Vilken touringhoj ska jag köpa?

Danne86

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2013
Hoj
1999, Suzuki Marauder
Hej!
Tänkte sadla om och köpa en Touring hoj istället för glidare men har inte en aning om vad jag ska köpa. Jag har en maxgräns på 50.000 och vill helst ha en 06 eller framåt. Funderat på en er6f men hört att jag är lite lång för den med mina 180 cm. Ser gärna att den har ABS då jag ramlade förra året pga att framhjulet låste sig :) Vad säger ni med mer kunskap?
Tacksam för svar!!

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Känner du dig som lång med dina 180? Jag känner mig kort på 179!

Jag sitter skönt på er6n iallafall, kanske blir annorlunda sittställning på er6f. Bara att testa, är kåpor ett måste?

Annars gillar jag honda hornet, tyvärr är jag för ung för den!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske inte passar in årsmodellmässigt i alla lägen men väl värda att fundera på.

Honda Pan European
Yamaha FJR1300
Kawasaki ZZR1200
Triumph Trophy 900/1200
Honda VFR 800
Ducati ST2/ST4
Valfri BMW hoj

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Jag köpte en BMW r1100s för nån månad sedan. Gav 36000 för en -99'a. Går som ett lok, snygg (tycker jag), och snabbare än flera sporthojar jag haft på så sätt att det är helt odramatiskt att köra i 100 km/t på småvägar där renodlade sporthojar hade krävt mycket mer handpåläggning - och dessutom kan man köra 20 mil efter en lång dag på jobbet, och vara fräsch när man kliver av hojen:tummenupp

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Touring ensam eller med passagerare? Med fullt set med väskor eller lätt packning?

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Kanske en Honda CBF1000? Finns från runt 49k och uppåt på blocket. Hitta en som redan har lite väskor, dessa är dyra i efterhand. Kanske som denna? 49k, 3000mil, med top-box, abs.

2552992024.jpg

http://www.blocket.se/lund/Honda_CBF_1000_med_ABS_44936740.htm?ca=23_11&w=3

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Suzuki bandit 1250 hittar du fina ex inom din budget. Trevlig motor!

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
zx750r
Kanske den här "http://www.kvd.se/sv/auktion/bat-mc-moped-husvagn/triumph-tiger-800-95hk-2011_573924.html?a=11330d2616771520d9cf22f43bb04961&"
Om du får den till rätt pris, sen kan du lägga några slantar på att byta det som behövs.
/M

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Jag slår väl då ett slag för BMW R1150RS:)
Körde 20 mil igår efter jobbet. Den är helt ok att köra skjuts med.
BMW:s packutrustning är outstanding, anpassad efter hojen. Inget påbygge
som man kan se på div andra hojar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du känner att er6f är en touringhoj tor jag att i princip alla hojar med halv eller hel kåpa, förutom de renodlade sporthojarna, passar dig utmärkt. JAg skull enog ta en titt på några äventyrshojar om jag var dig med. Byggda för långfärder med hiskeliga packmöjligheter och funkar godtagbart på de flesta underlag.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag va i samma sits som dig, jag valde mellan VFR, R1200GS, och FJR, det var dom enda jag ansåg skulle passa mina behov. Resten föll bort pga estetik, praktiskhet, komfort och ekonomi. Till slut slog jag till på en FJR. Gott om kraft, hygglig komfort samtidigt som det går rätt bra att kasta runt den på krokväg och den har integrerade väskhållare, så man slipper såna där hemska väskhållarbågar.

Jag köpte den i Skåne och körde hem den, 62 mil i nån plusgrad och regn, och det va faktiskt helt ok :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har du varit sugen på ER-6f (kanske inte vad jag skulle kalla touringhoj iofs) men känt dig för lång för den så kan du kolla på en Suzuki V-Strom 650. Finns med ABS från -07 eller något och borde gå att hitta för under 50'kr. Lättkörd och trevlig hoj, fullvuxen till storleken, bekväm, ganska billig att försäkra, etc.

Annars så verkar Honda VFR800 (har inte funnits med ABS som standard sedan allra första början, var tillval några år så håll ögonen på det) vara en trevlig sporttouringmaskin. Kawasaki Z750 S är jag osäker på om den funnits med ABS-bromsar, hur som helst så är det en Z750 med halvkåpa. Med flera...

Men oavsett om du köper en hoj med ABS-bromsar eller inte så tycker jag att det kanske vore lämpligt att gå någon kurs med SMC där du får träna bromsningar så du känner dig bekvämare med det. För även om hojen har ABS-bromsar så kan det alltid vara nyttigt att man får fräscha upp bromstekniken lite.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy