Vilken rätt har jag till mina bilder?

sandstream

Guest
Med tanke på PUL och alla andra lagar tänkte jag höra om någon vet vad som gäller bilder som jag själv tagit. Är det okej att lägga ut egna bilder på en sajt utan att fråga personen på bilden om det är okej först?
Är det olika regler beroende på om man kan identifiera personen på bilden eller inte?

bunny rabbiT

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Blata Quadard
sandstream skrev:
Med tanke på PUL och alla andra lagar tänkte jag höra om någon vet vad som gäller bilder som jag själv tagit. Är det okej att lägga ut egna bilder på en sajt utan att fråga personen på bilden om det är okej först?
Är det olika regler beroende på om man kan identifiera personen på bilden eller inte?

Jag la ut polarens penis, som han hade lagt på min tandboste och tagit kort med min digitalkamera......stäm mej! :D

jag tror seden är att man "BÖR" fråga men inte måste.

img4095255c22eac.jpg

Last edited:

sandstream

Guest
bunny rabbiT skrev:
Jag la ut polarens penis, som han hade lagt på min tandboste och tagit kort med min digitalkamera......stäm mej! :D
Ser ut som han stoppat tandborsten nånstanns där den inte ska vara :rofl

gojje

fuck yeah
Gick med
15 May 2004
Hoj
Vill köpa enduro
sandstream skrev:

Om du tar en bild på en publik tex så får du använda den om inte någon utmärker sej. Tex om alla har gula tröjor utom en som har röd så får du inte använda den.
Har du tagit kort på en kompis så är personen medveten om att du tar bilden. Men du har bara rätten till bilden om du har frågat om du får ta bilden först. Annars är d personen På bilden som har rätten.
I vanliga fall när en fotograf tar en bild så har han rätten till bilden (om inte annat bestämts). Men han har bara rätt att använda den till d ändamålet han tagit den för.

Så du har med andra ord ingen rätt att lägga ut nåt diskriminerande på någon annan om inte personen e med på d.
Men om du har lagt ut bilder i ett fotoalbum på en sida så (tror) jag att d e ok. D vill säga om d e ok fotoalbumsbilder.

:tungan

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
gojje skrev:
Om du tar en bild på en publik tex så får du använda den om inte någon utmärker sej. Tex om alla har gula tröjor utom en som har röd så får du inte använda den.
Har du tagit kort på en kompis så är personen medveten om att du tar bilden. Men du har bara rätten till bilden om du har frågat om du får ta bilden först. Annars är d personen På bilden som har rätten.
I vanliga fall när en fotograf tar en bild så har han rätten till bilden (om inte annat bestämts). Men han har bara rätt att använda den till d ändamålet han tagit den för.

Så du har med andra ord ingen rätt att lägga ut nåt diskriminerande på någon annan om inte personen e med på d.
Men om du har lagt ut bilder i ett fotoalbum på en sida så (tror) jag att d e ok. D vill säga om d e ok fotoalbumsbilder.

:tungan

Eh näe, nu svammlar du..
Du får ta kort på vem som helst så länge du inte är på privat mark där det uttryckligen sägs att du inte får ta kort. Du får sen använda och publicera bilden utan att be någon om lov så länge du inte använder bilden till reklam eller marknadsföring av något slag.

Internet ej innefattat.

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
adgd
eisbaer skrev:
Du får ta kort på vem som helst så länge du inte är på privat mark där det uttryckligen sägs att du inte får ta kort.

Dock får du ta kort in på privat mark (även in i byggnader) om du står utanför det privata området. Trots att markägaren säger åt dig att sluta. Detta gäller inte skyddsområden som är utmärkta med skylt.

sandstream

Guest
Citat från Datainspektionens frågor och svar om Pul:

"All slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt PuL som personuppgifter. Även bilder (foton) på individer som behandlas i dator kan alltså vara personuppgifter."

Mao borde en bild på en hojåkare utan personliga kännetecken, tex namn på skinnstället, vara okej att publicera så länge det inte rör sig om reklam/marknadsföring.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln