vilken test är riktig ?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Läste ett ex av "Sporthojen" igår och slogs av att det skiljer så otroligt mellan deras test av slipOn och Bike's.
Bike testade i våras diverse slipon genom att bara montera dessa, ingen ny mappning eller liknande och kunde med Yoshi..slipon'et mäta en effektökning på 9.8hkr !!!
När man läser testet i Sporthojen så ser man att i 2 av fallen så förlorade man effekt, och i princip ingen effektökning överhuvudtaget i dom andra.
Alltså, jag bryr mig egentligen inte om ifall man får 1 eller 10 hkr extra, jag vill bara veta att man kan lita på det som står i tidningarna vi köper.
Bike testade på en FZS-1 Fazer -06 och Sporthojen en ny GSXR, med det skall väl inte ha nån som helst betydelse.

Hur kan det skilja så mycket i dessa 2 tester ??
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Beror på hur optimerat det som sitter original är vad mycket du vinner på ett byte.
Kan tänka mig att gixxern är mer optimerad.


Henrik
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Säker på att det var bara slipon då och inte hela system i bike? Låter som de siffrorna stämmer bättre med helsystem.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Man kan inte jämföra ökningen på en modell mot ökningen på en annan modell.

Vissa originalljuddämpare är helt enkelt sämre än andra! :)

Bästa ökningen brukar man hitta på de hojar som inte har meningen "hög effekt" i rubriken på produktbladet.

/Fredde
 

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Men gixxern har en stor fet katalysator som står för den största delen av mottrycket. den blir ju kvar om man gör som Sporthojen.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Om jag tolkat det hela rätt då:
Yamaha har slängt på en riktigt usel ljuddämpare på den FZS-1 som bike testade på, medan Suzuki har lagt ner lite energi på att göra en som fungerar riktigt bra utan att stjäla massor av effekt.

Märkligt att dom slarvar så tycker jag... kan ju inte vara så jäkla svårt att göra en något bättre original-dämpare.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
I Sporthojen har vi bara provat gatlegala ljuddämpare som klarar bullerkraven, Bike testade öppnare och mer ljudliga dämpare, dessa ger mer effekt. Testerna är med andra ord inte jämförbara, då de avhandlar två olika typer av ljuddämpare.
 

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
zx7r
Tomas Lofterud: Hur kan en dämpare som sänker en hojs effekt + kostar massa pengar få bra betyg i erat test? Vad är det som är så bra? jag fattar verkligen inte :confused:
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Tomas Lofterud: Hur kan en dämpare som sänker en hojs effekt + kostar massa pengar få bra betyg i erat test? Vad är det som är så bra? jag fattar verkligen inte :confused:

Den kanske väger mindre, ser attans bra ut och ger ett göttigt ljud! Vilket egentligen är 3 mycket bra skäl av 4 för att byta.
 

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
zx7r
nja kanske det med ljudet, sliponet jag pratar om är micron som kom på plats nr 3, tycker det är fult men det är en annan sak, grejen är att det har 3hk mindre och 1 Nm mindre än originalet och har fått betyget 27 av 30 i topp effekt. och 24 av 30 i effektutveckling. Det står att den har jämnare effekt kurva än orginalet, varför får den bara 24 av 30, när sämre effekt ger hela 27 av 30? som omdöme får det "Mycket bra" betygen på på vikt och passform var ok. Alla system i testet klarade avgas och ljudkraven.
Så vem vill betala mellan 7 & 20k för det här? (pris saknades)
Lite bättre info om hur ni sätter betygen och varför, vore uppskattat för oss oinsatta.

En skön grej till nästa nummer vore om ni kunde lägga med ljudsnuttar på alla olika system i er dvd.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top