Vilken motorcykel?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag låste bakbromsen en kort stund medvetet bara för att känna och träna på att släppa upp ifall den låser sig. Fram har jag aldrig låst men man kanske går omkull då på asfalt som min kusin på uppkörningen ;-) Blev mer en lång och låg stoppie då jag bromsade för hårt fram.
Ja, det är nog bara bra att leka och lära känna hojen.

Bra där!

Man går inte per automatik omkull bara för att man låser hjulet, pratade med en yngre kille i helgen som uttryckte sig åt det hållet. Varifrån kommer den uppfattningen?
Antingen släpper man direkt bromsen och så har man skrämt skiten ur sig själv men rullar vidare. Eller så har man så enormt dålig kontroll på sig själv att man inte fattar att man kan släppa bromsen, eller så har man så dålig koll att man inte märker att det låser. Båda är ganska skrämmande tanke att sen ha dem i trafiken.
Eller så har man så bra balans att man bara åker med låst hjul en bit.

Omkull går man bara i de två mittersta fallen. Inte automatiskt samma microsekund man låser.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Kanske har man erfarenhet av att låsa framhjulet på en vanlig trampcykel, då brukar man gå omkull.
Det har aldrig lixom varit tanken på att man ska kunna göra en stoppie på en damcykel med korg.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bra där!

Man går inte per automatik omkull bara för att man låser hjulet, varifrån kommer den uppfattningen?
Antingen släpper man direkt bromsen och så har man skrämt skiten ur sig själv men rullar vidare. Eller så har man så enormt dålig kontroll på sig själv att man inte fattar att man kan släppa bromsen, eller så har man så dålig koll att man inte märker att det låser. Båda är ganska skrämmande tanke att sen ha dem i trafiken.
Eller så har man så bra balans att man bara åker med låst hjul en bit.

Omkull går man bara i de två mittersta fallen. Inte automatiskt samma microsekund man låser.

Om det är riktigt kasst fäste kan man ju råka ut för att trots att man släpper bromsen tar det några meter innan hjulet börjar rulla igen, och på den tiden kan hojen börja lägga sig så när man får fäste igen så börjar hojen svänga ganska raskt. Eller bara lägga sgi hela vägen. :hihi

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bara jag som alltid fått stoppie innan låst hjul, hur mycket jag än provat? :va

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Om det är riktigt kasst fäste kan man ju råka ut för att trots att man släpper bromsen tar det några meter innan hjulet börjar rulla igen, och på den tiden kan hojen börja lägga sig så när man får fäste igen så börjar hojen svänga ganska raskt. Eller bara lägga sgi hela vägen. :hihi
Helt klart, men tyckte inte ämnet behövde alla om-utifall-att scenario.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bara jag som alltid fått stoppie innan låst hjul, hur mycket jag än provat? :va

Jag har fått framhjulslåsning med frugans Harley efter ett surprise-filbyte av en bil i rusningstrafik på kötrafiks-flottig asfalt.
Sjukt äckligt, lyckligtvis kasade framhjulet lite i sidled så jag hamnade typ 50cm in emellan två bilar i bredd framför.
Hade jag släppt hade jag parkerat framhjulet i bilen framför.
Ramla gjorde jag aldrig dock, då hade jag väl blivit mos av någon lastbil kulle jag tro

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
De videos jag sett när de går omkull på millisekunden vid framhjulslåsning har nog nästan alltid varit i kurva eller så är det för att jag bara sett videos från kurvan på Mulholland :D

Hur som helst, det sämsta man kan göra är att inte öva på bromsning varje år men vem gör det?
Jag kanske bromsar lite grand och känner på hojen men ingen effektiv bromsning från 90 till 0 tex.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
De videos jag sett när de går omkull på millisekunden vid framhjulslåsning har nog nästan alltid varit i kurva eller så är det för att jag bara sett videos från kurvan på Mulholland :D

Hur som helst, det sämsta man kan göra är att inte öva på bromsning varje år men vem gör det?
Jag kanske bromsar lite grand och känner på hojen men ingen effektiv bromsning från 90 till 0 tex.

Det är ju precis därför man åker på SMC-s avrostningar varje vår... :tummenupp

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Varje år är lite overkill, tycker jag, men vart tredje år eller så absolut. Annars blir det mycket skåpmat. Bättre att gå knix-kurs i så fall.

Grejen är ju att man drillar bromsningar, mini-KNIX och manöverbanor VARJE säsongsstart, så är man i bättre trim varje år. Det är ju själva poängen att göra det varje år! :fakta

En avrostning = ca 400 mils körtrim (subjektiv upplevelse). Och har man gjort 50 rejäla inbromsningar det första man gör på säsongen så bromsar man ju definitivt bättre den gången man verkligen behöver det...

Nu sist vi körde avrostningar så bromsade deltagarna under sista övningen bättre (och kortare) med enbart bakbroms än vad de gjorde med bägge bromsarna första övningen. Det är mycket talande...

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Grejen är ju att man drillar bromsningar, mini-KNIX och manöverbanor VARJE säsongsstart, så är man i bättre trim varje år. Det är ju själva poängen att göra det varje år! :fakta

En avrostning = ca 400 mils körtrim (subjektiv upplevelse). Och har man gjort 50 rejäla inbromsningar det första man gör på säsongen så bromsar man ju definitivt bättre den gången man verkligen behöver det...

Nu sist vi körde avrostningar så bromsade deltagarna under sista övningen bättre (och kortare) med enbart bakbroms än vad de gjorde med bägge bromsarna första övningen. Det är mycket talande...

Ok, det är kanske lite annorlunda hos er än här nere i södern. Totalt fick jag göra fyra inbromsningar på avrostningen i år, och då fick vi inte göra den första i hög fart. Samma på de flesta andra övningarna (totalt tre försök på manöverbanan tex), så många i kö att det inte blev särskilt mycket övande. Hade gärna övat 50 ggr på varje moment men nu blev det ju mest att lyssna på samma teori för momenten som jag mindes från förra året. Dock var det ju närmare 120 pers på avrostningen istället för 6 st eller hur många du sa det var uppe hos er.

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Hoj
Triumph
Jättekul att prata inbromsningar, men vi kanske ska hålla tråden till trådskaparens fördel ? Vad vill du ha ut av hojen ? Hur tänker du köra ?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, det är kanske lite annorlunda hos er än här nere i södern. Totalt fick jag göra fyra inbromsningar på avrostningen i år, och då fick vi inte göra den första i hög fart. Samma på de flesta andra övningarna (totalt tre försök på manöverbanan tex), så många i kö att det inte blev särskilt mycket övande. Hade gärna övat 50 ggr på varje moment men nu blev det ju mest att lyssna på samma teori för momenten som jag mindes från förra året. Dock var det ju närmare 120 pers på avrostningen istället för 6 st eller hur många du sa det var uppe hos er.

6 i Piteå men det kom 9 i Pajala! :crash

2015 kom det 86 i Boden om jag minns rätt... och då hann vi med massor av inbromsningar. Allt beror ju på planeringen och hur möjligheterna ser ut där man kör.

Fredrik90

Ny medlem
Gick med
24 May 2019
Hoj
Letar efter en
Haha tack, jag vet ej e åkt vad jag vill ha ut men tanken är att jag ska köra den motorväg och landsväg till jobbet 8 mil t/r

Mvh Fredrik

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Haha tack, jag vet ej e åkt vad jag vill ha ut men tanken är att jag ska köra den motorväg och landsväg till jobbet 8 mil t/r

Mvh Fredrik

Motorväg och landsväg 8 mil om dagen... ja då är det ju en hoj som inte mår dåligt av den typen av körning du skall ha.

Sedan kommer det erfarenhetsmässigt att regna ett antal av dessa jobbdagar, dvs då vill ha någon form av kåpa och dräglig körställning.

Några förslag:

Triumph Sprint ST
Honda VFR 800
BMW F800 ST/GT
BMW R1100S

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Mvh Fredrik

Jag har kört sporthoj, sporttourer, nakenhoj och risig gammal sunkhoj till pendling på de distanserna i flera år, allt funkar utmärkt och är mest bara en fråga om smak. Se till att skaffa ett bra allväderställ som håller dig torr, och montera handtagsvärme på hojen så kan du köra vad som helst. (Med förbehåll för att jag aldrig ägt en motard, och folk säger att de är synnerligen tråkiga för motorvägande)
Och skaffa vettiga däck som håller länge och har bra våtfäste.

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Suzuki bandit 1200 hade jag som första. Bra kräm, billig i inköp, billig försäkring, stabil för uppkörningen och även kul något år efter du tagit kortet. Bandit 1250 har jag också haft och är snäppet bättre men kanske svårt att hitta en i din prisrange. Edit: Verkar finnas en hel del 1250 under 40 på blocket!

Last edited:
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...