Vilken router för 100 Mbit?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Så det finns egentligen ingen fördel med AirPort xx ?
Eller har de bonusfunktioner?
Har man MAC så finns det ett bra och enkelt AirPort verktyg i datorn, går väl iofs att installera på en PC men det vet jag inte.
Jag har heller aldrig stött på en så enkel router att installera som den, nu har jag iofs inte daglig erfarenhet av sådant men jämfört med den Netgear jag hade innan var det mycket enklare för en n00b som undertecknad att starta upp det hela.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Dels Gustavs svar...

Har man MAC så finns det ett bra och enkelt AirPort verktyg i datorn, går väl iofs att installera på en PC men det vet jag inte.
Jag har heller aldrig stött på en så enkel router att installera som den, nu har jag iofs inte daglig erfarenhet av sådant men jämfört med den Netgear jag hade innan var det mycket enklare för en n00b som undertecknad att starta upp det hela.

Men sedan kan Airport Express även agera Airplay till ett par högtalare samt skrivarserver, och allt det utan några konstiga inställningar.

Rent krasst, det funkar och är riktigt enkelt att sätta upp för vem som helst, du kan t.o.m konfa den via en app i iPhone/iPad.
Däremot om man är (som jag) van att konfa routrar och även ciscobrandväggar så är man tämligen låst med appleroutrar, finns saker jag gärna vill kunna styra som Apple valt att inte ta med, men så är det inte proffsgrejer utan hemmagrejer som bara skall funka och det klarar de med bravur.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Vad jag fattar så sänder dom på två "band" på något sett, kanske andra fabrikat oxå gör ? Jag är iallafall väldigt nöjd med min Time Capsule. Men har du inte Mac så tror jag inte du har så stor nytta av en "Mac-router".

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dels Gustavs svar...

Men sedan kan Airport Express även agera Airplay till ett par högtalare samt skrivarserver, och allt det utan några konstiga inställningar.

Rent krasst, det funkar och är riktigt enkelt att sätta upp för vem som helst, du kan t.o.m konfa den via en app i iPhone/iPad.
Däremot om man är (som jag) van att konfa routrar och även ciscobrandväggar så är man tämligen låst med appleroutrar, finns saker jag gärna vill kunna styra som Apple valt att inte ta med, men så är det inte proffsgrejer utan hemmagrejer som bara skall funka och det klarar de med bravur.

Okej, ja Airplay kan väl vara bra om man kör på sånt :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad jag fattar så sänder dom på två "band" på något sett, kanske andra fabrikat oxå gör ? Jag är iallafall väldigt nöjd med min Time Capsule. Men har du inte Mac så tror jag inte du har så stor nytta av en "Mac-router".

Mja, 2band har min gamla Linksys E4200 med, 2,4Ghz & 5Ghz, ger ökad bandbredd och täckning.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

De flesta routrar är dual band och även mer än så... Apple däremot var lite sena att implementera det i sina produkter, som vanligt.

En PC-användare har inget extra nytta av en applerouter, men heller inga nackdelar.
Det jag finner mest intressant med Airport Express är just airplay samt skrivardelningen, samt det oerhört simpla gränssnittet.

Men för mig personligen hade den drawbacks som jag inte kunde acceptera, t.ex. kunde den inte agera router fast utan DHCP-server vilket jag vill då jag redan har en egen server där jag styr allt sånt.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Airport Extreme och Airport Express är Apples WiFi routers så de funkar perfekt, och enkelt om du har Mac redan. Apples TimeCapsule är i praktiken en Airport Extreme med inbyggd hårddisk för backup.

Enklast och billigast för dig är nya Airport Express.
Men på apple.com är installationen illustrerad enligt följande:

Internetuttaget –› Svart router –› AirPort Extreme –› Trådlöst till datorer, skrivare och högtalare.

(går tyvärr inte att ladda upp bilder just nu, har skrivit om det i annan tråd)

Jag undrar om det inte går att köra: Internetuttaget –› AirPort (Express eller Extreme)? Och kommer jag inte kunna tillgodogöra mig 100 Mbit med min tidigare version av AirPort Express? Måste köpa den nya?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Men på apple.com är installationen illustrerad enligt följande:

Internetuttaget –› Svart router –› AirPort Extreme –› Trådlöst till datorer, skrivare och högtalare.

(går tyvärr inte att ladda upp bilder just nu, har skrivit om det i annan tråd)

Jag undrar om det inte går att köra: Internetuttaget –› AirPort (Express eller Extreme)? Och kommer jag inte kunna tillgodogöra mig 100 Mbit med min tidigare version av AirPort Express? Måste köpa den nya?
Det beror på hur du får din anslutning. Har du ett vanligt nätverksuttag i lägenheten är det bara att plugga in routern och köra. I annat fall får du ett modem av leverantören som du kör emellan. Tycker du din gamla funkat bra så fortsätt köra på den, under förutsättning att första generationen har N-teknik (annars är det slöseri att köra trådlöst på en 100-lina), vilket jag inte vet om den har.

Ska du köpa en ny skulle åtminstone inte jag köpa något av Apples alternativ om du någon gång vill göra något annat än att bara plugga in den och ansluta trådlöst, men det beror ju på vilka behov du har.

Norman har rätt i allt han säger. RT-N66U är en grym router om du vill lägga de pengarna men lillebror 56 är mest prisvärd. Inte bara dem emellan utan förmodligen på hela marknaden.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Det beror på hur du får din anslutning. Har du ett vanligt nätverksuttag i lägenheten är det bara att plugga in routern och köra. I annat fall får du ett modem av leverantören som du kör emellan.
Har ett vanligt nätverksuttag (vilket jag hade glömt). Så därför har jag använt ComHems ”tv-uttag” och av dem fick jag ett modem som jag har anslutit min AirPort till.

Men jag behöver alltså inget ytterligare än en AirPort Express? Sladd från nätverksuttaget. Färdigt? End of story?

Kanske ska man inte ha alltför lång sladd mellan nätverksuttaget och AirPort? Sänker hastigheten?

Tycker du din gamla funkat bra så fortsätt köra på den, under förutsättning att första generationen har N-teknik (annars är det slöseri att köra trådlöst på en 100-lina), vilket jag inte vet om den har.
N-teknik?

:confused:

Den ”har” detta:

http://support.apple.com/kb/SP1?viewlocale=en_US&locale=en_US

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Har ett vanligt nätverksuttag (vilket jag hade glömt). Så därför har jag använt ComHems ”tv-uttag” och av dem fick jag ett modem som jag har anslutit min AirPort till.

Men jag behöver alltså inget ytterligare än en AirPort Express? Sladd från nätverksuttaget. Färdigt? End of story?

Kanske ska man inte ha alltför lång sladd mellan nätverksuttaget och AirPort? Sänker hastigheten?

N-teknik?

:confused:

Den ”har” detta:

http://support.apple.com/kb/SP1?viewlocale=en_US&locale=en_US

Du har ditt BB-abonnemang hos Com Hem då gissar jag. Då kommer du endast få internetanslutning via Com Hems-uttag och modem. Modemet är där för att översätta analoga signaler till digitala signaler. Om du har ett vanligt nätverksuttag är signalen redan digital och du kan hoppa över modemet.

Modemet innehåller ofta även en WLan-del som "delar ut" bredbandet trådlöst, samt en router-del som innehåller NAT (hjälper dig att koppla in många olika utrustningar fastän du bara har en IP-adress).

Du behöver väl inte förstå ovan direkt. Men om du planerar att köra airport express direkt från nätverksuttaget måste du ta reda på vilken leverantör som levererar bredband dit och sedan ringa upp dom och beställa. Det går lika bra att du kör in din airport express i ett av nätverksuttagen i modemet och eller använder dig av modemets inbyggda wlan-del.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Men om du planerar att köra airport express direkt från nätverksuttaget måste du ta reda på vilken leverantör som levererar bredband dit och sedan ringa upp dom och beställa. Det går lika bra att du kör in din airport express i ett av nätverksuttagen i modemet och eller använder dig av modemets inbyggda wlan-del.
Jo, men det är ju klart att jag har ringt och beställt.

:)

De sa igår att det ska fungera om ett par dagar. Någon tekniker behövde handgripligen göra något i fastigheten först.

Men de tillhandahåller inget modem. De försod inte ens vad jag menade när jag frågade. De bara aktiverar tjänsten. Tillhandahåller ingen teknisk support. Därav mina frågor om modem osv. Men då testar jag att koppla in mitt nuvarande AirPort och kollar med bredbandskollen.se vad för fart jag får. Vad bra!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du har ditt BB-abonnemang hos Com Hem då gissar jag. Då kommer du endast få internetanslutning via Com Hems-uttag och modem. Modemet är där för att översätta analoga signaler till digitala signaler. Om du har ett vanligt nätverksuttag är signalen redan digital och du kan hoppa över modemet.

Modemet innehåller ofta även en WLan-del som "delar ut" bredbandet trådlöst, samt en router-del som innehåller NAT (hjälper dig att koppla in många olika utrustningar fastän du bara har en IP-adress).

Du behöver väl inte förstå ovan direkt. Men om du planerar att köra airport express direkt från nätverksuttaget måste du ta reda på vilken leverantör som levererar bredband dit och sedan ringa upp dom och beställa. Det går lika bra att du kör in din airport express i ett av nätverksuttagen i modemet och eller använder dig av modemets inbyggda wlan-del.
Gällande COmHem så är det inte alls så om du har en fastighet som är ansluten via fiber. Vi har precis bytt leverantör av Internet till Com Hem och då via fiber.
Enda jag behövde göra var att ringa kundtjänst - det tog iofs en jääääääävla tid - och en timme senare funkade min Airport Extreme direkt i TP-uttaget. Precis som förut men nu med ComHem som leverantör. kräver dock fiber in i kåken som sagt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jo, men det är ju klart att jag har ringt och beställt.

De sa igår att det ska fungera om ett par dagar. Någon tekniker behövde handgripligen göra något i fastigheten först.

Men de tillhandahåller inget modem. De försod inte ens vad jag menade när jag frågade. De bara aktiverar tjänsten. Tillhandahåller ingen teknisk support. Därav mina frågor om modem osv. Men då testar jag att koppla in mitt nuvarande AirPort och kollar med bredbandskollen.se vad för fart jag får. Vad bra!

OM det är fiber in i huset, vilket det antagligen är med tanke på svaren du fick av kundtjänst, så pluggar du bara en TP-kabel rakt in i väggen och kör. Testa din gamla först så ser du vilken hastighet du får.

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Gällande COmHem så är det inte alls så om du har en fastighet som är ansluten via fiber. Vi har precis bytt leverantör av Internet till Com Hem och då via fiber.
Enda jag behövde göra var att ringa kundtjänst - det tog iofs en jääääääävla tid - och en timme senare funkade min Airport Extreme direkt i TP-uttaget. Precis som förut men nu med ComHem som leverantör. kräver dock fiber in i kåken som sagt.

Japp, Com Hem har även börjat tillhandahålla BB-tjänster i öppna fibernät. Det är dock vanligare med andra leverantörer just nu men i vissa bostäder kan man absolut välja dom som leverantör även av BB över fiber.

Har en NetGear CG 3100 som jag fick av Comhem. Ska testa nu vad som funkar bäst (om det funkar alls). NetGear eller min AirPort Express.

https://www.comhem.se/bredband/bredband-fran-comhem/netgear-modem/-/6260/18766/-/index.html

Din CG3100 är ett modem (plus lite annat smått och gott enligt ovan) och är inte tänkt att anslutas till ett "nätverksuttag". Den skall anslutas till ett coax-uttag och översätta analoga signaler till digitala och sedan sprida det till alla uttagen på baksidan.

Så kör du direkt med din airport express :) lycka till!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...