hyffsat billiga att försäkra? Är 25år och kommer troligtvis har kortet nu till våren. Vill helst inte betala mer än 1000kr i försäkring /mån för min framtida mc. Kan man hoppas på det ? Eller vad är rimligt att man kommer behöva betala ?

Alla EXC-modeller

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...