Vilken motard? Kortare körningar och möjlighet att åka två..

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Jag skulle vilja a lite tips på motarder att titta på.. Mina krav är att det ska vara möjligt att åka 3-4 mil utan att skaka ihjäl och att kunna köra 2 pers ibland... Oftast kommer den rulla kortare resor inne i stan.

Den enda jag egentligen har koll på är KTM 640, men har läst en del om att den ska skaka järnet.. pallar man att åka 3-4 mil med den? En annan jag kikat på är ktm duke, men jag vetefaen om jag vill lägga 80k på min första hoj. Jag kanske ska titta mer åt endurohållet?

Tacksam för tips!!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
ska du åka två på den så är det väldig begränsat med modeller....

640 å 625 funkar kanon!!
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
som jag förut hävdat så skakar dom inte så infernaliskt. jag har utan problem kört min 640 13 mil till geleråsen kört bandag och sedan 13 mil i sträck hem. man mår inte ett dugg dåligt. visst det skakar mer än en radfyra, men det är enstånka, det är en vettig cykel för de ändåmål du vill ha den till
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Pruta satan på en hypermotard.

640:n skakar. Det ska man inte förneka. Men 3-4 mil är en baggis... Det är dock jävligt mycket värre för passageraren.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Pruta satan på en hypermotard.

640:n skakar. Det ska man inte förneka. Men 3-4 mil är en baggis... Det är dock jävligt mycket värre för passageraren.

visst fasen skakar den , men det är ju inte värre än en gammal 240 med kronisk obalans i styrlagret =)
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
3-4 mil är ju ingenting..
Det funkar fint att skjutsa på 625. Man sitter inte lika skönt som på en touring såklart men det funkar helt ok.
Min skakar inte mycket alls, verkar vara olika från hoj till hoj. Eller så är vissa väldigt känsliga.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Pruta satan på en hypermotard.

640:n skakar. Det ska man inte förneka. Men 3-4 mil är en baggis... Det är dock jävligt mycket värre för passageraren.

app, app, app... Min tjej åkte bak på min 640 och hon tyckte inte det var några problem. Nu på 625an tycker hon det är lite hårdare, men det har med sadeln att göra. När vi kört en runda är det nog jag som känt av vibrationerna mest. Det är skönare att åka bak på en LC4, är på en sporthoj iaf.

Btw. 3-4 mil är aldrig några problem. Hade det varit det hade väl ingen haft en LC4.

Kan man regga en husa 650 för två? Det är väl helt omöjligt va? Vill ha en men jag vill ändå kunna dra ut en runda med tjejen på också.

Läste precis att en husa 650 väger 112kg:)yoparty). Jag har försökt låta bli att läsa om dem, just eftersom då måste man ha en sån istället :huvet

kanske en ktm 690 sm

Ja de är billiga, men har ett lite speciellt utseende. Har man råd köper man nog hellre en 690smc... iaf jag.
 
Last edited:

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Ja de är billiga, men har ett lite speciellt utseende. Har man råd köper man nog hellre en 690smc... iaf jag.

ja den är inte så himla snygga och jag hade valt smcn jag me.

nu vet jag ju inte hur mkt pengar han vill lägga på hojen men om han vill ha en hyfsat ny hoj med bra kvalite och komfort så är 690 sm bättre än smcn tror jag.

Däremot om han ska bus köra mkt blir ju smcn bättre.
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Måste sticka ut från mångden och tycka att 640n skakar rätt mkt :gnissla

Kanske beror på att min enda hoj innan denna var en 4t 125a som inte direkt skakade. Man kanske vänjer sig, får se nästa säsong :gnissla
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Måste sticka ut från mångden och tycka att 640n skakar rätt mkt :gnissla

Kanske beror på att min enda hoj innan denna var en 4t 125a som inte direkt skakade. Man kanske vänjer sig, får se nästa säsong :gnissla

japp. det är din tidigare erfarenhet som spökar.. för den är inte exstrem på någe vis. klart att man är lite vibrerad efter 15 mil. men jag tyckte att det blev bättre när man tog bort antivibrationsdämparna i fotpinnarna som någon hade satt på . det blev som mer mulliga vibrationer då .
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
jag körde vfr 750 innan ktm och jag har inte haft några problem alls av vibrationerna.. Det som tar emot först är träsmaken.
 

robin_lindsten

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
2004 KTM 640 Prestige
¨det är inga problem att åka 3-4 mil på en 640 och inga problem att åka 2 på den 5-10 mil visst vibrerar det lite men men de är inget men lider av på de sträckorna

min är till salu om du är intresserad och vill veta mera pm:a
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Beror på vägen skulle jag säga.

Kurvig 70 väg och man njuter hela tiden, motorväg och liknande så håller man ju på att dö av uttråkning. Inte skönaste hojarna att åka fort rakt fram på direkt.
 

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Grymt, tack för alla svar! Det låter som jag kan sluta oroa mig för att 640:n inte skulle passa mig.. Och som ni säger lär väl tjejen inte ha så mycket emot att sitta bakpå ;)

690 sm föll mig inte riktigt på läppen, men smc:n var riktigt snygg! Dock är man uppe i duke-prisklass då och då tror jag hellre jag tar en sån..
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Grymt, tack för alla svar! Det låter som jag kan sluta oroa mig för att 640:n inte skulle passa mig.. Och som ni säger lär väl tjejen inte ha så mycket emot att sitta bakpå ;)

690 sm föll mig inte riktigt på läppen, men smc:n var riktigt snygg! Dock är man uppe i duke-prisklass då och då tror jag hellre jag tar en sån..

KÖp en 690sm och byt framskärm/lampa :yoparty:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top