Vilken NAS-disk rekomenderas?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!!

Japp, utrymmesbristen är ett faktum en ny hårddisk behövs och det snabbt!

Då jag så småningom kommer att slakta min stationära dator så har ögonen fallit på en så kallad NAS-disk. Skulle funka toppen för mina behov eftersom jag skulle kunna streama musiken ifrån den via nätverket utan att ha på datorn med hjälp av min SoundBridge.

Frågan är bara VILKEN DISK SKA MAN VÄLJA?
Har sneglat på WD World Edition. Vilken verkar ha problem med rättigheter att dela mediafiler med flera användare samtidigt.
Har även kikat på LaCie:s disk. Som verkar ha värmeproblem.

Vill ha längre livslängd än ett år på disken, så bra kylning/sval diska är att föredra. Prioriteras högre än snabbhet så att säga.

Kom med förslag. Pristak 1700kr helt 500-1000TB.

MVH
KaliZ

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Om pristaket kan rubbas en aning rekommenderar jag QNAP's sortiment.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Nas är helt värdelöst om du jämför med en helt vanlig dator.

Sätt din gamla dator i skrubben, stoppa i en massa disk och dela ut. Klart.

Mer kompetent än vilken hemma-NAS som helst.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
jag kör en synology ds207+ och är himla nöjd (förutom ljudnivån från 60mm fläkten, och den dåliga torrentklienten vilken förhoppningsvis komemr uppdateras)

men mha "zina" så kan jag streama all min musik vart jag än är. mkt bra, krävde lite haxxande med telnet för att få de å funka , men de fanns utmärkta wikis hur man gjorde.

men en ds 107 med en 1Tb Hdd borde väl hamna strax över din prisnivå bara.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Va dyrt det ska vara då!!! :mad: :va
Känns ju onekligen som att enda sättet att få en tillförlitlig disk är att köra med sina interna i burken och göra som någon sa... bygga in skiten i typ klädkammaren eller så.

Lite besviken är jag allt... vi har ju liksom passerat år 2000 och allt. :huvet

//KaliZ

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Va dyrt det ska vara då!!! :mad: :va
Känns ju onekligen som att enda sättet att få en tillförlitlig disk är att köra med sina interna i burken och göra som någon sa... bygga in skiten i typ klädkammaren eller så.

Lite besviken är jag allt... vi har ju liksom passerat år 2000 och allt. :huvet

//KaliZ

Yep, i know.
Köpte en QNAP TS-209 II och 2x1TB diskar i RAID1. Kostar fan apa. Men när det väl är uppe och snurrar så funkar det fint och håller låg ljudnivå vilket är skönt.

Men det är ju klart billigast om du gör som turbo föreslog, om du har nån gammal häck över och en eller två diskar.

Lycka till.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
men om man nu ska bygga en sån D-I-Y-NAS, så behöver man väl ett ganska litet nätagg tex.
för om man tänker på strömförbrukning och ljudnivå, så borde ett lowend sytem vara det bästa.
så vad borde minimum spec på en nas vara egentligen, så det bara är å sätta igång å clocka ner skiten :)

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Kör Lacie's 2big. Speglade diskar. Inte så snabb men jag behöver inte en bråkdel av prestandan för att flytta dokument och spela musik. Den är framförallt tyst och nästan gratis om man tar priset för diskarna lösa.

Klarar smb/ftp bra.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kör med en wd world edition 500gb funkar kanon till att spara undan skit, aldrig testat att streama musik. Bra probramvara för att komma åt den från din dator utanför nätverket också :tummenupp

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Kör med en wd world edition 500gb funkar kanon till att spara undan skit, aldrig testat att streama musik. Bra probramvara för att komma åt den från din dator utanför nätverket också :tummenupp
Hmm vad jag kan förstå... så kan inte flera personer ta del av filerna samtidigt. Den verkar ha stora problem med rättigheterna om man läser runt på olika forum??

Kör Lacie's 2big. Speglade diskar. Inte så snabb men jag behöver inte en bråkdel av prestandan för att flytta dokument och spela musik. Den är framförallt tyst och nästan gratis om man tar priset för diskarna lösa.

Klarar smb/ftp bra.
Lacie, var jag inne på.. men dem verkar lida av värmeproblem om man nu ska tro allt folk säger? Hur länge har dina snurrat? Mina beräknas stå på 24/7! :näsblod

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nas är helt värdelöst om du jämför med en helt vanlig dator.

Sätt din gamla dator i skrubben, stoppa i en massa disk och dela ut. Klart.

Mer kompetent än vilken hemma-NAS som helst.

Uja, dagens bästa tips helt klart, betydligt mer kompetent och mindre strul. :) En gammal häck har väl de flesta liggandes, krävs inte mycket prestanda för att dela ut lite skit, och bäst vad det är så får man fräs på ett smuttigt bildgalleri för alla dessa bilder....något folk lär komma underfund med nu när det krängs systemkameror i varenda buske. :D

/J

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag skulle inte rekommendera ett gammalt lik till NAS/server utan en modern Celeron D (Conroe) eller Sempron (BE) typ som bara drar hälften så mycket ström som en gammal P4'a, dvs i 45 watt eller mindre. En Celeron (som enkelt kan BSEL-moddas +33%), mobo och ddr2 kostar mindre än tusenlappen och chassit från en gammal CQ/HP Hem-PC från återvinningen funkar perfa iom det tysta nätagget.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Lacie, var jag inne på.. men dem verkar lida av värmeproblem om man nu ska tro allt folk säger? Hur länge har dina snurrat? Mina beräknas stå på 24/7! :näsblod

Tja, den står 24/7 inga problem för mig iaf. Är ju ett aluminiumchassie till 2big så den är ganska bra på att göra sig av med värmen :va

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA