Vilken storlek på garageport(ar) skulle ni välja?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Håller på att bygga ett garage på 9.6x7.2 meter. Reser upp 3 väggar och sätter upp tak nu till helgen. (Invändig bredd 6.8meter)
framgaveln har jag inte byggt då jag är i valet och kvalet hur jag ska göra och har dom här faktorerna att fundera på.

1 bred motorstyrd takskjutport typ 5x3.2m
Fördel: enkelt att bygga och billigare än att köpa 2 st
Nackdel: släpper ut mycket värme när jag ska ha ut bil eller traktor.

2st motorstyrda takskjutportar 2.7x3.2m
Fördel: Släpper ut minimalt med värme då jag kör in/ut, klar separering var olika fordon ska stå, dvs är platsen tom då står inte en halv bil in på den från andra sidan.
Nackdel: Dyrare inköp.

Hur skulle ni göra?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hur stor är prisskillnaden och hur mycket kostar det i uppvärmning samt att det kan va kyligt en stund i garaget? Det hade ja räknat på isf.. Värme springer ju iväg i kostnad och du kommer att använda garaget. Så hur många år klarar du att värma upp garaget innan de mindre blir billigare? ;) Behöver du inte en stor port så känns det rimligt med de mindre. Skall också bygga på sikt men kommer nog köra på två portar! :)

Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Den enda fördelen den stora porten har är ju priset. Två små portar är ju mer praktiskt, även om det är lite dyrare. Baserat på det du skriver hade jag nog köpt två små. Nu vet jag inte hur mycket det skiljer i pris, men det känns som du kommer bli mest nöjd med två små portar.

Det är ju lite irriterande om en bil står fel och du får gå in och hämta nyckeln, backa ut och in. Sen köra in bil nummer två. Känns spontant som minst problem med två små portar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Två portar.
När du har betalt dem kommer du inte tänka så mycket mer på priset för dem, och två portar är ju bättre sålänge du inte har planer att köra in något brett som fan i garaget.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Har själv en bred port och har inte saknat separata portar. Tycker däremot det är rätt skönt att kunna öppna upp helt och köra in i mitten de gånger man vill skruva, lasta, etc

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En bred. Då kan du lättare få in något mitt i. Med 6,8 inv och 2,7x2st i dubbelport blir det inte jättemycket kvar mellan en bil och väggen på ena sidan. Ska du kunna svänga runt en ordentlig domkraft, så kan det va skönt att slippa köra in snett.

Vad kommer du få emellan,.,60?, 40?

Dvs ytterkanten på porten hamnar ganska nära innerväggen

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Som sagt, jag hade satt en bred så man kan köra in mitt i när man vill pyssla med något, backa in båt på trailer, eller annat. Du har helt enkelt fler alternativ på hur du stuvar in grejjor i garaget. En sån med en dörr i, så du slipper köra upp och vänta på porten när du bara ska in efter en skruvmejsel/skarvsladd/isskrapa eller något sånt.

Hur kan man ha problem med att en bil står "fel"? Man parkerar väl med plats för två bilar om två bilar skall in? :va Behöver ni verkligen skiljeväggen för att mota er åt ena sidan när ni parkerar? Hur funkar det på en vanlig parkering? :va

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Så bred port som det går att få dit. Kan bli fan så irriterande med en stolpe mitt i vägen när du vill ha in och ut större fordon eller vill ställa någon bil mitt i.
Värmen du släpper ut är luften. Där har portstorleken inte så stor betydelse. Det är om du har öppet länge så du kyler ner betongplattan.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om jag skulle valt till mig själv så hade de blivit två dubbeldörrar... Manuela saker... Funkar i alla väder...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har iofs bara en dryg bilbredd i garaget, men med motorstyrd port, och fy fan vad less jag är på den, dels vädrar man ju ut garaget varenda gång man öppnar, 4 gånger om dagen, minst, och det tar en evinnerlig tid bara att öppna så man kan gå ut eller in. Jag är väldigt frestad att byta den mot en gammal hederlig tvådelad garageport istället.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag har iofs bara en dryg bilbredd i garaget, men med motorstyrd port, och fy fan vad less jag är på den, dels vädrar man ju ut garaget varenda gång man öppnar, 4 gånger om dagen, minst, och det tar en evinnerlig tid bara att öppna så man kan gå ut eller in. Jag är väldigt frestad att byta den mot en gammal hederlig tvådelad garageport istället.

Du skulle ju kunna skaffa en snabbare motor och en port med dörr i annars.
För inte är väl porten öppen kortare tid om du måste knata fram och tillbaka till bilen för att öppna och stänga en manuell port?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
tackar för alla svar, råder delade meningar men ack så bra att läsa ändå.

Någon frågar efter prisskillnad:
jag har inte kollat prisskillnad och har väl inget behov av det utan tänker att jag bygger garage en gång i livet och då bygger jag ett jag vill ha, en vild gissning är väl 20000 men det har jag inget belägg för då hemsidors prisexempel bara berör små bilgarage.

Hur mycket energi släpps ut:
Inte en aning, men jag bor ju i Norrbotten så antalet svala dagar jag ska öppna och ta bilen till jobbet finns ju.
Tänkt minimera spillet med en port som går att välja om det ska öppna till bilhöjd eller helt.
Garaget ska värmas upp med Vattenmantlad pelletskamin eller luft/vattenpump kopplad till golvvärme.

Är det verkligen så svårt att hålla bilarna på varsin plats om man har en stor port:
Ja risken finns, bor i ett hushåll där det verkar vara omöjligt att slänga bort tomma mjölkpaket så......

Nära till vägg med 2 portar för att skruva:
Har funderat på det där men kommit fram till att en XC70 är 1,8meter och kör jag in 2 st i bredd så får jag 1 meter på varje sida om bilarna vilket borde räcka.

Ett till argument för 1 port som jag glömt bort men kom på just nu är att behöver passera med hojen när jag ställer undan den, med 2 portar får jag en stolpe som ev. kan vara i vägen ifall bilar är parkerade långt bak mot porten.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har iofs bara en dryg bilbredd i garaget, men med motorstyrd port, och fy fan vad less jag är på den, dels vädrar man ju ut garaget varenda gång man öppnar, 4 gånger om dagen, minst, och det tar en evinnerlig tid bara att öppna så man kan gå ut eller in.
Jag kommer ha en separat dörr för att gå in/ut.
det skulle du nog också skaffa.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Du skulle ju kunna skaffa en snabbare motor och en port med dörr i annars.
För inte är väl porten öppen kortare tid om du måste knata fram och tillbaka till bilen för att öppna och stänga en manuell port?
Bilen står alltid ute, garaget är fullt med tvåhjulingar ;) Man har ju dessutom full insyn i hela garaget, rakt in i verkstaden när man öppnar hela porten :(

Jag kommer ha en separat dörr för att gå in/ut.
det skulle du nog också skaffa.
Det finns ingen plats för en dörr bredvid, och byta till en rullport med dörr kommer inte ske, då blir det isf konventionella dörrar istället, mycket smidigare när man ska ut och in med tvåhjularna. Enda nackdelen som jag ser med det är att man kan behöva skotta för att få ut pendlartrampcykeln på vintern, men det kan jag leva med.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
KAn inte säga så mycket om portar men ett tips är att när man kört in en varm bil öppna huven så hjälper motorn till att värma upp garaget igen. Jag brukar göra så och garaget blir varmt bra mycket fortare.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Separat dörr kommer du att vilja ha. Hade inte det i mitt garage och det blev ohållbart att behöva öppna porten för att gå in och ta en skruvmejsel. I somras tröttnade jag, tog motorsågen och körde upp ett hål i ena väggen, reglade upp för en dörr och satte dit en. Inte ångrat det en sekund.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...