Vilken motard ska man välja?

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
En kompis till mig ska köpa en motard för mellan 20-30.000 kr. Om man nu vill ha mera körtid än mektid, vad ska man välja? Husaberg är helt uteslutet, men annars lutar det ju åt en KTM el dyl. Men vilken modell är att föredra. Beror ju på om man föredrar skön körställning eller mera klipp i motorn. Men jag vill gärna höra allas erfarenheter!

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
660-04
Svårt att få en vettig KTM för 30k, Men en 620 kanske.

Annars är Honda FMX billig.... :D:D:D:D

Jag köpte min 660 nu i vintras för 31500:- årsmodell 04 och 770km på mätarn. visserligen importerad från england men regad och besiktigad i sverige innan jag köpte den. sen bör ju tilläggas att jag inte har ngn vidare koll på hojjar men min granne som e duktig va med och allt verkade va frid och fröjd (bortsett från några kosmetiska fel).. hoppas han hade rätt! :gnissla

men för att svara på din fråga mange, så verkar det vettigaste va ngn av dom ovannämnda. alltså 625, 640 eller 660. Har själv försökt bli klok på vilken jag skulle ha och har haft samma preferenser som dig, mindre mek och mera åka, utan att för den delen skaffa en allt för trött och slö hoj.. svaren har varit ganska entydiga hela tiden och förutom dessa så kommer drz 400 på tal ibland men oftast så säger ngn efter det att dom e för slöa.. lycka till!

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
men för att svara på din fråga mange, så verkar det vettigaste va ngn av dom ovannämnda. alltså 625, 640 eller 660. Har själv försökt bli klok på vilken jag skulle ha och har haft samma preferenser som dig, mindre mek och mera åka, utan att för den delen skaffa en allt för trött och slö hoj.. svaren har varit ganska entydiga hela tiden och förutom dessa så kommer drz 400 på tal ibland men oftast så säger ngn efter det att dom e för slöa.. lycka till!

DRZ är inget dåligt val. Bra hoj, enkel att underhålla och går länge. Klenare än ktm såklart men fortfarande ingen dålig hoj. Är hojen för slö är inte vägen tillräckligt knixig :tungan

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Har kört både Husa 650 -08, KTM 640 -06 samt nu KTM 660 -04 och jag rekommenderar 660 om man vill ha bra med kräm och vettiga seviceintervaller.

Självklart så var ju Husan den mest ultimata racecykeln, men då skulle den servas ofta. Nu var inte det några större problem eftersom oljebytet med filter gjordes på 15 minuter. Dock så ska ju motorn klyvas efter ca 100 timmar och då blir det mer bök.

640 från -06 var en skön motatd som man satt bra på, men den var lite för klen. Jag bytte förgasare, slängde på Acraslipon och öppnade luftburken vilket gjorde en hyffsad skillnad, men jag tyckte inte det räckte ändå.

660 från -04 som jag har nu är min klara favorit. Pigg som ett troll och riktigt rolig att busa med. Funkar bra att åka till och från jobbet med (14 mil) tur o retur, men vägen är alldeles för tråkig. Den passar bäst på slingriga småvägar. Jag har bytt till Acras halsysten samt, bestyckat om förgasaren. Vilken enorm skillnad. Trodde inte att effekten skulle öka så pass mycket. Har nu beställt en racekam som ska på till våren. Denna cykel har jag inte ens haft en tanke på att byta ut.

Satsa på en 660 från -03 och hoppas på att hitta en under 30K vilket jag tror kan bli svårt. -03 och -04 verkar hamna mellan 30-40K beroende på skick och utrustning som följer med.

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det verkar ju finnas någon enstaka Ktm 640/660 på blocket men neråt 30` verkar svårt att hitta någon för...

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Last edited:

Frulla

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Hoj
06- ktm 660
Skulle välja Ktm 660 alla dar i veckan!!!!
Ktm 625 om du inte orkar kicka.

Haft min ca 2år.
Inte en tanke på att sälja den inom dom närmsta 3åren!

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag köpte min 660 nu i vintras för 31500:- årsmodell 04 och 770km på mätarn.

Du gav alltså 30 lök för en 660 med 77 mil på mätarn?`

Förmodligen den bästa affären i ditt liv!

Edit: Polarn har en 640 kom jag på, som eventuellt ska säljas.

Ska kolla vad han begär. Vet vad han gav nämligen :D

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
660-04
Du gav alltså 30 lök för en 660 med 77 mil på mätarn?`

Förmodligen den bästa affären i ditt liv!

Edit: Polarn har en 640 kom jag på, som eventuellt ska säljas.

Ska kolla vad han begär. Vet vad han gav nämligen :D

Hmm, måste ha tänkt fel där, jag menar 770mil såklart. men tycker det var en bra affär ändå!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!