Vilken motorolja till CBR 600 F2?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hur vanligt är det att motorer skär över huvud taget? Att en enda verkstad skulle ha mängder med skurna motorer låter osannolikt och dessutom att alla skulle gått på just Statoils olja, vad är oddsen på det? :tomten

Om jag ringde till massor av verkstäder tror jag knappast jag skulle hitta någon som har mer än en skuren motor inne på rep.

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Ja jag håller med er om att det låter upp åt väggarna att just Statoils olja skulle vara så kass; det är väl snarare som så att OM det nu har inträffat, så är det väl en kombination av den billigaste Statoiloljan, och väääldigt lång tid mellan bytena... jag läste det förresten i en tråd på detta forum, och det handlade dessutom om bilmotorer om jag inte minns fel..
men hur som helst, jag tänkte som så att jag provar GPS:en då Honda trots allt rekommenderar den, uppstår inga problem så fine, om problem uppstår så är det bara att prova något annat i vår när det ändå ska bytas igen, men den stora majoriteten får väl trots allt INTE problem med GPS:en... :) och dess SMÖRJNINGSegenskaper lär det ju inte vara något fel på, med tanke på alla slirande kopplingar..?! :hihi

Skulle problem trots allt uppstå så får jag väl prova med Biltemas/Statoils eller Shells oljor :tummenupp

Dr.Bike

Guest
Troligen kommer du klara dig, om du kör som folk.
De enda gånger jag fått "powerslip" i nån koppling är dessvärre när det varit en Castrolprodukt i motorn...

Men men...99% sannolikt kommer det nog gå fint för dig! :)

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Dr.Bike skrev:
Troligen kommer du klara dig, om du kör som folk.
De enda gånger jag fått "powerslip" i nån koppling är dessvärre när det varit en Castrolprodukt i motorn...

Så du kör alltså INTE som folk..?? :D

Dr.Bike

Guest
Ludde78 skrev:
Så du kör alltså INTE som folk..?? :D

Du är fanimig inte DUM du inte Ludde!
Du SER allt, och läser mellan raderna!! :hihi
Det finns de som säger att jag kör hårt... :va hajar inte vad de menar :confused: men de menar kanske att jag har för hårda stötdämpare? Eller för mycket luft i däcken?? :lol

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Dr.Bike skrev:
Du är fanimig inte DUM du inte Ludde!
Hm, dubbla negationer, hur ska man tolka det..?? :mad: :gnissla :7peta
Dr.Bike skrev:
Du SER allt, och läser mellan raderna!! :hihi
Nu hänger jag inte med... :D

Dr.Bike skrev:
Det finns de som säger att jag kör hårt... :va hajar inte vad de menar :confused: men de menar kanske att jag har för hårda stötdämpare? Eller för mycket luft i däcken?? :lol
Dom kanske menar att du har en hård sadel..? :confused:

Dr.Bike

Guest
Negationer är det som bygger språket i västmanland därifrån jag är! :tungan
allt går ut på att folk ÄR negativa i grunden! OCH: Låter negativa! :lol

Lyssna på det här (läs det på bred gnällbältiska får du se!!) Sagt mellan två personer i västmanland:

- Soooolän skiiiinär idaa!
- Jaaaah ida ja! Då skalu se imorrn då!

Eller när man vill säga nåt riktigt fint till dansens pärla sådär lagom till det börjar dra ihop sig till sista dansen:

- Jaaah, DU var ju inte så ful du inte!
(obs: superpositiv kommentar!!) :hihi

Så lite dubbla negationer är bra! Då kan man säga allt och inget på en gång :tummenupp

Ludde78 skrev:
Hm, dubbla negationer, hur ska man tolka det..?? :mad: :gnissla :7peta

Nu hänger jag inte med... :D

Dom kanske menar att du har en hård sadel..? :confused:

katanamannen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
TL1000S
Ludde78 skrev:
Perfekt, då kan väl du rabbla upp oljor som är bättre än de Honda rekommenderar; Castrol GPS eller för aktiv körning; R4. :tummenupp

En Hondaverkstad jag pratade med rekommenderade förresten INTE att man slänger i en "billig skitolja" över vintern, då det finns risk för att resterna från skitoljan inte vill blanda sig med den mycket bättre oljan som man slänger i vid oljebytet till våren.

Den ända gång de rekommenderar att använda en billig olja är vid inköring, just för motorn ska kunna slitas in, och då blir det helt enkelt för lite friktion med de dyrare oljorna.
Vänligen skippa GPS eller Castrolen över huvudtaget till hondan och välj kanske en Motul delsyntet istället (5100) som är bra , lite dyrare men det är den värd.
Körde castrol i min f-2 och fick inge vidare resultat. Även om GPS är en mkt bra olja så är den kanske för bra-tunn..

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
katanamannen skrev:
Vänligen skippa GPS eller Castrolen över huvudtaget till hondan och välj kanske en Motul delsyntet istället (5100) som är bra , lite dyrare men det är den värd.
Körde castrol i min f-2 och fick inge vidare resultat. Även om GPS är en mkt bra olja så är den kanske för bra-tunn..

För sent- nu ligger det redan 3,5 liter sprillans GPS i hojen... :D
Vet dock inte resultatet ännu, det får nog vänta till i vår... men tack för tipset. :tummenupp

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Dr.Bike skrev:
Negationer är det som bygger språket i västmanland därifrån jag är! :tungan
allt går ut på att folk ÄR negativa i grunden! OCH: Låter negativa! :lol

Lyssna på det här (läs det på bred gnällbältiska får du se!!) Sagt mellan två personer i västmanland:

- Soooolän skiiiinär idaa!
- Jaaaah ida ja! Då skalu se imorrn då!

Eller när man vill säga nåt riktigt fint till dansens pärla sådär lagom till det börjar dra ihop sig till sista dansen:

- Jaaah, DU var ju inte så ful du inte!
(obs: superpositiv kommentar!!) :D

Så lite dubbla negationer är bra! Då kan man säga allt och inget på en gång :tummenupp

Hehe ja här vet man aldrig vad folk egentligen menar; orden säger en sak, tonläget något annat! :va :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Själv kör jag Castrol A747 i motorn och Castrol R30 i växellådan och är grymt nöjd. Fast det är ju inte relevant för dig. :hihi

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Goodstuff skrev:
Själv kör jag Castrol A747 i motorn och Castrol R30 i växellådan och är grymt nöjd. Fast det är ju inte relevant för dig. :hihi

Nej det är väl inte det, så till vida jag inte skaffar torrkoppling... :hihi

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
Dr.Bike skrev:

Även i min gamla hembygd Värmland använder man sig av dubbla negationer som "du är inte dum du inte". De e ju ett universellt uttyck vetja! :hihi

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ludde78 skrev:
För sent- nu ligger det redan 3,5 liter sprillans GPS i hojen... :D
Vet dock inte resultatet ännu, det får nog vänta till i vår... men tack för tipset. :tummenupp

Hur gick det med GPS-oljan?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...