Vilken racehoj är bäst att vurpa?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Är lite nyfiken på köpa en gammal racehoj som kommer tippas lite nu och då och då undrar jag vilken cykel är mest kraschsäker (om inte annat om man utrustar den lite me puckar och sånt). Dvs, vilka modeller skadar man inte motor etc på så lätt?

Hojen ska isf gå som en övningskörningshoj typ, på inhägnat område.

Eller vilka hojar är säkrast att köpa för billig peng (max 30 000)?
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
typ vilken hoj som helst med feta motorbågar. med betoning på feta.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Skulle nog säga att alla sporthojar med deltabox aluramar är bra att vurpa med eftersom förhållandevis lite av motorn är oskyddad (förutom om framgaffeln går av då).

Finns en jäkla massa att välja på. Jag hade nog satsat på en gammal ZRX750 eller liknande. Fina maskiner som går att piska rätt bra och det finns rätt mycket delar till dom om man går omkull.

Annars är väl en avregistrerad R6 eller liknande ett bra alternativ. Där finns det också oändligt med delar att hitta.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Min erfarenhet säger att det oftast inte är motorn som pajjar om man vurpar utan utrustning runt omkring som kåpor, handtag, växelspak, bromspedal osv.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
På med ett par puckar och motorkåpsskydd från exempelvis GBracing så är motorn det sista du behöver fundera på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den som är billigast? Eller åtminstone om den även är en dussinhoj där det finns massor av beg-delar på skroten. En gamgixxer kanske? Eller R6/R1 om man vill slanta upp aningen mer.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Sällsynt att välja hoj efter hur kraschsäker den är... :va

Drar du två identiska vurpor så skiljer de inte något nämnvärt hur mkt de går sönder... Titta istället efter en prisvärd hoj, som det finns mycket reservdelsutbud till.

yamaha,honda,suzuki, kawwa ... likvärdiga priser och mkt beggade reservdelar.

ducati aprilia mv agusta - dyrare, dyrare delar och mindre utbud på delar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Lättare hojar pajar väl ofta mindre så en 125 eller 250 tvåtakt torde vara bra även ur denna aspekten... eller en super motard...
 

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Skulle nog säga att alla sporthojar med deltabox aluramar är bra att vurpa med eftersom förhållandevis lite av motorn är oskyddad (förutom om framgaffeln går av då).

Finns en jäkla massa att välja på. Jag hade nog satsat på en gammal ZRX750 eller liknande. Fina maskiner som går att piska rätt bra och det finns rätt mycket delar till dom om man går omkull.

Annars är väl en avregistrerad R6 eller liknande ett bra alternativ. Där finns det också oändligt med delar att hitta.

Håller med denna talare.
Har något gått i sönder på min R6 (99-02) har jag hittat billiga delar inom 24h. På sporthoj, blocket eller ebay. Tom en hel del nya delar är väldigt prisvärda. Köpte just denna hoj för att utbudet på reservdelar är stort. Nu vill jag dock ha nyare, 10år gamla bromsar mm hänger inte riktigt med idag:gnissla
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Haha :) Det är svårt att inte säga för mycket men cykeln ska iaf användas av massor med olika människor med varierande talang och den ska gå bland annat på grusväg

R6 låter som en rätt vettig variant, eller R1 kanske?

Tråden går i racingforumet pga att det kommer vara en oreggad hoj och här kanske det finns nån som vurpat dem ;D
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
50cc räjserhojar.

De är överlägset lättast, ju tyngre hoj ju mer fotreglage, clipon, bakram, kåpstag, sving, fälgar, framgaffel etc slås i bitar eller böjs när den börjar rulla.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top