vilken omkörning!!!!!!

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
PutteLiten skrev:
World Champion. :fakta

Och, han körde i FLERA år med en Suzuki som inte gick att vinna med. Typ som den nuvaraden Suzukin...

Kevin körde dock skiten ur den hojen. :)

Cool kille dessutom. :)

wöörd.
han har dessutom fler GP segrar än Rainey, på en hoj som knappast någon annan hade hamnat på pallen med.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Strider skrev:
:finger


Kevin hade aldrig vunnit säsongen 93 om inte Rainey hade krashat på Misano och brutit ryggen.

Kevin var inte kompetent nog att utveckla Suzukin till en vinnarhoj heller. Titta på vad Doohan gjorde med Hondan, från att ha haft ett rykte om att vara mycket svårkörd blev det en vinnarhoj som alla ville sitta på.

Vad hände när Doohan slutade? Criville kunde inte leda utvecklingsarbetet vidare och Roberts o Suzukin var snart förbi. När sedan Rossi dyker upp på scenen så dröjer det inte länge förräns Hondan är en vinnar hoj igen.

Tja, om du har koll på hur extremt långt efter suzukin var i utvecklingen och hur långt schwantz och suzuki ändå förbättrade den under tiden han satt på den så är hans segrar på suzukin väl imponerande.
Doohan var motsträvig _Hondas_ utveckling, han ville inte alls ha de "snällare" mer lättkörda hondorna hondas utvecklingsteam tog fram, han ville ha de elaka femhundrorna, eftersom han var en av de få som kunde köra dem, men doohan var heller inte överlägsen när rainey och schwantz regerade banorna..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Kevin

Kevin var en underdog och kommer alltid att vara älskad för det (särskilt av mig). Möjligt att han inte vunnit om inte Rainey skadats men sådan är racing (lite löjligt att prata om i en sport där man räknar tusendelar...). Sen spelar det inte roll inom vilken del av MC-racingen man tittar 8undantaget speedway) så har Honda överlägset mest personal och resurser för att utveckla bitarna.

Doohan var/är en mer komplett förare men Kevin förblir en hjälte...
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Doohan for president! :fakta
Nu som bakgrundsbild på burken hemma! Hade den bilden i affischformat på kylskåpet ett par år men gav bort den till en behövande som fyllde år, såna dyrbara presenter ger man inte till vem som helst!
För övrigt så har jag aldrig sett varken Rainey eller Schwantz köra, man kanske skulle skaffa sig lite GP500 memorabilia i form av en film (någon som vet var man kan ladda ner? :hej )
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Doohan kunde nog kämpat till sig en titel medan schwantz och rainey körde som sagt, men 500-vm var betydligt mer öppet om vem som skulle ta titeln i början av 90-talet, när rainey skadade sig och scwantz slutade var det knappt någon som kunde utmana Doohan, inget snack om saken att han var kungen efter det. Efter Doohan har det varit lite stiltje fram till nu, när det finns ett helt gäng förare som både kan vinna race och vara framtida världsmästare, även om Rossi fortfarande är spetsen och har tronen. Exempelvis tror jag Melandri kommer bli riktigt farlig när han börjar få mer rutin på de större maskinerna, Sete visar att han kan och inte är rädd, Biaggi ger järnet när han känner att han har samma bacning på material, capirossi gör underverk på ducatin osv.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Strider skrev:
:finger


Kevin hade aldrig vunnit säsongen 93 om inte Rainey hade krashat på Misano och brutit ryggen.

Kevin var inte kompetent nog att utveckla Suzukin till en vinnarhoj heller. Titta på vad Doohan gjorde med Hondan, från att ha haft ett rykte om att vara mycket svårkörd blev det en vinnarhoj som alla ville sitta på.

Vad hände när Doohan slutade? Criville kunde inte leda utvecklingsarbetet vidare och Roberts o Suzukin var snart förbi. När sedan Rossi dyker upp på scenen så dröjer det inte länge förräns Hondan är en vinnar hoj igen.

Trevligt, får väl bjussa på ett :finger tillbaka då.

Kevin gjorde ju hojen till en vinnarhoj, eller vad kallar du 25 st 500cc GP segrar och en världsmästartitel? (eller så var hojen underlägsen men Kevin vann på den iallafall...)

Det är möjligt att Doohan var en bättre utvecklare men det är grymt mycket bättre backning från Honda också. Kolla på Suzuki nu, de är ungefär lika långt efter som de var då Kevin kom till dem. Varken Roberts, Gibernau, Hopkins eller någon annan som kört Suzuki de senaste åren har tagit den framåt, alla dessa är väl inte kassa utvecklingsförare eller? I det ljuset så tycker jag att Kevins segrar är än mer imponerande.

Vi har alla våra favoriter och för mig får du gärna höja Doohan till skyarna, men hos mig och massor av andra så är Kevin den bäste.

#34 :bow

5.jpg
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Doohan kunde nog kämpat till sig en titel medan schwantz och rainey körde som sagt, men 500-vm var betydligt mer öppet om vem som skulle ta titeln i början av 90-talet, när rainey skadade sig och scwantz slutade var det knappt någon som kunde utmana Doohan, inget snack om saken att han var kungen efter det. Efter Doohan har det varit lite stiltje fram till nu, när det finns ett helt gäng förare som både kan vinna race och vara framtida världsmästare, även om Rossi fortfarande är spetsen och har tronen. Exempelvis tror jag Melandri kommer bli riktigt farlig när han börjar få mer rutin på de större maskinerna, Sete visar att han kan och inte är rädd, Biaggi ger järnet när han känner att han har samma bacning på material, capirossi gör underverk på ducatin osv.

Nu ska vi inte förvränga historien och sanningen. Doohan var överlägsen -92 och hade vunnit titel om han inte hade skadat sig på Assen (då man var på god väg att amputera hans ben). Innan Assen hade han 5 vinster och 2 andraplatser. Under samma period hade Rainey skrapat ihop 1 vinst och 3 andraplatser. Schwantz 1 vinst och 1 andraplats. Rainey vann säsongen med bara fyra poäng över Doohan trots att Doohan inte kunde ställa upp i fem race pga sin Assen-skada.

Att Suzukin skulle ha varit mycket sämre är skitsnack. Doohan pratade med Suzuki om att köra RGV:n -91. Den var i flera avseenden bättre än Hondan och Doohan var irriterad över att inte få de senaste bitarna till sin NSR (de fick Gardner).

-91 körde Schwantz och Rainey på Dunlop som var helt överlägsna Michelin - som Doohan körde på. När Schwantz och Rainey gick över till Michelin -92 hade de samma problem som Doohan hade haft hela -91 och kraschade till höger och vänster. På likadana däck var Doohan överlägsen.

Efter sin skada på Assen hade Doohan inget kontrakt inför -93. Han ansågs vara ett osäkert kort (benet såg ut som en banan) men han skrev till slut på för Honda. Under vintern använde han all tid för att komma i form och var inte stark nog att testköra förrän det bara återstod tre veckor till första racet:

Följande ur boken Thunder from Downunder av Mat Oxley.

"The first time I rode the bike it was a piece of junk and I told them so. The development had gone off track; the bike had just become a test bed, with fuel injection and all this other stuff. Itoh would always say everything was great and Daryl (Beattie) didn´t have the experience to enforce his ideas." - Doohan

"Few people saw Mick walk in -93; he´d use a scooter for the short trips, and would always put his left foot down first as he rode his NSR into the pits."

Till säsongen -94 hade Doohan blivit bättre i benet och resten är historia.

Om Doohan som utvecklingsförare:

"No disrespect to Wayne Garder, but Wayne didn´t really know how a motorcycle worked, he just wrestled it around. Honda built a good bike in -87 and Gardner ran away with the title, but they got way off the rails in -88 and -89: there was heaps more power but the chassis didn´t handle. Mick has a lot to do with turning the Honda into a good motorcycle." - Jeremy Burgess

Fem raka 500-titlar!

:bow :fakta
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top