Vilken tråd - födelselådan?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det diskuterades vad man kan lägga i en låda till en nyfödd här om dagen. Hittar inte tråden och det kanske går lika bra med en ny?

Vad vore roligt att ha från den dag man föddes? Dagstidning, vad mer? Datortidning? Vin? :)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har kidsen börjat koda hemliga ord på något nytt sätt?

&# 229 = analsex
&# 247 = ???

:confused:

Mer seriöst: Den andra tråden såg "hel" ut när den började men är nu lika knarkad även i originalpost. Satt iof på jobb på linux/Chrome när jag läste den och sitter med Windows/Chrome nu

Last edited:

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
& # 228; = Ä
& # 229; = Å
& # 246; = Ö

Nånting har uppdaterats någonstans och nåt system kan inte läsa in teckentolkningen för våra svenska specialbokstäver. Tills det blir löst får du använda min schifferguide ovan ;)

Last edited:

Smagatusk

Guest
& # 228; = Ä
& # 229; = Å
& # 246; = Ö

Nånting har uppdaterats någonstans och nåt system kan inte läsa in teckentolkningen för våra svenska specialbokstäver. Tills det blir löst får du använda min schifferguide ovan ;)

Så med enigmas hjälp blir det första inlägget således:

Det diskuterades vad man kan lägga i en låda till en nyfödd här om dagen. Hittar inte tråden och det kanske går lika bra med en ny?

Vad vore roligt att ha från den dag man föddes? Dagstidning, vad mer? Datortidning? Vin?

Som svar kan jag tycka allt du nämnde ovan. Men en grej som vi har gjort är att vi spelade in en liten film om vad vi gjorde just den dagen som en polares grabb föddes. Vi satt helt sonika och berättade rakt in i kameran, en åt gången, detaljerat vad vi gjorde när vi fick meddelandet att hans son hade fötts. Sen klippte vi ihop det.
Det är 14 år sedan, och tanken är att han (sonen) ska få se det när han tar studenten när vi alla är samlade. Kommer att bli minst lika kul för oss gamlingar att se och minnas, som för hans grabb som känt oss så pass länge.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tack, bra input.
Men jag vill ha mer input.
Vad är tydligt daterat?
Jag är född 1979, jag älskar att räkna pengar och jämföra priser, jag tycker bara ett kvitto från B&W eller var folk handlade då hade varit fantastiskt, hade kunnat ligga och drömma i timtal om hur billigt krossade tomater var 1979, eller om det inte var billigt så hade jag förundrats över hur effektiv produktionen av krossade tomater måste blivit. Råkade just se att 1968 så kostade gul lök och röd lök dels lika mycket, och hela 4,90kr/kg, det motsvarar 42kr/kg 2014!
Men kvitton ser ut som skit, de går inte att läsa, efter bara några år. :mad:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Barn på gång? Grattis i sådana fall... :banana

Scanna kvitton och annat om du gärna vill ha kvar sånt, men få rutin på hur backuper dras. Har själv ett system av hårddiskar jag kopierar mellan och verifierar att kopior fungera och att det inte alltid bara finns på en plats (även geografiskt, via nätverk eller fysisk flytt), har 15-20000 bilder där, de flesta sedan vi fick sonen som helt enkelt inte får försvinna. Många är stressade av hur det kommer att gå att skriva ut i framtiden med gamla dataformat men med tanke på att man i dag kan köra exempelvis en PDP-10 emulerad i en vanlig pc tror jag inte det blir något värre med. "framkallade/utskrivna" bilder höll inte så bra sen 70-talet och lär inte bli bättre nu, bättre att spara på "originalen".

Tidningar håller oftast bättre bara dom skyddas mot direkt solljus som gör dom gula. På 80-talet när föräldrarna renoverade något rum hittade dom tidningar i bra skick från tiden kring första världskriget. Har du tur kanske det finns annonser i tidningen som visar vad just krossade tomater kostar den dag som var aktuell. Kvitton håller inte för någonting.

Ja och sen får du väl spara en Ajfån eller likartade så du kan dra sövande klyschor om hur primitiva telefoner vi hade på vår tid men att vi minsann kunde kommunicera trots det...

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Pappas krachade hjälm, blöjkvitto och tidning med Borgs skillsmässa, done!
Min dotter har uppskattat att ha bilder på när man hållt/gosat med henne som bebis, mer vardagliga bilder.
Dvs låt frugan fota när du har bebis på axeln i köket medans du vänder på oxfilen i grillpannan.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring