Thirran skrev:Låter himla klokt när man tänker lite på det...
Tack för hjälpen!![]()
Dainese wave är det bästa, halvarssons är mycket bra det också.Eas skrev:Ska köpa nytt! Vilken platta är absolut bäst?? Jag bryr mig inte om priset utan ska ha det bästa!
Tacksam för ALLA tips!!
/Eas
Det får bli nåt sånt här då! Jag tror att detta håller sig på plats bättre än en väst.R2 skrev:Dainese wave är det bästa, halvarssons är mycket bra det också.
men som sagt, ska du ha det bäst, testa vilket wave some passar dig, väst eller inte, rätt längd ska du ha också.
jag har haft ett gäng dainese ryggskydd, aldrig haft problem med kvaliten.
se så, köp ett wave, bäst, lyssna inte på nått annan, jag vet.
ja det är faktiskt mycket möjligt, beroende på vad man trivs med och lite hur man är byggd i kroppen.Dan Banan skrev:Håller sig på plats bättre än en väst ???????? :kocko
JA! Ska man ha väst får man ju köpa en som sitter åt ordentligt för att den inte ska kunna vrida sig och plattan flyttar sig. Jag vet inte hur det är med dig men min vikt pendlar upp/ner några kilon beroende på hur mycket jag äter/tränar. Ryggplattan kan jag justera med banden, västen kan jag inte justera!Dan Banan skrev:Håller sig på plats bättre än en väst ???????? :kocko
Exakt vad är rätt längd på skenan? Mc-handlare svara ju lite olika på detta!R2 skrev:och rätt längd på "skenan".
nej du har rätt.Eas skrev:JA! Ska man ha väst får man ju köpa en som sitter åt ordentligt för att den inte ska kunna vrida sig och plattan flyttar sig. Jag vet inte hur det är med dig men min vikt pendlar upp/ner några kilon beroende på hur mycket jag äter/tränar. Ryggplattan kan jag justera med banden, västen kan jag inte justera!
Har jag fel??
Exakt vad är rätt längd på skenan? Mc-handlare svara ju lite olika på detta!
MVH/Eas
Okej! Då litar jag på dig! Jag ska se på mässan i Januari om jag hittar ett Dainese Wave. Då ska jag tänka på vad du sagt angående storlek! Tack för hjälpen!R2 skrev:nej du har rätt.
får du olika råd om längden så tycker jag du skall ha vad dom sagt i åtanke och prova dig fram.
Det ska ju självklart inte vara för kort, men inte heller för långt.
Från svanskotan till nacken utan att sticka upp och ta i nacken vid färd.
Välj så långt som möjligt samtidigt som det inte stör dig.
Dainese storleks rekommendation:
Menar du allvar??robert77 skrev:själv kör jag med ett rygg skydd och en skott säkerväst utanpå (tar 9mm)![]()
![]()
o ett skinn ställ utan på
de tog smällen när jag klota
bästa valet enl ambulansen![]()
Eas skrev:Menar du allvar??
Jag såg att du är dörrvakt och då behöver du säkerligen skottsäker väst men har du den när du kör mc??
Jag orkar inte hålla på och skicka i väg det, ska fixa kardborren själv, men tack för tipsetAleleo skrev:Angående kardborren så är det bara att höra av sig till Halvarssons så skickar dom ut en fraktsedel och fixar dit nya kardborrar utan kostnad. Kanonskydd i övrigt, följsamt och mjukt. Kan dock bli varmt, men det blir väl alla ryggskydd?
sandstream skrev:Då var inte mitt någon måndagsex iaf utan tydligen lika dåligt som alla andra.
Här har man ju nackdelen med testerna som tidningarna gör, de kan ju inte ta hänsyn till hur bra produkten står sig med tiden.
Låter som att man ska satsa på Dainese nästa gång![]()
Okej! Jo, det är sant som du skriver man har ju nästan ingenting som skyddar framtill. I den här tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102023&page=1&pp=20 kan man läsa om en hel del skador på nyckelben, revben, lungor m.m! Kompisen körde in i sidan på en bil i 50 km/h. Dom möttes och bilen svänger vänster. Bröt ett nyckelben, ett par revben och punkterade en lunga! När man tänker efter så skulle man ju vilja ha ngt som skyddar fram med, men dom där västarna var inte billiga!robert77 skrev:hur mkt skydd har du på framsidan? 1 mm skinn o en tröja...
eftersom västen är mjuk så e man fullt rörlig. den skyddade min inre organ o revben under krachen
http://www.tacgear.se/appsdp/defaultFrame.aspx?vy=G&id=25
COMBO TAC 3D™ liknande vad jag har
Kan du inte slänga upp en bild på det?R2 skrev:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=88476
där snackar vi bröstkorgs skydd.
jag har ett hemma gjort och tänkte bygga vidare på det, material från skottsäkert vore nått.
Avarage skrev:Den som sitter på plats när du behöver den! Pedagogiskt och diplomatiskt svar eller hur!![]()
Skämt o sido! Orsaken till att jag skriver så är för att det ÄR så. Jag gjorde, för flera år sedan, misstaget att rekommendera ett löst ryggskydd till brorsan trots att jag vet hur hans självdiciplin är!![]()
Det hela resultareade i att han lämnade ibland ryggskyddet hemma för att han "skulle bara...". En vacker dag låg han på vägen och sprattlade och ryggskyddet låg hemma och gjorde absolut ingen som helst nytta. Inte för honom i alla fall!
Nu gick allt dock bra och han kunde resa sig upp utan men för livet. Men det fick mig att tänka om lite när det gäller att rekommendera skyddsutrustning till andra människor.
Om du vet med dig att du inte ALLTID tar det på dig så rekommenderar jag att du väljer ett ryggskydd som är fast monterat i din jacka/overall.
Om du däremot vet att du har god självdiciplin, även när det är +32 grader och du bara skall köra några fåtal kilometer till badstranden då kan jag rekommendera T-PRO. Fast jag vet inte om dessa fortfarande går att få tag på!?
Mvh!
// Niklas
jag skrev justBartin skrev:2645321Någon som har lust att hjälpatill med lite skolarbete, frågeformulär om ryggskydd??
http://www.barbapappa.net/zeus/form.htm
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy