vilken olja i min mc

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Hoj
Honda CBX600 E 1983
hej
jag har en gammal Honda CBX 600E från 1983 och undrar vilken olja det skall vara i dess motor?

vidare undrar jag vilken olja det skall vara i kardan?

bromsvätskan är DOT3, det står på behållaren

jag var i kontakt med en återförsäljare som verkar mkt bra, men de ville jag skulle köpa någon olja för 700 kr för 4 liter, tyckte det lät dyrt. Det står inget i verkstadshanboken jag har

tackar på förhand

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det trista svaret. I princip vilken motorolja som helst för MC. Det finns flera oljetrådar på Sporthoj men oändligt med kunskap i ämnet. Eftersom du bor inte alltför långt ifrån ICA i Alvhem så kan du köpa OK SBK Racing för ca. 120 Sek per liter. Den lär vida överstiga kraven. Biltemas helsyntetiska får du för 100 kr litern och den uppfyller också långt över de specifikationer som fanns när din hoj kom ut.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
hej
jag har en gammal Honda CBX 600E från 1983 och undrar vilken olja det skall vara i dess motor?

jag var i kontakt med en återförsäljare som verkar mkt bra, men de ville jag skulle köpa någon olja för 700 kr för 4 liter, tyckte det lät dyrt. Det står inget i verkstadshanboken jag har

tackar på förhand
Detta är texten i manualen:
1704724514966.png

I motorn funkar det mesta vad jag kan se (som ething skriver)
I kardan pytsar du i SAE90 - finns flera olika ex. här: https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/category&path=147_149

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Det trista svaret. I princip vilken motorolja som helst för MC. Det finns flera oljetrådar på Sporthoj men oändligt med kunskap i ämnet. Eftersom du bor inte alltför långt ifrån ICA i Alvhem så kan du köpa OK SBK Racing för ca. 120 Sek per liter. Den lär vida överstiga kraven. Biltemas helsyntetiska får du för 100 kr litern och den uppfyller också långt över de specifikationer som fanns när din hoj kom ut.
Tackar, en följdfråga- helt skall motorolja vara varm vid byte men jag skulle nog helst byta denna olja innan jag startar upp den. Den enda grejen är att oljan rinner långsammare kall?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tackar, en följdfråga- helt skall motorolja vara varm vid byte men jag skulle nog helst byta denna olja innan jag startar upp den. Den enda grejen är att oljan rinner långsammare kall?
Japp, blir lite tjockare hinna kvar i motorn av den gamla oljan

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
hej

tackar på förhand
Hej!

Om hojen stått några år:
Börja med att tappa ur den gamla oljan, i med ny olja 10-40 typ Biltema. Starta, varmkör och byt igen. Det har du råd med och du kan nog få ut en del skit som samlats på ställen där du inte vill ha en propp när du drar ut till våren... ny olja är en bra rengörare!

Du behöver verkligen ingen specialolja utan det funkar med i stort sett all MC-olja på Biltema eller lokala macken. Tex https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-oljor/4-taktsoljor/mc-olja-15w-40-4-liter-2000054347

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
DOT 3 har man gärna i äldre fordon som inte körs så mycket. Lite sämre kokpunkt men inte heller lika hygroskopisk. Vissa veteranfordon kan ha gummidetaljer i systemet som inte gillar DOT4 så man kan absolut köpa DOT3 om man vill. Finns även detta på Biltema. :)

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är du orolig för avlagringar så.

- Köp en billig olja och kör 5 min och byt sedan
- Du kan även spola ur motorn med diesel och sedan i med ny olja (och filter)

Oftast är oron inte befogad, men det känns bättre :)

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
CBX600E har jag haft en gång i tiden, sålde min till Ryssland. Det var på den tiden(90-talet) lite mer pappersexercis :)
Bra hoj, hydrauliska lyftare och om jag inte minns fel så var förgasarna också självjusterande.

Jag körde med en delsyntetisk 10w40 olja. Kardanen ska ha en 80w/90 hypoidolja. Viktigt att det står GL-5 på burken.
Oljans märke är av mindre av betydelse, var mer noggrann med filtret att det är ett känt märke.

sporthoj240111-1.jpg

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
En av anledningarna att man byter olja är att den blir kontaminerad av kopplingsrester och små metallspån från slitage av motor och växellåda. När hojen stått ett tag sjunker detta till botten och följer inte med ut om du tappar ut oljan. När du startar upp hojen med ny olja blandas skiten igen och den nya oljan blir mörk direkt.
Därför vill du alltid starta och köra en sväng innan du tappar ur den gamla oljan.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC