Vilken olja till R1?

Micke_dee

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1 -00
Köpte mig en R1-00. Han har kört på Sbk racing oljan från OKQ8. Den ska väl funka bra iden? Tycker de sägs olika om varje olja. Vissa är nöjd, vissa slirar de för.

Micke_dee

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1 -00
Min oljalampa har lyst en stund sen slocknat. Kollat i nivå glaset å då har de var typ i halva glaset, men nu idag kolla jag igen. Fick jag i 1dl olja. Hur stor fara är de? Har man nån marginal innan de är fara för motorn

Ska glaset vara fullt eller halva?

Micke_dee

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1 -00
Kör nu på SBK racing oljan men nu har preem utförsäljning på deras Motoex 10W 40w olja.

Hur är den? Nått att ha i en R1a?

81

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
-11 Ducati 848
Sluta häll i SKIT oljor i era sport hojar för fan, det är avancerade motorer...
Kör Motul el andra fina oljor.
Hämbränt? el ren Rysk Vodka ???

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad är en fin olja då? Snygg förpackning? Högt literpris? Läs på lite om vilka klassningar tillverkarna kräver, och vad oljorna verkligen har. Ämnet har diskuterats till förbannelse, och hittills har inget ras pga lågt literpris bevisats :fakta

Sen kan du läsa dom här två trådarna:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

Bäst du skriver det i oljetråd 1 & 2 så de som har riktig erfarenhet, motiverar sig och förklarar så dödliga kan förstå varför det är skit samma vilket fabrikat man använder och det enbart är klassningen som är viktig.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Det sägs att Castrol's olja kan få kopplingen att bete sig konstigt. Min R1 -08 funkar dock bra med Castrols RS4.

Den heter R4 såvitt jag vet, och verkar dessutom vara på väg att försvinna mer och mer. Tror Castrol har släppt nyare produkter som ersätter?

yamaha center sa detta till mej då min drog massvis med olja, vad vet jag, jag köpte bästa dyraste helsyntet, dom borde jhu veta , eller?

Ja, vad nån säger på yamahacenter har jag lärt mig att man ibland ska ta med en nypa salt (och många andra hojbutiker med för den delen). Jag menar låter det logiskt, att man ska köra en sämre olja för att den inte ska förbränna för mycket? Nä en delsyntetolja kan inte rädda dåliga kolvringar, vilket är allmän kännedom att gammla yamma lider av, redan tidigare än R1:an kom. Dessutom vill jag minnas att det rekommenderas helsyntet enl. R1:ans manual/handbok (inte 100% på det dock)

För övrigt så är det lite komiskt att några i tråden säger att det slirar på GPS, medans andra säger att när dom bytt till GPS slutar det slira :tungan ingen logik i det. Dessutom är det många som har kompisar som haft problem med den och den oljan osv osv. Frågan är ju hur skicket är på lameller, fjädrar och stålskivor om kopplingen slirar? Jaja det vanligaste man hört är iaf att man får problem på gamla R1:eek:r om man tankar i GPS:en, så det kan man ju iaf. undvika..

Bara mina tankar..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
För övrigt så är det lite komiskt att några i tråden säger att det slirar på GPS, medans andra säger att när dom bytt till GPS slutar det slira :tungan ingen logik i det. Dessutom är det många som har kompisar som haft problem med den och den oljan osv osv. Frågan är ju hur skicket är på lameller, fjädrar och stålskivor om kopplingen slirar? Jaja det vanligaste man hört är iaf att man får problem på gamla R1:eek:r om man tankar i GPS:en, så det kan man ju iaf. undvika..
Det KAN ju vara så att en 10 år gammal retta inte har originialkoppling längre, och förrförrförrförrförra ägarn stoppade i en koppling som bara tålde GPS, medans original inte gör det, eller om det nu är tvärs om ;)

Och hur lyder svaret om motoex oljan? En sämre olja eller ?
Kolla klassningarna och viskositeten, stämmer dom så är det bara att hälla i den.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Bara mina tankar..

Nu är vi på sporthoj, och där är det aldrig kopplingens fel att kopplingen slirar utan alltid oljans!
Fyll motorn med ventilslippasta om så krävs.:mattias

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Det KAN ju vara så att en 10 år gammal retta inte har originialkoppling längre, och förrförrförrförrförra ägarn stoppade i en koppling som bara tålde GPS, medans original inte gör det, eller om det nu är tvärs om ;)

Hehe jaa självklart, vaffan de tänkte jag inte på :tungan så är det ju såklart :fakta

Nu är vi på sporthoj, och där är det aldrig kopplingens fel att kopplingen slirar utan alltid oljans!
Fyll motorn med ventilslippasta om så krävs.:mattias

Uppfattat, oljan är boven :tummenupp även om man har lameller gjorda i teflon, mellanskivor av tvål och fågelfjädrar istället för kopplingsfjädrar, så är det ändå oljan de är fel på. Och sålänge man inte kör castrull GPS eller OKQ8 SBK så kan man åka på vaffan som helst, inkl. beggad frityrolja, barnolja eller fiskleverolja :tummenupp :mattias

Med andra ord, vad ni än gör byt absolut aldrig ventiltätningar eller kolvringar, renovera heller aldrig kopplingen. Kör bara med rätt olja och håll stumt så slirar de inte :D :glömdet

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept