Vilken platt tv?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Nu blev det en Slamsug då Sonyn inte gick att få tag på och den lever upp till namnet. Skall per omgående nyttja det öppna köpet, för fy fan vilken skitpryl..
Maken till "bleeding" / "clouding" har jag aldrig sett. Deras kvalitetskontrollanter är förmodligen blinda dansmöss.. När bilden är mörk är allt flammigt av ljusa fält stora som kaffekoppar.

UE46ES67xx är modellen, undvik.

För hitta nå annat. 7-8kkr. Tips, mottages, tacksamt.

Jag är på gång att ev handla denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1172712 lite dyrare men fått bra kritik i div forum.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Köpte också en samsung för några månader sedan, en såndär 7005a.
Bilden är helt perfekt, men det verkar som att det gått ut en del måndagsex.

Så kan det nog vara. Har en jobbarkompis som köpte en likadan som jag och han är också helt nöjd. Sedan är det givetvis också så att när man kommer upp i skärmar av den här storleken så är ju signalen in väldigt viktig. Så det är helt bedrövligt att kolla på kanalerna via analog signal.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lutar åt Sharp eller Panasonic. Hade gärna valt plasma men då jag använder den som datorskärm en del så går det lite bort..

Dessa ljusa/flammiga fläckar är där oavsett vilken insignal det är, blu-ray som analog.. Sunkigt ex. möjligen men när jag får nåt sånt blir jag lätt kategorisk...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Heter det fortfarande platt-tv?

Jag funderar på att börja tillverka plastbaljor man kan fästa bakom plasma- och ledskärmarna så pretto
hipsters kan få den där härliga tjock-tv, retrolooken.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Jag är riktigt nöjd med min LG 50" Plasma, som jag köpte för 2.5 år sedan för 8k. Den är klart bättre än flera andra 50" jag har sett, bl.a. Samsung och Sharp.
Funkar också att använda som datorskärm, om du tänker på inbränningar så är det ingen fara.

Det man ska tänka på framför allt tycker jag är ljuset i rummet där TVn står. Tittar man bara på TV när det är mörkt och har ganska mörkt i rummet så är det Plasma som gäller alla dagar i veckan.
Om man däremot ser mycket på TV när det är ljust, alternativ har stora fönster eller att solen skiner in/reflekteras så ska man nog ha en LCD/LED. Vissa upplever även dessa som bättre då man spelar TV-spel och ser på sport. Jag tycker det funkar utmärkt på min Plasma dock.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Heter det fortfarande platt-tv?

Jag funderar på att börja tillverka plastbaljor man kan fästa bakom plasma- och ledskärmarna så pretto
hipsters kan få den där härliga tjock-tv, retrolooken.

Bra ide, fixa nåt plast man kan sätta framför också för att få den där riktigt buttiga känslan.
Du kanske tom kan utveckla någon form av ballast så att man får rätt vikt också. :yoparty

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

Jag skulle sett denna tråden tidigare, för jag köpte aug 2012...
...Nu är det väl inte aktuellt längre...

Men jag hade möjligheten att jämföra en E5Y mot en ET5Y i butik.
IMO hade båda bra bild vid stillbild, men E5Y led av eftersläpningar i bilden medan ET5Y var mycket bättre på detta.
För mig var skillnaden mellan E5Y och ET5Y tillräckligt stor för att motivera att ta ET5Y modellen.
Fast det blev 'bara en liten' 42:a. Alltså TX-L42ET5Y.
Mycket nöjd. IPS panelen ger bra färger och betraktningsvinkel. Är väl smart delen som kunde varit lite bättre. Får bättre prestanda med en Raspberry Pi som jag köpte för 375kr (går att hitta lite billigare nu, även inom Sverige).

ET5Y modellerna har passiv 3D och det medföljer 4 glasögon.
Har inga 3D filmer ännu, så har faktiskt inte provat.
Men jag såg The Hobbit HFR 3D på bio och jag tyckte att de aktiva 3D glasögonen var irriterande p.g.a. dålig passform och för tunga/framtunga.
De passiva glasögonen är lätta (och billigare och behöver inte laddas/byta batteri).

I övrigt, för någon som är intresserad av att köpa Panasonic LED TV
WT50Y > DT50Y > ET50Y > ET5Y > E5Y
(WT50Y är bättre än DT50Y som är bättre än ET50Y som är bättre än ET5Y som är bättre än E5Y)

Så för 47" så blir det:
TX-L47WT50Y > TX-L47DT50Y > TX-L47ET50Y > TX-L47ET5Y > TX-L47E5Y

IMHO är ET5Y / ET50Y så pass bra att det känns inte nödvändigt att välja bättre om inte prisskillnaden är väldigt liten. E5Y däremot valde jag bort p.g.a. för dålig följsamhet i bild/eftersläpningar för att jag skulle vara nöjd.

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Jag köpte en samsung 60" Led som jag e kanon nöjd med. Tror serien heter 7000 nånting. Skall nu även köpa 50" likadan till sovrummet. Har upplevt en helt ny generation av 3D :tuttar:fyllisar porr :D

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu blev det en Slamsug då Sonyn inte gick att få tag på och den lever upp till namnet. Skall per omgående nyttja det öppna köpet, för fy fan vilken skitpryl..
Maken till "bleeding" / "clouding" har jag aldrig sett. Deras kvalitetskontrollanter är förmodligen blinda dansmöss.. När bilden är mörk är allt flammigt av ljusa fält stora som kaffekoppar.

Det är inte säkert att det beror på att det är fel på TV:n.
Jag är helt nöjd med bilden på min TV och det är en några år gammal Samsung 46" med LCD. Kommer inte ihåg modellbeteckningen exakt.
Men direkt ur kartong var den allt annat än rolig. Massor av eftersläpningar och skit i bilden som störde.

Kör du digitalt eller bor du i lägenhet och kör latvarianten med att bara ta den analoga signalen via kabelnätet?

Kör du digitalt så är tipset att slå av brusreducering och i stort sett allt vad bildförbättringar heter. Dom bara förstör enligt mig.
Framför allt brusreduceringen kan ge följder liknande det du beskriver.
En digital bild innehåller inget eller mycket lite brus. Har du brusreduceringen påslagen så ändrar den så att pixlar med liknande färg görs mer lika då det "kan" vara brus. Detta uppstår framför allt om du tittar på en signalkälla med väldigt lite brus och har brusreduceringen på max. (Vilket verkar vara standardinställningen ur kartong)
Jag hade problem med min TV att om folk tittade mot kameran och sedan vred huvudet så hängde näsan kvar så att den för en kort stund hamnade på kinden istället. Det försvann helt när jag stängde av brusreduceringen.

Kör du med analog signal från kabelnätet så är du nog rökt. Bilden blir inte bättre än insignalen och en 46" TV med höga värden på kontrast är tyvärr väldigt bra på att avslöja svagheter i insignalen.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det är clouding, ser exakt lika ut oavsett ingång, media eller kvalitet. Fysiskt defekt skärm. Sunkig kvalitetskontroll.. ljusare fält i svärtan, som moln (därav benämningen). När filmen/programmet har en mörk scen är allt väldigt tydligt och då har jag ändå normal kvällsbelysning påslagen. I mörkt rum ser det miserabelt ut.

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag var in på Hembiobutiken häromdagen. Där hade de en 55" Philips hängandes på väggen. Vet ej modell å sånt men den verkligen stod ut bland alla de andra de hade där. Den skulle jag vara intressent på om jag hade kollat efter tv.

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Enligt säljaren på HBB så har Philips:en samma panel som samungs 8000 serie.
Den serien lider av grov clouding och backlight bleeding. Ser bra ut i dagsljus med 16:9 material men allt annat är katastrof. Tittar man mest på TV eller framför allt film i ett mörkt rum är det kört IMO. Hade en ue65es8005 hemma, vilken besvikelse.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada

Så går det om man köper LCD, var själv inne på en sådan när jag skulle byta teve, men insåg snabbt att det inte var nått för mig när jag såg den dåliga bilden med clouding och annat (det var en samsung LED jag kollade på).
Som jag har skrivit tidigare i tråden så är Panasonics plasmor nått du kan titta på, jag har själv en G30 som jag är riktigt nöjd med. Skarp och väldigt svart bild utan clouding och annat skit.

Jag köpte min 50" för 10k för nått år sedan, du borde kunna hitta en panasonic för din budget.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Lutar åt Sharp eller Panasonic. Hade gärna valt plasma men då jag använder den som datorskärm en del så går det lite bort..

Dessa ljusa/flammiga fläckar är där oavsett vilken insignal det är, blu-ray som analog.. Sunkigt ex. möjligen men när jag får nåt sånt blir jag lätt kategorisk...

Varför går plasma bort?? Jag använder själv min plasma som datorskärm och det funkar alldeles utmärkt. Brukar ställa på Eco läget så ljusstyrkan inte blir så stark, sen är det bara att surfa på!

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
SV1000N
Plasma flimrar vid stillbild? Alla ser det inte lika tydligt, hur är det på nyare modeller, har inte sett någon själv? Skulle isf vara värt att koppla dator till TV'n i butik & se hur man upplever det...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Enligt säljaren på HBB så har Philips:en samma panel som samungs 8000 serie.
Den serien lider av grov clouding och backlight bleeding. Ser bra ut i dagsljus med 16:9 material men allt annat är katastrof. Tittar man mest på TV eller framför allt film i ett mörkt rum är det kört IMO. Hade en ue65es8005 hemma, vilken besvikelse.

OJoj, du har läst runt för mycket på nätet hör jag. Jag har en 8005:a med perfekt bild. Ett ANTAL apparater har sämre bild, men långt ifrån alla. Får man en med taskig bild är det bara att lämna tillbaka.

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
OJoj, du har läst runt för mycket på nätet hör jag. Jag har en 8005:a med perfekt bild. Ett ANTAL apparater har sämre bild, men långt ifrån alla. Får man en med taskig bild är det bara att lämna tillbaka.

Ja, då kan du skratta dig lycklig. Bilden är definitivt i högklass något annat har jag inte påstått.

När samsungteknikern kom hem till mig och tittade på tvn, konstaterade han problemet med backlight bleeddingen men även säger att det är ett erkänt problem på den panelen och att jag förmodligen inte skulle bli nöjd om jag bytte ut den mot en annan i samma serie.

Då känns det lite hopplöst.

Nej, det blir att vänta på antingen F8000 serien eller en Panasonic ST/VT60 när dom hamnar inom rimlig budget för 65" för min del i alla fall. :tummenupp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det blev en Philips 6907, nåt helt annat än Samsungen jag bytte ut.. Killen som tog emot den var hygglig och visade listan på alla reklamationer. Sen var det enkelt.

Var inne på plasma men jag vill helst slippa fläktarna.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det blev en Philips 6907, nåt helt annat än Samsungen jag bytte ut.. Killen som tog emot den var hygglig och visade listan på alla reklamationer. Sen var det enkelt.

Var inne på plasma men jag vill helst slippa fläktarna.

Vilka fläktar? Hör inga fläktar från min plasma, du måste ha hörsel i klass med stålmannen:tummenupp

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Aprilia Shiver-11
Hela panasonics serie 2013 är sjukt bra plasmor.
Deras steg över budget tv´n fick väl till och med best buy på CES mässan 2013.
GT/VT eller sjukt exclusiva ZT ska man kika in :D

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...