Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Trist med såna här trådar att så många bara måste ta trådutrymme med att nominera sin egen hoj (borträknat de som faktiskt har speciella maskiner).
Annars är jag överlag kär i allt som går "hårt". Twinnar, triplar och V4or utmärker sig här, men raciga radfyror är mumma också, ZX6RRen i klippet tidigare är grym, nyare R6or likaså.
Ang HD så tycker jag också att de bara låter tomt. Det låter kanske HÖGT, men det hörs att det inte kommer nån effekt med (o)ljudet. Porrigt motorljud ska låta effektivt och grundstarkt (det är där radfyror faller), och det har HD eller nån annan glidare aldrig lyckats med (Boss Hoss undantaget).
Jag gillar också twinnar som går hårt, och då tycker jag att tvåventilare ger ett basigare ljud med mer liv och klang, inte så stumt och dött som tex en ducce. Det ska mullra som när DC:an Daisy flyger över Sthlm. Så om det ska vara riktig muskeltwin så tycker jag att en vass HD-dragbike rostar allt annat twinljud. Pluttwinnar som RC8 (som jag annars tycker låter acceptabelt) blir helt plötslig barnjoller. Men som sagt så hör ju inte HD-maskiner till tråden eftersom den ska handla om sporthojsljud.