Vilken sporthoj?

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Yadis skrev:
Firebladen ser onekligen underbar ut. Vad ska man tänka på vid köp? Verkar finnas i 900, 929 och 1000...?
Vad får man för 60 000(årsmodell, antal mil, etc)?

929 var åren 00-01 sen kom 954 men en sån är tveksamt om du får för 60k, det beror på hur desperat säljaren är :) Jag har sett 954:eek:r för 65k och det går säkert att pruta, så vem vet.

Du borde få en fin 929 som har gått runt 2000 mil för 55k.

Men det är inte så otroligt stor skillnad på 929:an och 954:an. Det är betydligt större skillnad mellan den äldre 900:an som fanns före -00 och 929:an.

929:an är fortfarande en modern cykel med relativt bekväm körställning (funkar bra på långturer) och förmodligen den driftsäkraste stora sporthojen. Väldigt sällan det dyker upp nåt fel på en 929-954 som inte är ägarrelaterat.
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Yadis skrev:
Firebladen ser onekligen underbar ut. Vad ska man tänka på vid köp? Verkar finnas i 900, 929 och 1000...?
Vad får man för 60 000(årsmodell, antal mil, etc)?

Jag skulle nog kolla försäkringen först innan jag bestämde mig. Men det är ju jag det.....
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
robman skrev:
:) De kan hända att den är bekväm föratt vara i sporthojs facket?? Men den kommer ändå aldrig vara skön att åka på där bak!! När man sitter bak på en sporthoj är de nästan samma sittställning som man har på skithuset! Fast du har knäna närmare hakan på hojjen.. :D Så då kan du prova att sitta på skithuset i en ½timme så får du se vad som händer med dina ben? Då börjar sockerdrickan rinna till! :rofl Men annars är gixxern en kanon hoj! Var i valet å kvalet att byta till en -05 i våras.. Men jag hejdade mig! Kan ju inte byta hoj varje år.. :(

har åkt en hel del på farsans 954 och morsans SV, så jag är fullt medveten hur obekväma sporthojar är :tungan. Jag blev själv rätt förvånad när TWO gav den mer poäng än exempelvis ZRX1200R, V-rodden, R1200GS, Z750, och hör-å-häpnad; Speed Tripplen (vad trodde de med den röven :yoparty)

Edit Kanske borde tillägga att testet *International King of Bikes* handlade om att den bästa hojen från diverse kategorier fick göra om i ett antal del-tävlingar såsom *On the road, *Pillion, *On the Track, *In the City o.s.v. För övrigt vann Gixxern titeln.
 
Last edited:

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
robman skrev:
:) De kan hända att den är bekväm föratt vara i sporthojs facket?? Men den kommer ändå aldrig vara skön att åka på där bak!! När man sitter bak på en sporthoj är de nästan samma sittställning som man har på skithuset! Fast du har knäna närmare hakan på hojjen.. :D Så då kan du prova att sitta på skithuset i en ½timme så får du se vad som händer med dina ben? Då börjar sockerdrickan rinna till! :rofl

Ärligt talat så tror jag att man sitter riktigt bra på skithuset en bra stund, förutsatt att man fäller ner toalocket :hihi
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top