Vilken sorts olija ska jag ha i min RD250?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Tänkte byta olja i min RD. Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för olja i motorn. Inte till separatsmörjningen utan oljan som ska ner i hålet där oljepluggen sitter.

Hoppas att ngn förstår vad jag menar:)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
[Tim] skrev:
Hej!
Tänkte byta olja i min RD. Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för olja i motorn. Inte till separatsmörjningen utan oljan som ska ner i hålet där oljepluggen sitter.

Hoppas att ngn förstår vad jag menar:)

Satsa på en vanlig billig 10w30 mineralolja. Hade det i min RD 350 och det funkade kanon! :tummenupp

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Halvsyntet eller mineralolja av bra kvalitet funkar lysande, du ska inte ha helsyntet för den oljan passar inte riktigt i en så gammal motor.

Castrol GPS t.ex.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Och det hittar jag i vilken MC-affär som helst då?

Det här 10W30. Vad står det för?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Säljer de Castrol så brukar de ha MTX. Många crossåkare kör den.

10W30 är viskositeten på olja, hur trögflytande den är vid en viss temperatur. Siffran före W är för vinterförhållanden och andra siffran är vid driftförhållanden, varmt och kallt alltså, en hög siffra är trög olja. Därför är ofta biloljor 5W40 t ex för att bilen ska starta lätt på vintern men ändå tåla värme under drift.

Köp MTX så behöver du inte bry dig, den är speciellt gjord för 2-taktares växellådor.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
[Tim] skrev:
Och det hittar jag i vilken MC-affär som helst då?

Det här 10W30. Vad står det för?

Vill du göra det enkelt för dig så köp en bilolja på OK eller liknande. Den kostar inte många spänn, men dålig är den knappast. Det är väl kopplingen som är känsligast för vilken olja man använder i en 2T, och jag upplevde aldrig några konstigheter med min RD.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Biloljor innehåller antifriktionsmedel som inte är avsett för kopplingen. Ska du snåla så köp åtminstone en motorolja för mc så att den är avsedd för koppling. Inga biloljor i hojar. Även om de är 10 kr billigare. :7peta

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Motul har en bra växellådsolja framtagen för tvåtaktare: Transoil Expert 10W40
Den använder jag till både rs250:n och grabbens KX60.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Atf olja funkar fint. Kostar 29,90:- på biltema.

20 liters dunk hittar du på lantmänna för 500:-

Kör på sånt jag både i crossen och i rd:n. Har inte rasat nåt än så länge iaf. Kört cirka 100 timmar i crossen med atf utan problem..

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
Jag har också hört att vissa biloljor inte lämpar sig för kopplingar just med tanke på antifriktionsmedel. Personligen skulle nog satsa på en helsyntetisk mc-motorolja med tanke på att det inte rör sig om några stora mängder.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Carbon skrev:
Jag har också hört att vissa biloljor inte lämpar sig för kopplingar just med tanke på antifriktionsmedel. Personligen skulle nog satsa på en helsyntetisk mc-motorolja med tanke på att det inte rör sig om några stora mängder.

Ang. helsyntet. Helsyntetisk olja har förutom smörjningen en funktionen att den rengör motorn innuti, löser sotlagringar och sådant där.

I en gammal motor som har gått långt så finns det en hel del sot och annat gägg efter alla år som faktiskt hjälper till att hålla motorns tätningar täta. Häller du helsyntet i en sådan så tvättar oljan bort dessa sotavlagringar och motor kommer att börja dra mycket olja och kanske till och med börja läcka.

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
Jag brukar köra helsyntetiskt i min RGV men på en äldre är det antagligen bättre med delsyntetisk eller mineral som Mookie säger.

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
Kör med Castrol MTX (speciellt framtagen för växellådor på 2-taktare) i min
RD350... funkar fint :)

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Mookie skrev:
Ang. helsyntet. Helsyntetisk olja har förutom smörjningen en funktionen att den rengör motorn innuti, löser sotlagringar och sådant där.

I en gammal motor som har gått långt så finns det en hel del sot och annat gägg efter alla år som faktiskt hjälper till att hålla motorns tätningar täta. Häller du helsyntet i en sådan så tvättar oljan bort dessa sotavlagringar och motor kommer att börja dra mycket olja och kanske till och med börja läcka.

Dessa tillsatser började man med för 30 år sedan i ALLA oljor oavsett mineral eller syntet!
ALLA oljor ska förutom smörja,täta,kyla oxå RENA!

Renandet är heller inte olika beroende på mineral eller syntet.

Ha det

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...