Vilken platt tv?

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Tjo!

Vill ha en platt tv ca 46-50"
Prisklass runt 8K.

Vilken är det som gäller?

Vad e det för skillnad på led o lcd?

Linkan

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Åhh Panasonic är min personliga favorit :tummenupp
Vet inget om denna dock men google är din vän.
Har en äldre lcd variant som fortfarande levererar kanonbild.

Och eftersom jag är skadad efter för många år i branchen så bjuder jag på: Pajasoonic :banana

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Panasonic rekommenderas varmt, helst i plasma då panasonic köpte upp hela Pioneers produktlinje samt deras tv-fabrik, panasonics neoplasma är något av det brutalaste du kan få i TV-väg idag (dessa kostar dock 15k och uppåt) har själv en panasonic plasma 42" från -05 som funkar hur bra som helst, inga bildfel, inga inbränningar, inga döda pixlar, bilden är fortfarande lika skarp som den dagen TV:n först togs ur sin kartong, något som få andra märken klarar att leverera då tv-apparater inte ska hålla längre än garantin gäller, särskilt inte de billiga...
Även min gamla Panasonic tjock-TV med quintrix F-bildrör från -99 som står hos morsan och farsan stånkar fortfarande på i samma tempo som innan utan bildfel och andra dumheter även om den numera bara används någon timma per dag...

sen om du ska ha led, lcd eller plasma låter jag vara osagt då det beror helt på vad du använder tv:n till mest, men om du som mig nästan uteslutande använder tv:n till film så säger jag utan tvekan plasma, filmer som ses på en tv med dålig svärta är en styggelse!

edit: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TXP50VT50Y/panasonic-50-3d-plasma-smart-tv-tx-p50vt50y
DREGEL!!!!!

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ey. Tänkte köpa mig en julklapp.

Kikar på Samsungs ES7005 resp 8005 serier. De verkar VÄÄLDIGT snarlika, förutom att Den dyrare 8005 (55") kostar 6k mer än den billigare 7005. Annan design på foten samt att den dyrare har "Micro Dimming Ultimate" medan den billiga har Micro Dimming Pro. Vad det nu är. 6k lixom?

Om ingen har nåt att invända så får det bli den billigare.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ey. Tänkte köpa mig en julklapp.

Kikar på Samsungs ES7005 resp 8005 serier. De verkar VÄÄLDIGT snarlika, förutom att Den dyrare 8005 (55") kostar 6k mer än den billigare 7005. Annan design på foten samt att den dyrare har "Micro Dimming Ultimate" medan den billiga har Micro Dimming Pro. Vad det nu är. 6k lixom?

Om ingen har nåt att invända så får det bli den billigare.

Det är inte så mycket som skiljer. Det är någon ingång som saknas på den 7 serien. (3,5 millimeters ingång för ljud) och sen är det vissa skillnader i vilka lägen på motion plus som finns. (Jag tror att 8 serien har 200 Hz och 7 serien har 100Hz). Detta utöver olika micro dimming som du hittat.
Men på det stora hela så tror jag faktiskt inte att du kommer att uppleva någon enorm skillnad mellan dom apparaterna. Om du inte är enormt kräsen vill säga.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hur mycket ska man behöva pynta för en tv jävel för att få ljudutgångar? Om det ens finns, majoriteten verkar bara ha ingång.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Hur mycket ska man behöva pynta för en tv jävel för att få ljudutgångar? Om det ens finns, majoriteten verkar bara ha ingång.

Optisk ut brukar väl finnas?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Optisk ut brukar väl finnas?

Det har jag.

Men av nån anledning så får jag inte ut nån ljud när jag kopplar optisk kabel till min förstärkare.

Kan det bero på att jag tar mina tv kanaler via antennsladd?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det har jag.

Men av nån anledning så får jag inte ut nån ljud när jag kopplar optisk kabel till min förstärkare.

Kan det bero på att jag tar mina tv kanaler via antennsladd?

Njae, du bör få ut ljud ändå.

Du måste inte slå på optiska ingången på stärkaren då?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Njae, du bör få ut ljud ändå.

Du måste inte slå på optiska ingången på stärkaren då?

Ja, jag tycker också det.

Kan ärligen erkänna att jag inte vet hur jag ska göra det. Nu när jag skrev det här kom jag dock på en lösning som kanske kan funka. Köpte hemmabiot av min syster för ett tag sen, utan instruktionsbok.. DVD förstärkare så det är ju ingen värsting.

Edit: Ingen optisk kabel till förfogande för tillfället, provade dock med scart från tv:n till stärkaren, och det funkade. Väldigt lustigt att det inte funkade förra gången...

Problem solved :D

Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Beror väl på om du vill ha en plasma eller lcd? Själv kör man en Panasonic plasma G30 och är riktigt nöjd. Var först inne på att köpa en lcd men dessa har en hel del problem med bla clouding som gjorde att jag valde bort dessa. Se du mkt på film så är det plasma som gäller, iaf enligt mig.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Beror väl på om du vill ha en plasma eller lcd? Själv kör man en Panasonic plasma G30 och är riktigt nöjd. Var först inne på att köpa en lcd men dessa har en hel del problem med bla clouding som gjorde att jag valde bort dessa. Se du mkt på film så är det plasma som gäller, iaf enligt mig.

Håller med. Tycker fortfarande att plasma är bättre i de flesta avseenden, speciellt i större storlekar (50+")

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Kolla på Panasonic g serie (plasma), vi har dom på skolan & jag har den hemma, mest bild för pengarna av alla vi har kollat på. Tips från en tekniker på HDA Bildproduktion.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu blev det en Slamsug då Sonyn inte gick att få tag på och den lever upp till namnet. Skall per omgående nyttja det öppna köpet, för fy fan vilken skitpryl..
Maken till "bleeding" / "clouding" har jag aldrig sett. Deras kvalitetskontrollanter är förmodligen blinda dansmöss.. När bilden är mörk är allt flammigt av ljusa fält stora som kaffekoppar.

UE46ES67xx är modellen, undvik.

För hitta nå annat. 7-8kkr. Tips, mottages, tacksamt.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Nu blev det en Slamsug då Sonyn inte gick att få tag på och den lever upp till namnet. Skall per omgående nyttja det öppna köpet, för fy fan vilken skitpryl..
Maken till "bleeding" / "clouding" har jag aldrig sett. Deras kvalitetskontrollanter är förmodligen blinda dansmöss.. När bilden är mörk är allt flammigt av ljusa fält stora som kaffekoppar.

UE46ES67xx är modellen, undvik.

För hitta nå annat. 7-8kkr. Tips, mottages, tacksamt.

Där ser man. Jag kör med nästan samma modell (UE46ES6575) och är riktigt nöjd.
Kan inte tänka mig att det skiljer så mycket mellan dessa modeller. Det är nog mer troligt att jag antingen ser sämre, eller är mindre kräsen. Jag gick trots allt från en 7 år gammal 32" LCD, så allt var ett uppköp för mig. :rolleyes:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Där ser man. Jag kör med nästan samma modell (UE46ES6575) och är riktigt nöjd.
Kan inte tänka mig att det skiljer så mycket mellan dessa modeller. Det är nog mer troligt att jag antingen ser sämre, eller är mindre kräsen. Jag gick trots allt från en 7 år gammal 32" LCD, så allt var ett uppköp för mig. :rolleyes:

Köpte också en samsung för några månader sedan, en såndär 7005a.
Bilden är helt perfekt, men det verkar som att det gått ut en del måndagsex.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO