Vilken motard....ktm660...yamaha Xt..HJÄLP!!!

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Dags för ny hoj nu efter jag sålt av delarna av buellen och då funderade jag på en motard, har haft funderingarna tidigare men efter att ha provkört en äldre Lc4 så trodde jag inte det var nåt för mig....men har kommit på tankarna igen!!

Hojen skall användas dagligen för transport från och till jobbet (ca 9mil total) och tanken är att det skall få smilbanden att dra sig upåt sedan jobbet gör sällan det :) Är ingen grus-busare (än) och gillar gärna försöka slanga lite men mest av allt ta sig an små-kurviga vägar.....tror att KTM 660 04/05 är nåt för mig men sen det bor få motard åkare här nere så vänder jag mig till er.....vilken hoj tror ni passar mig bäst, vad har ni för varningar (service intervaller, kända fel osv.),

Tack på förhand

/Micke
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Det är ganska stor skillnad på en 660 och en XT.
Bara en sån sak som att det inte är el-start på 660n... Fast 660n är bra mycket snabbare också. Släng ett öga på 625or -05 och framåt. Då får du nästan en 660, fast med elstart.

9 mil om dagen... inga problem på en KTM, men den skakar ju en del trotsallt :D

LC4orna är bra maskiner, med serviceintervall på 250mil (ja det står 500 i manualen på alla -05or och framåt, men så länge hade inte jag väntat).

Testa en 660 och sen testa en XT... då behöver du nog inte någon hjälp att välja sen :tummenupp
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Drog bara till med XT....har förståt att den är tyngre och tråkigare men man måste ju se fördelarna och nackdelarna innan man väljer nåt....mycket tack för svar, en fråga till bara, förutom el start hur stor är skillnaden på 625 och 660 med tanke på drag och skakningar

MVH

Micke
Det är ganska stor skillnad på en 660 och en XT.
Bara en sån sak som att det inte är el-start på 660n... Fast 660n är bra mycket snabbare också. Släng ett öga på 625or -05 och framåt. Då får du nästan en 660, fast med elstart.

9 mil om dagen... inga problem på en KTM, men den skakar ju en del trotsallt :D

LC4orna är bra maskiner, med serviceintervall på 250mil (ja det står 500 i manualen på alla -05or och framåt, men så länge hade inte jag väntat).

Testa en 660 och sen testa en XT... då behöver du nog inte någon hjälp att välja sen :tummenupp
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Drog bara till med XT....har förståt att den är tyngre och tråkigare men man måste ju se fördelarna och nackdelarna innan man väljer nåt....mycket tack för svar, en fråga till bara, förutom el start hur stor är skillnaden på 625 och 660 med tanke på drag och skakningar

MVH

Micke

Det är två helt olika maskiner (XTn och 660n alltså).
Tror det är typ 29cc mer eller nåt i 660n. Sen några kilo lättare eftersom den inte har batteri, startmotor och allt annat som kommer med el-starten.

Draget blir lite annorlunda givetvis. Han jag köpte min 625a av hade dragit med en 660 och när trean kom i så kunde man se att 660n hade liiiiite mer drag. Har inte testa "racea" själv mot en 660.
När det gäller skakningar, så är det nog skit samma. Du förlorar känseln i röven vilken du än väljer. Men man vänjer sig :D
Du märker det dock bara när du åker transportsträckor... kör lite aktivt så märks det inte.

Mina 5
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
En Yamaha XT660 är skottsäker. Serviceintervall på 1000 mil kontra "typ" 250 för en LC4. Enkelt val om man ska pendla.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Men nu var det ju inte så enkelt... han ville ju kunna dra på smilbanden oxå.......:D

Det är ju som alltid. Två saker som inte optimalt går att kombinera. Jag lånade en XT660X, tror jag väl motarden heter, och den var faktiskt inte alls så tråkig som man skulle kunna tro. Självklart inte i klass med min 690 men ändå rätt trevlig. :)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Körde min LC4 2200 mil och bytte bara olja, filter och ställde ventilerna.

Så det är inte några dåliga hojar.


XT hade jag aldrig köpt, väger för mycket.

172kg mot 625ans 146kg och 660ins 138kg.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Om man jämför 660 och duken (640)....är det mest utseende skillnad eller är den mer en landsvägs hoj...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Om man jämför 660 och duken (640)....är det mest utseende skillnad eller är den mer en landsvägs hoj...

Jag vet egentligen bara skillnaden mellan en 625a och en Duke. Polaren har en sån och jag tycker att den inte skakar riktigt lika mycket. Det kan ha o göra med en mjukare sadel och (mes-)gummi på fotpinnarna :D

Sen har ju Duke'n lite kortare fjädring och framförallt en vacuumförgasare, som gör att den inte är lika rapp. Men sånt går ju att byta...
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag vet egentligen bara skillnaden mellan en 625a och en Duke. Polaren har en sån och jag tycker att den inte skakar riktigt lika mycket. Det kan ha o göra med en mjukare sadel och (mes-)gummi på fotpinnarna :D

Sen har ju Duke'n lite kortare fjädring och framförallt en vacuumförgasare, som gör att den inte är lika rapp. Men sånt går ju att byta...
Den väger dessutom mer...

Man kan ju undra om duke 2 har samma dåliga fälgar som de hade förr, dvs fälgarna som slår sig bara man kör över ett gruskorn.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top