Vilken olja?

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Men byter man olja var ca: 500 mil så räcker mineral mer än väl i alla maskiner

Spelar ingen roll hur ofta du byter ut en mineralolja, den är fortfarande mycket sämre än en helsyntet. Vid höga varvtal och hård belastning klarar en mineralolja inte av att smörja då skär motorn direCKT!

PUNGT SLUT
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nytt rekord i trådlyft?

Lär få tillägga en sak.
Jag kör yamaha yzf thunderace och jag har fan haft jävla problem med slirande koppling när jag kört på castrol och efter att jag börja misstänka att det var oljan så har jag hört från alla möjliga hörn från folk med yamaha sporthojar runt min årsmodell 97 och verkstäder att den oljan skall man undvika i i min och liknande yamahahojar (kan bara svara för min vet ej hur det är med nyare modeller) för det blir slirande koppling av den om man tuktar hojen.

Är ingen expert så kan inte säga varför men men så har det då varit för mig och många andra och det är inte kopplingen det är fel på.

Dom flesta andra märkerna tror jag funkar hur bra som helst.
Många har rekommenderat shells olja till yamahahojarna minns fan inte om det var mineral eller halv/hel syntet men det är ju bara att söka i forumen.

Kan ju bara säga att det med minneralolja eller helsynt är som nån sa uppspeedat. Alla försäljare vill väll sälja dyraste oljan så klart men va fan på min quad 06 jag hade så kan jag ju säga att helsyntet gjorde att kopplingen inte funka alls men bytte bara till mineralolja så vart det super sen.

Förklaringen jag fick är att syntetolja är för fin för vissa kopplingar och att den helt enkelt blir för hal och då framkommer slir.

Vild gissning är väll att om det är som folk säger att det blandas i grejer i oljan för att våtkopplingen skall funka så måste yamaha och Castrol ha hatat varan och vägrat samarbetat när dom tog fram sina produkter
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top