Vilken olja?

jkarlgre

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Inomhus!!!
Hoj
Gixxer 750-88:a
Jag har en Suzuki 750 gsx-r -88:a.
Var in häromdagen till en MC-firma och frågade vilken olja jag skulle byta till.
Fick till svar en mineralolja 2T!!
Dem är speciellt inköpta för den typ av maskin som du har.

Jag trodde att det skulle vara ultramodern syntetolja 4T Racing osv.
Jag har nyss skaffat båge så jag är inte så hemma på detta.
Vad använder ni andra med liknande maskiner?
/Jerker
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Inte racingolja eftersom du har våtkoppling,
racers har torrkoppling.
Köp en helsyntetisk högklassig MC-olja
("JASU MA"-klassad)
t.ex. Motul 5100 eller Castrol R4

Mineral-2takts-olja är för mopeder,
sån använder man inte ens i skotern.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Silwer skrev:
varför just helsyntet?

det funkar med mineral med.

Därför att helsyntet är bättre.
Om man inte är rädd om sin högvarviga motor
funkar det med valfett och spillolja oxo. :1pajas
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
gthyni skrev:
Därför att helsyntet är bättre.
Om man inte är rädd om sin högvarviga motor
funkar det med valfett och spillolja oxo. :1pajas
Men byter man olja var ca: 500 mil så räcker mineral mer än väl i alla maskiner
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag byter lätt så ofta, jag är absolut inte övertygad om helsyntetsoljans överlägsenhet, utom när det är förjäkla kallt, då rinner den bättre än mineraloljan.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Det finns klassning av olja utifrån smörjande
egenskaper, trycktålighet och värmetålighet.

Både mineral- och syntetolja är kokade från råolja.

Mineraloljan har en bas där man kokat från de
segment av råoljan som är lämpliga för smöjning,
långa kolföreningar, där man sen tillsätter kemikalier
som bättrar på egenskaperna, t.ex håller den tunn
vid kyla.

I syntetolja har man plockad sönder basen mer
och kan därför optimera redan i oljebasen innan
man ens börjat med tillsatser.

En mineralolja är den andra ganska lik,
medan en syntetolja är mer optimerad för
användningsområdet.

Jag kör min gamla BSA på mineralolja (Castrol GTX)
för den slamrar och läcker mindre då,
(gumman är iaf 33 år gammal).
Jag vet att det är bara kosmetika,
för motor mår inte bättre av GTX än Formula RS
men jag slipper höra hur sliten den är :sjuk
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
de flesta motorer blir slammrigare med syntetolja.
Det används heller inte heller i alla tävlingsfordon, utan även där är skolornma olika vad som gäller.
Jag kommer inet köra helsyntet iaf, möjligen delsyntet.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Silwer skrev:
de flesta motorer blir slammrigare med syntetolja.
Det används heller inte heller i alla tävlingsfordon, utan även där är skolornma olika vad som gäller.
Jag kommer inet köra helsyntet iaf, möjligen delsyntet.

Slammer:
man döljer symptomen men löser inte
problemen, ibland kan man tog skapa problem
gm att försöka dölja symptom.

Tävling:
är det traktorpulling du pratar om,
en F1-bil skulle inte ens komma runt
uppvärmingsvarvet med mineralolja i motor.
Allt annat är mytbildning.

Delsyntet:
vad är fördelen att bland en optimerad oljebas
med en ooptimerad? Man slår i lite syntetbas i
en mineralolja och höjer priset. Verkar dyrt och
dåligt i mina ögon.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
slammret är inte några problem du hör utan ljud motorn ger ifrån sig, den låter mindre med mineral helt enkelt.

F1 är inte all motorsport, vad de häller i bilarna där har du inet råd att tänka på.

Jag tror det mer handlar om personlig övertygelse, du kan egentligen inte presentera några fakta som kan övertyga om att syntetolja är fulständigt överlägsen för alla motorer, och det märks på marknaden med, mineral är på väg tillbaka.
Jag tror inet på sagorna tyvärr, har haft möjlighet att testa lite själv och jag är inte imponerad.
Man får väl köra med det man litar på
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Inga argument,
jag tyckte ju för tusan att jag skrev en mindre essä
ovan om processen kring smörjoljeframställning.
Var var dina argument?
- det finns några ej specificerad tävlingsmotorer som körs med mineralolja
- Mineral är bra

Mineralolje-religionen mäktig, medlemmar tror t o m
att mineraloljan är på väg tillbaka och syntetoljan
på väg ut. Jesus återkomst kommer att ske, då
han kommer seglade i en uppskuren dunk Castrol GTX
på var fot över nästa stor oljeutsläpp i Kategatt. :p

Problemet med religion är att inga argument biter,
så jag ger upp, kör du på valfett om du vill.
Jag vill bara att den som vill ska få fakta och göra ett
rationellt val. :fakta
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Är verkligen oljan i just F1motorer så jävla speciell jämfört med det "värsta" man kan köpa över disk?
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Olja i F1 bilarna är ungefär samma som säljs i mackarna, men dom har nån tillsatts så inte oljan ska "skumma"
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gthyni skrev:
Mineralolje-religionen mäktig, medlemmar tror t o m
att mineraloljan är på väg tillbaka och syntetoljan
på väg ut. Jesus återkomst kommer att ske, då
han kommer seglade i en uppskuren dunk Castrol GTX
på var fot över nästa stor oljeutsläpp i Kategatt. :p

Du kan få berätta för mig _vad_ det är i en olja som "smörjer" och varför syntet smörjer bättre (inte att det smörjer längre, för det vet alla) än mineral om de båda har lika hög flampunkt och samma viskositet vid en motors arbetstemperatur. Please?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Mineralolja raffineras (destilleras) from ur råolja.
Den tyngsta minst lättflyktiga segmentet består
av långa kolföreningar, dessa har visat sig ha
goda smörjande egenskaper och tryck och används
därför som bas i motorolja och andra smörjmedel.

Varför olja är halt vet jag inte,
kanske finns det någon kemist lr fysiker
som kan svara på det. Men det gör ingen större
skillnad i sammanhanget.

Oljebolagens kemister analyserade iaf
smörjoljan sammansättning och egenskaper.
Syntetoljan kommer ur dessa rön, man kunde
syntetisk återskapa de positiva egenskaperna
och begränsa andra mindre positiva dito.
Man kunde också optimera egenskap som är
bra för olika typer av användning.

Jag skrev att syntetolja också kommer ur råolja,
det flesta råmaterialen till syntetolja är petroliumbaserade estrar etc.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det är bara snack i vilket fall, säljar snack.
Man får tro vad man vill och det är kanske bra med syntetolja med, men inom raly tex så körs mycket mineral, folk ha byt från den hypade syntetoljan som ändå inet höll vad den lovade.
Nu köper de billigare olja och byter i stället ofta, såsom jag gärna gör.
Vill man slå på stort och köpa en jäkla dyr olja så gör det, men sitt inte och blint lita på att den håller lika mycket längre än mineraloljan som den kostar i pris.

Dock får jag säga tat 2t olja helsyntet är väldigt bra och det använder jag gärna till sånna motorer.
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top