Vad är det snabbaste en motor har varvat fyrtakt respektive tvåtakt?
Nu menar jag inte rc motorer etc.
I Classic bike stog det att Honda NR 500 varvade 21500 varv.
Hmm, den motorn lär ju vara oöverträffad! Det närmaste jag kom att tänka på är hondas sexcylindriga RR maskiner från sextiotalet. Fast dom varvade under 20K iaf!
Det är väl dock lite oklart, iaf för mig, hur man mäter varvtalet, då det på ett varv sker tre arbetstakter...en 1/3-taktare alltså, eller
Fick för mig att wankelmotorerna varvade ganska friskt men hittar inget som direkt stöder det påståendet. Har producerats mc med wankelmotor. Det är väl dock lite oklart, iaf för mig, hur man mäter varvtalet, då det på ett varv sker tre arbetstakter...en 1/3-taktare alltså, eller
Fick för mig att wankelmotorerna varvade ganska friskt men hittar inget som direkt stöder det påståendet. Har producerats mc med wankelmotor. Det är väl dock lite oklart, iaf för mig, hur man mäter varvtalet, då det på ett varv sker tre arbetstakter...en 1/3-taktare alltså, eller
.
Vad är det snabbaste en motor har varvat fyrtakt respektive tvåtakt?
Nu menar jag inte rc motorer etc.
I Classic bike stog det att Honda NR 500 varvade 21500 varv.
Suzuki har gort en hoj med wankelmotor på 70 talet vet dock ej va den varvade men kul projekt ialla fall
RE-5 hette den väl?
Norton hade väl sin Interpol (finns en på blocket)?
Hercules hette väl motorcykeln med Sachs wankeln?
Triumph byggde en prototyp som jag inte minns namnet på.
Yamaha byggde någon prototyp tror jag.
OCR2000 var en holländsk skapelse med Citroen bilmotor!!!!
Visst finns det wankelmotorcyklar, men dom har alla en gemensam nämnare, dom slog aldrig igenom...
finns ju Drysdale V8:an till hojjar också som varvar 22000rpm
www.22000rpm.com
edit: fanns även en Honda 125-5 på mitten av 60-talet som varvade upp till 24000rpm
Finns den motorn på riktigt än?
Jag är mycket skeptisk till webbsidor som presenterar grejor som ska revolutionera världen med "fakta" som dom har gissat sig fram till.
http://www.moller.com/ har sålt sina scycars (förhandsbokade exemplar) till allmänheten sedan långt innan internet fanns, på specifikationer som är tagna ur luften.
Man kan få siffror på maxhöjd, maxhastighet, vikt, räckvidd och allt annat som kan tänkas vara intressant, men i själva verket finns det bara prototyper, varav en har flugit fritt en kort sväng i låg hastighet, i övrigt har den bara flugit fastknytt i en ställning ute på gården.
(den har förövrigt högvarviga wankelmotorer)
Så finns verkligen Drysdale V8:an?
Drysdale V8:an har visats i en bike tidning och det är gjort ett repotage med bilder, så ja den ska finnas jag kan inte till 100% säga att den finns men allt tyder på det.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|